דף הבית / חינוך, ילדים / פרויד הזקן הוא לא היועץ שלי!

פרויד הזקן הוא לא היועץ שלי!

שאלה: מדוע כאלה מדענים, כגון: וויליאם דג'ימס או פרויד, כבר לא נתפסים על ידינו כבני דורנו?

תשובתי: מפני שהרצונות שמתפתחים החלו להתפתח לאחרונה בכזאת עלייה תלולה, שכל דור פשוט אינו מבין את הדור הקודם, ואנו רואים זאת היטב.

במאות הקודמות הילדים היו כמו ההורים שלהם. הבן היה נשאר בבית אביו, עבד באותו המקום שבו עבד אביו – אם האב היה נפח גם הבן היה נפח, האב היה אורג גם הבן יהיה אורג. אחר כך הבן התחתן, בנה בית ליד בית אביו או שחיו תחת קורת גג אחת. כלומר הכול נמשך בהתפתחות ליניארית פשוטה.

מדור לדור התפתחו במקצת החידושים הטכנולוגיים, למשל הדפוס, שאף אחד לא השתמש בזה במיוחד, הופיעו מכונות פשוטות.

ובמאה ה- 20 אנחנו פתאום נכללנו בכזאת פריצה טכנולוגית, שנתנה לנו שחרור עבור הצרכים הפנימיים שלנו. ובאמת הרצונות, ההסתכלות על העולם, בכל דור של המאה שעברה התחלפו מהר מאוד. אם בעבר הדורות נמדדו במשך תקופת חיים, אז עכשיו הם נמדדים בתקופות של 15- 20 שנה, שבמהלך תקופה כזאת משתנה הכול לחלוטין!

עליי מסתכלים כמו על "דינוזאור". וזה באמת כך, מפני שאותם הטעמים, אותן ההשקפות, הילדות שלי, שהיו בשנות ה- 50 של המאה שעברה, כל זה היום היסטוריה עתיקה.

הזמן עד כדי כך נדחס, שפשוט יוצא ממסגרות ההבנה של האדם המודרני.

חוץ מזה, בימינו הייתה גישה שונה לחלוטין למדע, לטכנולוגיה, לתרבות. היינו חייבים לקרוא כמות מסוימת של ספרים, להכיר יצירות מוזיקליות, אומנות חזותית. עד שלא קלטת בתוכך את כל מה שנוצר על ידי האנושות, לא ספגת בתוכך, לא ביקרת בערך ב- 20 מוזיאונים – לא נחשבת לאדם. זה היה מביך אם לא ידעת משהו או לא הבנת.

היום זה לא קיים, היום זה מלכתחילה פשוט מוסט הצידה. אם יש לך מודם, מחשב, אז אתה לא צריך שום דבר. האדם כבר לא מעביר דרכו את התרבות רבת המאות של האנושות. וזוהי גישה אחרת לחלוטין. איני מבקר אף אחד, אלא פשוט מציין עובדה.

כלומר, החיפוש לא נעשה מהזמנים הקדומים לקראת זמנינו, מאחר וציר הזמן פתאום נשבר, התעגל, הפך לאינטגרלי, העולם נהיה אחר, ולכן, הידע של העבר לא יעזור לי בהווה. לראשונה אנחנו מתחילים לחוות את זה בכל התחומים: במקצועות שלנו, בחיי המשפחה וכדומה.

אני לא יכול לקרוא ספרים מלפני עשרים שלושים שנה שייעצו לנו בעבר, היום העצות האלה לא עובדות.

לכן, כל כמה שנים מתרחש "פרמוט" של המומחים בתחום הרפואה, המדע, הטכנולוגיה, בהכול.

העולם הנוכחי לא רק הואץ, הוא ננעל במערכת אינטגרלית עגולה. לכן, אף על פי שאותם הפסיכולוגים היו מגלים גדולים, אך הם גילו התפתחות ליניארית אגואיסטית של האנושות, ולכן אנחנו לא יכולים להשתמש היום בעצות שלהם.

נניח, פרויד בנה את התיאוריות שלו על הדחפים המיניים של האדם. אבל היום הם מקבלים כזאת צורה, כזה שינוי, שספק אם ניתן לגשת איתם לפיתרון הבעיות של האדם או החברה המודרניים.

מתוך שיחה על חינוך אינטגרלי, תוכנית 32, 24.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הפסיכולוגיה כראי להתפתחות האגו
תהום של רצונות ללא תחתית
אכזבה מוחלטת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest