דף הבית / משבר עולמי / הראיון לפורטל הליטאי DELFI

הראיון לפורטל הליטאי DELFI

2012-03-26_statia-na-litovskom-saite_150.jpg

הפורטל הגדול ביותר במדינות הבלטיות www.DELFI.lt פרסם את הראיון שנתתי לכתבת הפורטל, אינגה סאוקנה, בקונגרס האירופי בליטא.

המקובל מ. לייטמן: הדרך היחידה לצאת מהמשבר – המודל האוטופי של השוויון החברתי.

אינגה סאוקנה (Inga Saukienė)

החוקר הידוע של חכמת הקבלה, מיכאל לייטמן, בטוח שהאנושות יכולה לצאת מהמשבר הכלכלי הגלובלי שחובק את כל העולם, רק בתנאי שהיא תשנה את תפיסת עולמה ואופן ההסתכלות על עצמה בצורה רדיקלית.

לפי דעתו, כיום אנחנו בשלים למודל האוטופי של החברה שנכשל בעבר, כשהאנשים ייצרו מוצרים רק בכמות הנדרשת כדי לענות על הצרכים הבסיסיים, והמוצרים התעשייתיים יחולקו באופן שווה. זה לא אומר לחזור לטבע, האנשים יוכלו לעבוד רק שעתיים ביום, ובזמן שנותר יתעסקו בחינוך עצמי וייהנו מתחושה של מלאות בחיים.

המתארח בליטא הוא דוקטור לפילוסופיה, מומחה לביו-קיברנטיקה, פרופסור ידוע לאונטולוגיה ותורת הידע, ייסד ומנהל את האקדמיה הבין לאומית לקבלה ומכון לחקר הקבלה ה-ARI, עם סניפים במדינות רבות ברחבי העולם. חסידי הקבלה מכנים את תפיסת עולמם "מדע", שאין לו שום קשר עם דת. הוא מכוון לשליטה עצמית, חינוך עצמי ושינוי.

מיכאל לייטמן כתב יותר מ- 30 ספרים, שבהם הוא פירש את המקורות הקבליים האמיתיים והתאים אותם לימינו. הוא חבר במועצת החכמים העולמית, שמאחדת את המדענים והפעילים החברתיים הדנים על הבעיות הגלובליות של הציביליזציה המודרנית.

אם לא נצא מהמשבר, האנושות עלולה להיעלם כבר בעוד 20 שנה.

שאלה: בשיחתך הזכרת שהאנושות יכולה להיעלם מהר מאוד, תוך 20 השנים הקרובות. מדוע אתה גוזר עליה זמן כל כך קצר?

תשובה: זה רעיון לא רק שלי. במכון שלנו עובדים עשרות מדענים שמשתפים פעולה עם כמה אלפי מדענים מרחבי העולם. הטבע באמת אומר לנו שאם אנחנו רוצים לשרוד, עלינו להפוך לגלובליים, להתאחד. בטבע כל דבר קשור לדבר, אך האדם מייצב את עצמו כמנוגד לטבע. היום אנחנו נמצאים בכזאת התנגדות לטבע שלנו, שאנחנו עומדים מול סכנת השמדה. לא לחינם מדברים על האפשרות של מלחמת עולם.

שאלה: האם אתה תומך ברעיון של הגלובליזציה? לעיתים מאשימים אותה בכך שהעולם נהיה אחיד, שנמחקים ההבדלים בין המדינות.

תשובה: אני לא מתכוון לכך שהעולם צריך להיות אחיד, שעמים ומדינות צריכים להימחק. תוך כדי השמירה על הייחודיות של כל אחד, עלינו להתחבר ולהבין שכולנו חלק משלם. עלינו לפעול כך לא בגלל הרצון של מפלגות או קבוצות אנשים כלשהן, אלא מכיוון שאנחנו מגלים את החוק הזה בחקר הטבע.

האגו שלנו גדל במשך שנים רבות, ואנחנו גדלנו יחד איתו, כיוון שהאגו מחייב אותנו להתפתח בהתמדה, להשתכלל, להמציא טכנולוגיות וצורות חברתיות חדשות. אבל כבר מאמצע המאה הקודמת האגו הפסיק לגדול, והאנושות נכנסה לדיכאון. האנשים הפסיקו לרצות משהו, נהיו אפתיים, הם אפילו לא רוצים משפחה וילדים. הסיבה העיקרית של המשבר הנוכחי היא שאנחנו בכלל לא מבינים איך אנחנו צריכים להתקשר אחד עם השני.

תסתכלו, ראשי הארגונים העולמיים מתאספים ביחד כדי להחליט מה לעשות, אבל בסופו של דבר לא מחליטים כלום, כי פשוט לא יודעים מה לעשות. החלטות מסוג זה ניתן לקבל רק אחרי שינוי החשיבה, כאשר האדם מתחיל לראות את עצמו כחלק מהשלם. רק באמצעות השינוי המשמעותי בחשיבה אנחנו נבין איך צריך להיות. אחרת, העולם ימשיך להתדרדר. במשך מספר שנים האבטלה גוברת, מפעלים פושטים רגל, והתהליך לא יעצור עד שאנחנו לא נתחיל להסתכל על העולם ועל עצמינו בצורה שונה, וניצור מערכת חדשה של החברה האנושית והייצור.

שאלה: האם אתה סבור שהדבר הינו אפשרי כיום?

תשובה: אני מבין שזה דבר מורכב. קשה לאדם לבטל את האגו שלו, אבל אנחנו נצטרך להשתנות. זאת הסיבה שהתחיל המשבר. למעשה, המשבר הוא לא החמרת המצב. אלא הגיע הזמן שדבר חדש צריך להיוולד, שאנחנו צריכים לעלות מדרגה אחת למעלה. וכאשר נולד דבר חדש, זה דומה ללידת תינוק – בייסורים. היום ישנם אנשים רבים שעוסקים בחינוך עצמי, לומדים לראות את עצמם כחלק מהשלם הגדול, לשתף פעולה עם האחרים ולשמור על האיזון בעולם. אנחנו צריכים להוקיר את הסביבה, לא לצרוך יותר מאשר אנחנו צריכים. אנחנו שואבים מהקרקע כמה שרק אפשר, ובו בזמן מזהמים אותה. התוצאות הן ברורות.

שאלה: כיצד אתה מעריך את התהליכים שמתרחשים באיחוד האירופי?

תשובה: למרות שקשה למדינות אחדות להגיע להסכמה, אך בכל זאת הן הגיעו למסקנה שצריך לשמור על האיחוד האירופי. וזה צעד נכון. אסור להתפרק היום. פירוק עלול לעלות לאנושות יותר מאשר כל ברית.

ידוע שבעולם קיימים איגודים רבים, והם אינם מסוגלים להסתדר ביניהם. בכל הזמנים היו אסיה, אפריקה, אירופה, אמריקה, המזרח הרחוק וכן הלאה. אני סבור שהאינטגרציה הנכונה הייתה קיימת אילו כל ההבדלים: התרבותיים, הדתיים, הלשוניים, המדיניים – היו נשמרים. העולם צריך להתאחד לפי החוקים של הגוף שלנו, הרי הלב אינו דומה לריאות, והריאות עושות עבודה שונה לחלוטין מהכליות, אך כל האיברים נשארים שונים ועובדים ביחד כגוף אחד.

שאלה: ואם זה לא יקרה, מה התסריט הקשה ביותר?

תשובה: מלחמת עולם אכזרית מאוד, שאחריה מעטים ישרדו. הרי אנחנו לא מתארים לעצמנו לכמה מדינות יש היום נשק גרעיני. הן יכולות להיות עשרות. אך לא בא לי אפילו לחשוב על זה. צריך להאמין שהאבולוציה מובילה אותנו לקראת התאחדות. הטבע חייב לשקם את האיזון, הרי זה החוק הבסיסי שלו.

המודל האוטופי של החברה השוויונית – הפתרון היחידי למשבר.

שאלה: כיצד החברה העתידית יכולה להיראות?

תשובה: כאשר האנשים ירגישו את עצמם כחלק מהשלם, הם יתחילו להבין שצריכים ליצור חברה שיוונית יותר, צודקת יותר, שתאפשר לכל אחד רמת חיים פחות או יותר שווה, שמספקת את צרכיו בצורה מאוזנת. הדבר יקרה אם החברה תתחיל חלוקה מאוזנת יותר וצודקת יותר של הסחורות המיוצרות. זה לא אומר שמיליונרים יצטרכו לתת את המיליונים שלהם לעניים.

לא צריכה להיות כאן שום אלימות. עם זאת, כאשר התודעה של האנשים משתנה, נוצרת בחברה אווירה כזאת, שהאנשים אינם יכולים להתנהג אחרת. אנשים בעצמם רוצים להתחלק, כי הם רואים שזו הדרך הטובה ביותר עבורם, כי אז נוצר איזון. אגב, כדי להפוך למיליונר, צריך להיות מנהיג טוב, זאת אומרת, שהאנשים האלה יכולים להביע את עצמם בתפקידים ניהוליים. הם היו יכולים לתרום לצמיחת החברה, וכאשר החברה מתחילה לצמוח, כאשר האנשים מתחברים לטבע במקום להתנגד לו, משתחררים משאבים עצומים של אנרגיה ליצירה וידע.

התעשייה, כמובן, תישאר גם בעתיד, אבל רק במידה הנדרשת. האנשים יוכלו לעבוד בערך שעתיים ביום, ולהקדיש את הזמן שנותר לחינוך עצמי – בקורסים או באוניברסיטה. זאת גם תהיה עבודה. לצורכי הגוף לא נדרש הרבה. כיום אנחנו מייצרים המון דברים מיותרים שהגוף שלנו לא צריך כלל. אם אנחנו נגלה את הקשר הנכון בינינו ועם העולם, הצרכים שלנו יהיו מאוזנים יותר. היום אנחנו חיים בחברה צרכנית, אבל הטבע לא יאפשר לנו להישאר בה.

שאלה: הרעיונות על החברה השוויונית כבר היו קיימים בעבר, אך הם נראו אוטופיים, כי כל הניסיונות ליישמם נכשלו.

תשובה: נכון, בעבר הרעיונות האלה לא פעלו, כיוון שלא היו נחוצים להמשך התפתחות החברה. הם היו רעיונות של בעלי חלומות, אוטופיסטים בודדים. אך היום זה נחוץ, הטבע בעצמו מחייב אותנו לכך. זאת הסיבה האמיתית של המשבר הגלובלי. אנחנו צריכים לבצע את זה, כי אנחנו נמצאים על סף שינויים, ולא נוכל להימנע מהם. במקום לדון על כך שהרעיון הוא אוטופי ואינו בר יישום, ולא לעשות דבר, כדאי לנו לחשוב מה ניתן לעשות כדי לשנות משהו. הרי האנשים עכשיו מבולבלים. זה בא לידי ביטוי בגל של מחאות שונות בעולם. אם לא נתחיל לנהל אותן באמצעות ההשכלה, הן תהיינה מסוכנות.

על ידי חינוך המובטלים, אתם יכולים להשפיע בחיוב על החברה.

שאלה: כיצד ניתן לעודד את השינויים שהזכרת?

תשובה: העיקר הוא – חינוך והשכלה. יש לנו שיטה מיוחדת לחינוך הילדים, הילדים לומדים מגיל צעיר את היחסים האינטגרליים בינם לבין עצמם ועם העולם. כמבוגרים, הם יוכלו להעריך את העולם ולהתנהג בו בצורה אחרת, כיוון שהם ירגישו שדבר קשור בדבר. באגו שלנו שכחנו את זה. אנחנו גם מציעים לאנשים שנשארו ללא עבודה, שגם ילמדו בקורסים במקום לשבת בבית.

האבטלה לא תצטמצם, אנחנו לא נוכל כל הזמן לייצר דברים חסרי משמעות כדי למכור אותם, לקנות ואחר כך לזרוק. לכן אנשים שאיבדו את עבודתם, יוכלו לקבל מלגה קטנה שתאפשר להם להתקיים וללמוד שיטה אחרת של שיתוף פעולה עם העולם. אחרי שהם ישתנו, הם יוכלו להשפיע על החברה בצורה שונה לחלוטין. אז לא נצטרך לדבר על הסכנות של השימוש בסמים, על דיכאון, התאבדויות וצרות אחרות של החברה המודרנית.

שאלה: מה מהות השיטה שאתה מציע?

תשובה: יש לנו תוכנית לחינוך הילדים. אנחנו מלמדים אותם את ההיסטוריה וההתפתחות של האגו האנושי, את המבט האינטגרלי על העולם, את הפיזיולוגיה והביולוגיה של האדם. אנחנו מראים להם כיצד כל ההיבטים של האדם מתקשרים לגוף אחד, שבתוכו כל האלמנטים פועלים בנפרד, אך כולם קשורים אחד בשני.

העולם קיים לפי אותו העיקרון. כל אומות העולם, באם הם רוצים או לא, מחוברים אחד לשני. לכן צריך לדעת איך להתקשר אחד עם השני כגוף אחד.

כך אנחנו מלמדים את הילדים על מבנה החברה, עושים להם סיורים שונים, ממפעלים קטנים ועד חברות גדולות, כדי שהם יכירו את העולם, ידעו ממה הוא מורכב. הפעילות הזאת היא בנוסף למקצועות בית הספר הרגילים.

אמנם, הדבר החשוב ביותר בשיטה שלנו זה החינוך. בזמן הפעילות הילדים מתיישבים במעגל, עושים דיונים, לומדים לתמוך אחד בשני ולהתנגד אחד לשני. לדוגמה, אנחנו מביימים משפט שבמהלכו דנים על ההתנהגות הלא ראויה של מישהו. הילדים דנים מדוע זה קרה, איך כל אחד היה מתנהג אילו הוא היה במקומו. למעשה, אנחנו מלמדים אותם לא דיפלומטיה, אלא להרגיש את השני, להבין, שהם קשורים. בזכות התרגילים האלה נוצרת הבנה הדדית ותחושת האיחוד שמהווה את המטרה העיקרית. דווקא ההרגשה הזאת מחייבת לחשוב בקטגוריות אחרות, להתנתק מה "אני" ולהרגיש כחלק של "אנחנו".

שאלה: כמה זמן נדרש כדי ליישם את השינויים האלה?

תשובה: אני חושב שתוך השנים הקרובות האנושות תצטרך לשנות משהו. המכון שלנו עובד בשיתוף פעולה עם אונסקו, עם האו"ם, עם המוסדות להשכלה אחרים. גם בליטא אנחנו חתמנו על הסכם על שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת שאוליי. אני מקווה שכבר השנה השיטה שלנו תתקבל כחובה לקידום האיזון בחברה. אין לנו ברירה – כך טוענים כבר אלפי מדענים.

ידיעות קודמות בנושא:
ראיון לסוכנות החדשות EFE במוסקבה
ראיון לשבועון "סנוב"
ראיון בספרד

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest