דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שלבי התהוות השכל. התעוררות החיים מאבן דוממת

שלבי התהוות השכל. התעוררות החיים מאבן דוממת

בחינה ב', "בינה", מאופיינת דווקא על ידי ההבנה שלה. לכן, האדם – בזה שמשיג אותה בהתפתחות שלו, מתחיל להתייחס אחרת למה שהוא מרגיש. אפילו כשהוא מרגיש שנמצא בחושך, בהרגשות לא טובות, בהכבדת הלב, כאילו שהוא נכנס לתוך ערפל או ענן שחור, אבל יחד עם זה, הוא מתחיל לקנות כוחות כדי להתנתק מההרגשה שלו ולברר אותה בצורה בלתי תלותית.

זה נותן לו את היכולת להסכים עם הפעולה שהבורא עכשיו עושה איתו ולהצדיק אותה. כי בזה הבורא רוצה להעלות את האדם מעל להרגשה ולתת לו להסתכל עליה מהצד. ולהיפך, דווקא בגלל שהוא נקלע עכשיו למצב קשה כזה ומרגיש ייסורים, אבל יחד עם זה, הוא יכול לברר אותם על ידי השכל, מעל להרגשה שלו, אז הוא יכול לקבל את המצב הכפול שלו בשמחה. כי על בסיס שני היחסים האלה הוא יכול לבנות מצב חדש, גבוה בדרגה מעל המצב הקודם, גבוה מהרצון שלו.

כך האדם מגיע ל"בחינה ב'", במקום "בחינה א'". הוא עולה לדרגת "צומח" – מופיעה בו תנועה עצמאית. הוא כבר לא מרגיש סתם את הטוב או הרע שמגיעים אליו, כמו אבן דוממת, שאין בכוחה להגיב בכלל, אלא הוא מתחיל בעצמו לקבוע את המצב שבו הוא נמצא.

הוא מצדיק את הפעולות שמועילות לו להתקדמות, ולקבוע יחס עם הבורא כ"טוב ומטיב" בכל המצבים – גם במצבים הרעים בתפיסה האגואיסטית שלנו וגם הטובים. עכשיו יש לו קשר עם הבורא, שנמצא מעל לכל המצבים האלה.

אבל אני רוצה להתפתח ולהשיג כזה מצב, כדי לעשות "צמצום" מעל לכל החושך הזה. זה אומר, שלא חשוב לי מה אני מרגיש בתוך הרצון לקבל שלי, זה לא משפיע על היחס שלי לבורא, למקור. אני כבר לא מתייחס לאור רק כתענוג, כמו "בחינה א'", שמרגישה רק תענוג או חוסר תענוג. אני משפיע לאור כמו "בחינה ב'". אני מעלה את "האור החוזר" גבוה יותר, לא בגלל הרגשה טובה, אלא למען דבקות עם הבורא מעל ההרגשה הזאת.

כלומר, אני מתאחד עם התהליך שדרכו האור מעביר אותי, ובזה מלמד אותי שאני צריך כל הזמן להיות מחובר איתו, עם התוכנית שלו, מעל לכל הטוב והרע. ואז אני אדבק אליו מעל להרגשה שלי.

מתוך שיעור על מאמר מספר "שמעתי", 12.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
שלבי התהוות השכל. מהרגשה להבנה
שלבי התהוות השכל. ההתכללות בתוכנית העליונה
הוי"ה – שלבי גדילת המוח והלב

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest