דף הבית / כלכלה / כסף / הירידה בשוק הדיור היא הקדמה לקריסה האמיתית

הירידה בשוק הדיור היא הקדמה לקריסה האמיתית

rav_2008-11-14_sl_img_7133_w.jpg

דעה (Peter Schiff, הנשיא והאסטרטג הכללי של Euro Pacific Capital): כאשר הזהרתי על התקרבות הבעיות בכלכלה האמריקאית בשנות 2008 ו-2009, מומחי השוק צחקו עליי. הם הניחו בטעות שהקריסה שהזהרתי עליה היתה קשורה לבועת האשראי בשוק הנדל"ן. החששות שלי היו מכך שהכלכלה שלנו תטופל על ידי ההשאלה והדפסת ההון – כתוצאה מכך הכלכלה תקרוס פנימה. לקריסה הזאת דאגתי מלכתחילה וגם עתה. משנת 2008 "קנינו" לעצמנו קצת זמן תוך כדי שטיאטאנו את הבעיות העצומות מתחת לשטיח. חפרנו לעצמנו בור שלצאת ממנו ייקח לנו כמה דורות. זמן קצר לפני המשבר, כלכלת ארה"ב חוותה רמת חוב צרכני, גירעון גבוה באיזון המסחרי, גירעון בתקציב הלאומי, מחירים גבוהים על האנרגיה והתעשיות הגוססות. במשך ארבע שנים הבעיות הללו החמירו, נוספו האבטלה והגירעון הלאומי.

מבחינה טכנית יצאנו מהמיתון – אך זוהי אשליה שנוצרה על ידי הפעלולים: הלוונו פי חמישה יותר ממה שהרווחנו, וחיינו באשראי.

חשבתי שהממשלה לא תרשה לכלכלה להצטמצם עד כדי כך, שהיא לא תוכל לשקם את האיזון והיציבות. חשבתי שההוצאות והגירעונות יביאו את ירידת הדולר ויחייבו את משקיעי החוץ להימנע מהחוב הלאומי האמריקאי. אך היות ואירופה נמצאת במצב עוד יותר גרוע מאיתנו, קיבלנו דחייה. כאשר הדרמה שמתפתחת באירופה תרד מהבמה, כל העולם יעביר את תשומת ליבו על האירועים המרשימים הרבה יותר בארה"ב. משבר ריבוני יחצה את אטלנטיקה ופה תתחיל קריסה אמיתית.

הערתי: הזמן הזה נתון לנו כדי לארגן בכל העולם את הבסיס של החינוך וההשכלה האינטגרליים, הכנת מומחים (מרצים, מנחי הקורסים, מחנכים, מארגנים), עבודות הסברה. כי אם לא, אנו אחר כך נפגוש חברה אבודה לצד כלכלה שבורה, משפחה, חינוך וכל שאר "ההישגים" של האנושות.

ידיעות קודמות בנושא:
בעוד רגע ארה"ב תשקע במיתון חדש
בקרוב: קריסה פיננסית של המערב
האם אנחנו טומנים את היסוד של המשבר הפיננסי הבא?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest