דף הבית / חינוך, ילדים / נגינה על מיתר אחד

נגינה על מיתר אחד

שאלה: המערכת שאותה אנחנו מתארים היא מאוד פשוטה, ברורה, מדויקת, מעשית. נניח, שמגיע אלינו ספקן ושואל: "מאות אלפי בני אדם יושבים כל יום במעגלים. מדוע הם לא גילו את הכוח הזה, אם הוא נמצא כאן?

תשובתי: השאלה קצת מסובכת.

העניין הוא, שהשיטה מאוד פשוטה, אבל, יחד עם זה, מורכבת בפשטותה. אני אתן דוגמה:

יש לי שמיעה מוחלטת ואני יכול להרגיש דיסוננס הכי קטן במוזיקה. ישנם כלֵי נגינה, שאין להם מנעד רחב של צלילים: קלידים, כלי נשיפה או כלי מיתר, שאצלם נניח יש מיתר אחד ועליו צריך לנגן מנגינה. מצד אחד, כלי הנגינה הזה נראה לנו פרימיטיבי, אבל למעשה זה הדבר הכי מורכב לנגן על מיתר אחד את מה שאתה רוצה להעביר.

לכן, הכוונה של עשרה אגואיסטים, שהם יתחילו להבין, להרגיש, לחשוב על איחוד אלטרואיסטי שנמצא מחוץ להם, בכך שמתאספים בצורה לא אגואיסטית, כמו בקבוצת כדורגל, אלא כדי להתעלות לדרגת חיבור בערבות הדדית, בהשפעה הדדית, איפה שה"אני" שלהם נעלם ומתחיל "אנחנו", ומ"אנחנו" נוצר ה"אני" המשותף החדש, שנקרא "אדם" – זה כמו לכוון כך כדי לנגן קונצרט קלאסי על מיתר אחד.

נשאלת השאלה, "למה אצלך זה יוצא ואצל אחרים לא?", תופיע כל הזמן.

יש כאן דקות מיוחדת של כוונון, שלא כולם משיגים אותו. הייתי רוצה לחנך הרבה תלמידים שהיו יכולים לעשות את זה. אבל לשם כך אדם צריך להבשיל, לעבור דרך גדולה של רגשות פנימיים, בירורים, כדי שתהיה לו רזולוציה מספקת לבדוק, למדוד, להרגיש את דקות הנגינה על מיתר אחד.

מצד אחד, דרושה כאן שמיעה מוחלטת. מצד שני, חייבים לדעת את המיתר הזה ולנגן עליו כמו פגניני. למעשה, המיתר אינו קיים, הוא נוצר על ידי עשרת האנשים שיושבים יחד. וליצור מהם את כלי הנגינה הזה, להתחיל לנגן עליו, כדי שהם יתפסו את הטכניקה הזאת וימשיכו אותה בעצמם – בכך, בעצם, מסתכמת האומנות של המורה.

שאלה: האומנים הראשונים של נגינה כזאת יוכלו להשיג את הרגישות הדרושה רק תחת הדרכת אדם בעל שמיעה מוחלטת. איך אפשר לארגן את זה?

תשובתי: אנחנו עושים את זה. היום יש לנו מאות תלמידים בכל המדינות בעולם, שעוברים כאלה הכשרות. ואני מקווה שתוך חצי שנה, שנה, הקרובה, ואפילו לפני כן, יתחילו להתבלט מהם אנשים שכבר יהיו אומנים מתחילים.

שאלה: כאן חייב להיות מעבר מאומן לתלמיד, מתלמיד להבא אחריו, והשרשרת הזאת בהכרח חייבת להיות נוכחת?

תשובתי: איפה ראית בטבע שזה לא יועבר בצורה כזאת? – במדעים, באומנות, בכל מקום. רק כך!

מצד אחד, זה דבר פשוט, ומצד שני, דווקא בגלל זה היא כל כך דקה וכזאת עדינה.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, 25.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
טעם של רגשות חדשים
התאמה פסיכולוגית בקבוצה
המורכבות של שיתוף הפעולה ההדדי האינטגרלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest