דף הבית / חינוך, ילדים / הסביבה קובעת את התודעה

הסביבה קובעת את התודעה

laitman_2010-05_ny_70b7fd56e8_b.jpg

ידיעה: פסיכולוגים וסוציולוגים הניחו מזמן שהתנהגות א-סוציאלית יכולה להתפשט בדומה לאפידמיה. אולם התיאוריה הזאת הייתה ונותרה עד עכשיו במחלוקת. הניסויים הראו שאנשים מפרים את נורמות ההתנהגות לעיתים קרובות יותר כשהם רואים שגם אחרים נוהגים כך. ולאמרה "דוגמה רעה מדבקת", קיים פירוש רחב, כשהאנשים רואים שמפרים את אחד הכללים המקובלים, הם מרשים לעצמם להפר גם נורמות אחרות.

לפי ה"תיאוריה של החלונות השבורים" של ג' וילסון וג' קלינג (1982 Broken windows), אם מישהו שבר את החלון בבניין, ואף אחד לא החליף ושם במקומו חלון חדש, בקרוב לא יישאר בבניין אף חלון שלם, ואחר כך תתחיל ביזה.

במילים אחרות, סימנים בולטים של אי סדר וחוסר שמירה על נורמות התנהגות מקובלות על ידי בני האדם גורמים לסובבים גם לשכוח מהכללים ולנהוג בחזירות. כתוצאה מתגובת השרשרת הזו, גם שכונה עירונית אמידה יכולה להפוך במהרה למאורת פושעים שבה האנשים מפחדים לצאת לרחוב.

הערתי: הסביבה מעצבת את התודעה בכול, ולאחר מכן גם את פעולות האדם, ואין בכוחו להתנגד לסביבה שלו. האפשרות לעצב את עצמנו לפי רצוננו והחלטתנו מסתכמת בחיפוש אחר סביבה מתאימה שתעצב אותנו. כך שחופש הבחירה קיים דרך הבחירה מי "מפסל" אותך.

ידיעות קודמות בנושא:
המודרניזציה של המוסר
ההיענות היא אמצעי להארכת החיים
תשאילו לי את תכונת האהבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest