דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / כמה טוב לציית!

כמה טוב לציית!

Laitman_2011-03-22_3118.jpg

דעה (מתוך מאמר מהעיתון הרוסי "קומסומולסקיה פראבדה"):

2% מהאנשים חושבים, 3% חושבים שהם חושבים, ו95% יעדיפו למות ולא לחשוב, כך ברנרד שו חילק את האנשים ל"חכמים" ו"בינוניים". "95% מהאנשים בעולם צריכים שיגידו להם מה לעשות וכיצד להתנהג" – אמר השחקן והפוליטיקאי ארנולד שוורצנגר. כל ההוגים מסכימים על היחס 5:95. המונים מוכנים לציית לסמכות בכל דבר.

ניסוי של מילגרם: הנבדק התבקש להיות "מורה", הוא מוצג לשני אנשים (שחקנים, שהעמידו פניהם, אך הנבדק לא ידע על כך). אחד הוצג בתור "מדען" שחקר את השפעת הכאב הפיזי על קבלת החלטות. השני הוצג כתלמידו, היה עליו לענות על השאלות שנשאלו על ידי ה"מורה". במקרה שהתשובות לא היו נכונות, התלמיד היה אמור לקבל מה"מורה" את העונש באמצעות זרם חשמלי דרך אלקטרודות על הידיים.

את ה"מורה" הושיבו מול הדוכן עם המילים: "מכה חלשה", "מכה בינונית", ו"סכנה – מכה חזקה". עבור כל תשובה לא נכונה, על פי ההוראות של ה"מורה", ה"תלמיד" העלה פריקה חשמלית ב- 15 וולט, מ- 30 עד 450 וולט לכל היותר.

כל הציוד נראה אמין. למעשה, ל"תלמיד" לא נגרם שום נזק, אך הוא העמיד פנים שהוא סובל, וה"מורה" לא ידע על כך. הוא היה צריך להגביר את העוצמה של מכת החשמל, כי ה"תלמיד" במכוון נתן תשובות לא נכונות. ה"תלמיד" צרח מ"כאב", בכה, רקע ברגליים ודרש לשים קץ לעינויים. במתח של יותר מ- 300 וולט ה"תלמיד" שתק והפסיק לענות על השאלות. ל"מורה" הסבירו שהעדר תשובה צריך לפרש כתשובה לא נכונה ולהמשיך "להעניש".

תוצאה: על אף האהדה החזקה כלפי ה"תלמיד", רוב ה"מורים" הגיעו למכה של 450 וולט! ה"מורים" היו במתח גדול ביותר לאחר הניסוי, דאגו לשלום ה"קורבנות", ואפילו כעסו על ה"מדען". אף על פי שה"מורה" היה יכול בכל עת לסרב לציית ל"סמכות" ולא לענות אדם חי, הרוב בחרו לעקוב אחר ההוראות. יתר על כן, הם לא קיבלו כל תמורה עבור הניסוי הזה. סמכותו של ה"מדען" לא הייתה כל כך גדולה. לא היה לו שום כוח להכריח למלא את פקודתו. המאפיינים היחידים שלו כמנהל היו החלוק הלבן והעובדה שהוא הציג את עצמו כבוס.

מסקנה: בתודעה של האדם מושרש הצורך לציית לסמכות, אפילו על חשבון הפרת המוסר. מכך מובנת היכולת של הממשלות והמנהיגים לגרום לאזרחים לציית – סמכות מפעילה עלינו לחץ חזק מאוד ושולטת בהתנהגות שלנו.

ניסוי זימברדו: מתנדבים משחקים את התפקידים של שומרים ואסירים. השומרים מחויבים ליצור אצל האסירים תחושות של צער, פחד, שרירות, שליטה – לגרום לתחושה כוללת של חוסר אונים. יש לנו את כל הכוח, ואצלם אין בכלל.

השומרים והאסירים התרגלו במהירות לתפקידיהם, והתחילו להיווצר מצבים מסוכנים באמת. בלילה הראשון האסירים ביימו את המרד, והשומרים, אחרי שהרגישו מאוימים שהאסירים יסרבו לציית, דיכאו את המרד באכזריות.

תחת הלחץ הזה האסירים החלו להישבר, ובכל אחד משלושה שומרים התגלו נטיות סדיסטיות. הם ערכו חיפושים כשהכריחו את האסירים להתפשט לחלוטין, אסרו להשתמש בשירותים, התעללו, שללו מהם שינה ואוכל. המדענים, שאיבדו שליטה בניסוי, נאלצו להפסיק אותו לפני הזמן.

התייחסותי: האגו רוצה לשעבד כל דבר וכל אחד, מבלי להתחשב בשום דבר, והוא אין סופי באמת, אם הוא לא מפחד מעונש. זה כל החומר שלנו, התכונה היחידה שלו. המסקנה הזאת פורסמה על ידי חכמת הקבלה כבר לפני 5773 שנים. לתקן את התכונה היחידה של האדם ניתן רק על ידי משיכה של כוח עליון גבוה יותר של אהבה והשפעה, כוח הקשר של הטבע. כשהוא יופיע אצלנו, אנחנו נוכל להתמודד עם התכונות האגואיסטיות שלנו, להכניע ולאזן אותן על ידי הכוחות האלטרואיסטיים. כך נוכל ליצור בתוך האדם ובחברה את המערכת המאוזנת. אחרת, הטבע יפעל נגדנו ללא רחמים, כפי שמוצג בניסויים הנ"ל.

ידיעות קודמות בנושא:
ניסוי הכלא של סטנפורד
כשהאגו פורץ
האנושות האנושית…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest