דף הבית / חינוך, ילדים / מהפך מופלא של אגואיסט מושבע

מהפך מופלא של אגואיסט מושבע

laitman_2009-05-28_0097_w.jpg

שאלה: מאוד מושכת אותי תמונת היחסים המתוקנים החדשים בין האנשים שאתה מתאר. במיוחד התרשמתי, כאבא, מהדוגמאות שלך על הילדים ועל האווירה הקשה בבתי ספר.

אני באמת הייתי רוצה לחיות בעולם שאותו תיארת. אבל יחד עם זאת אני בספק, הרי כתוב: "יצר לב האדם רע מנעוריו". ואתה רוצה שפתאום הוא יהיה טוב? בזכות מה האגואיסט המושבע הזה לפתע עובר כזה מהפך?

תשובתי: האדם ייהנה מכך שינצל את האגו שלו בצורה הפוכה. הוא יראה מסביבו דוגמאות ויעשה אותו הדבר.

כדי להביא את האדם לנצל את האגו שלו בכיוון הטוב, נחוצה תמיכה מצד החברה – השפעה על ידי טוב ורע, כלומר, שכר ועונש. יש לארגן תמיכה מצד הילדים, כדי שיכבדו או לא יכבדו את הוריהם – בהתאם לתכונות הללו.

אנחנו משחקים עם האגו של האדם בצורות שונות, מארגנים לידו סביבה. בסביבה הזאת יש מספר דרגות. הרי בתוך האדם קיימות ארבע דרגות, ואותו מספר המעגלים יש לבנות סביבו. צריך להשפיע עליו דרך ילדיו, כדי שהוא ירגיש שהילדים מעריכים אותו ובודקים אותו לפי כמה הוא משפיע לסביבה. דעתם של ילדיו חשובה ביותר לאדם.

המעגל שני הוא השכנים, השלישי הוא העמיתים לעבודה, והרביעי הוא המדינה, וכולם מעריכים אותה על פי אותו העיקרון. סביבה כזאת יש לבנות מסביב לאדם – ולא כמו כלא שממנו הוא היה רוצה לברוח, אלא מתוך התחשבות באגו שלנו. הרי זהו הטבע שלנו.

אבל עלינו גם להבין כמה אנחנו מרוויחים מכך שלומדים לא לדכא את האגו שלנו, אלא להשתמש בו נכון.

למשל, אם אני מסוגל בעזרת האגו הגדול שלי להרוויח הון לילדים שלי – אני משתמש בזה, ומזה כולם נהנים. כלומר, הבעיה לא באגו עצמו – הוא יכול להביא תועלת גדולה לכולם. השאלה היא רק כיצד אני מנצל אותו. אם החברה מחייבת אותי לנצל אותו לטובת כולם, אז אני עושה כך. ואם אני לא מצליח, אני משתדל לתקנו. הכול תלוי במסגרת החברתית, האדם הוא תוצר של סביבתו. לכן צריך לפעול ללא שום לחץ וכפייה.

מתוך שיחה מס' 6 על החיים החדשים, 03.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ההשפעה המדהימה של הסביבה
בשבי האגואיזם
האגו הוא החבר שלנו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest