דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מדוע המוסר לא יעזור לנו

מדוע המוסר לא יעזור לנו

בעל הסולם, "הקדמה לספר הזוהר", אות כ"ח:

"…ואז, אנו מתחילים בעבודה חדשה: להכניס, כל הרצון לקבל המופרז הזה, בצורת השפעה, כנ"ל. ואז הוא נרפא. כי עתה, השיג גם השוואת הצורה… אלא שבינתיים, ניתן אל הקליפות, וניתן לטהרה. אבל סוף כל סוף, אסור שיהיה גוף אחר."

קיים רצון לקבל, שנברא על ידי הבורא. לא מדובר על הרצון שיש לכולנו להחזיק את הגוף הבהמי שלנו, אלא על הרצון שמחוץ לעולם הזה, שניתן לנו לתיקון, תיקון היחס שלנו לזולת.

כל מה שנמצא מחוץ למסגרת היחס לזולת, לא נחשב בכלל. לחלק "הבהמי" שלנו אופייניים הרצונות שמופנים לאוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, מושכלות. לא חשוב איזו צורה הם מקבלים, לא עושים עליהם חשבון בכלל.

חינוך, תרבות, מוסר, אתיקה ושאר הערכים של המערכת, יש להם עסק עם העולם שלנו, בכללות, רק מפני שחושבים לתקן את היחס של האדם לדברים האלה, בכך שמשייכים להם איזו חשיבות. אבל, מלכתחילה, ניתנה הגדרה ברורה: "ואהבת לרעך כמוך". זהו העיקרון האוניברסלי והמקיף. רק את זה אנחנו צריכים לתקן, ורק לכיוון הזה לעבוד, ללא כל קשר לשאר הרצונות. אלא דווקא ביחס לזולת, ששם נעשתה "שבירת הכלים", ושם על ידי התיקון אנחנו מגלים את האור העליון, את הדבקות.

לכן, המקובלים אומרים שאנחנו צריכים לגלות את הרצון האגואיסטי ביחסים ההדדיים עם הזולת ולהכיר בזה שהוא כולו מכוון לטובת עצמי, במקום לטובת הזולת. הכול נמדד כלפי הזולת, ובהתאם לקריטריון הזה אנחנו קוראים לרצון לקבל "יצר הרע", כפי שהמקובלים מגדירים אותו.

אם הכוח שלי מכוון לטובת עצמי ולא לטובת הזולת, אז הוא נקרא "יצר הרע". ועכשיו אני צריך להפוך אותו ליצר הטוב, כדי שאותו הכוח, אותו הרצון לא יעבוד לטובתי אלא לטובת הזולת. מדוע? – מפני שבזה אני עושה נחת רוח לבורא.

אם אני עובד בצורה כזאת, אז אני מזמין את האור המחזיר למוטב, את אותו הכוח שמתקן אותי בדרך של עליות וירידות. ועכשיו "עלייה" בשבילי היא, שיש לי יחס טוב יותר לזולת, ואילו ב"ירידה" אני רואה שאני עדיין נגד השפעה לזולת.

אני ממשיך בבדיקות האלה, עד שמגלה שכל הרצון לקבל שלי הוא ממש "מת" ולא מסוגל לכלום. ואז, ממצב של מיתה, אני מחייה אותו, עד שמגיע ל"תחיית המתים", וכך מגיע לגמר התיקון.

באופן כזה, הכול מתרחש בתוך הרצון לקבל שלי שמכוון לזולת – באופן פרטי לסביבה, ובאופן כללי לבורא. וצריכים לקבוע בכך את עצמנו בצורה ברורה וקבועה.

מתוך שיעור על "הקדמה לספר הזוהר", 09.07.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ממה בורחים?
תסנן את כל הבהמי
תרגיל בדמיון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest