דף הבית / חינוך, ילדים / האבטלה היא איום עולמי

האבטלה היא איום עולמי

44_100_wp.gif

האדם המודרני מפחד מהעתיד. אנחנו יודעים שרבים כיום מאבדים את עבודתם, אך עוד יותר אנשים מפחדים לאבד אותה, כיוון שהם שלא יודעים אם הם יצליחו למלא את צרכיהם, להשלים את החסר. בגלל משבר הנדל"ן, אלפי אנשים בארה"ב איבדו את בתיהם, ואנחנו רק יכולים לנחש באילו תנאים הם חיים כיום ועד כמה קשה הוא מצבם.

במסגרת עבודת החינוך שלי, אני מבקר במדינות שונות ורואה איך אובדן העבודה ובעיית הפרנסה לוחצים על האנשים.

ישנם שני עניינים שמסתתרים כאן:

1. האדם אינו יודע איך הוא יכלכל את המשפחה שלו. האישה, הילדים, הבית, החובות, ההורים שהולכים ומזדקנים. ויתכן שהוא בעצמו כבר קרוב לגיל הפנסיה, וגם לנכדים צריך לעזור. מעגל שלם של אנשים תלוי בחבר המשפחה העובד.

הלחץ הזה גדל והופך לדאגה הכללית של ההמונים. לפי חישובי הכלכלנים והסוציולוגים, בקרוב עלולים להתווסף אל המון המובטלים עוד מאות מיליוני אנשים, שלא יהיה להם ממה לחיות. בהתאם לסטטיסטיקה, בארה"ב כמעט מחצית מהתושבים נזקקת לעזרה כזו או אחרת באספקת רמת חיים בסיסית, למשל תלושי מזון, ארוחות חמות וכ"ו.

2. האדם שאיבד את עבודתו, אינו יודע מה לעשות עם עצמו. אזורים שסבלו מאבטלה הופכים לאזורי פשע מאורגן, זנות, נרקומניה ועוד. בסופו של דבר, הציבור משלם על הכול הרבה יותר מאשר אם היה מארגן לאנשים האלה עבודה.

כפי שידוע, אדם שישב בלי עבודה כמה שנים, כבר לא יכול לחזור לשוק העבודה. אפילו נציג משכיל של מעמד הביניים, מאבד עם הזמן את תרבות החריצות, מאבד את היחס הנכון, כבר לא מרגיש צורך לעזוב את הבית כל יום ולחזור אחרי יום עבודה, לתת דין וחשבון בעבודתו וכ"ו. בצורה כזו, מדובר לא בבעיות בודדות בעלות אופי אישי, אלא בצרה חברתית, שתכה בחברה כמו בומרנג. והחברה עלולה לא להתמודד עם הבעיה הזו.

בנוסף, יתכנו תסיסות, מהומות, מהפכות וצרות נוספות, שמתעוררות כאשר מאות מיליונים נותרים במפתיע בחוץ. הדבר יוצר גל שמתגלגל בעולם כמו מגפה. אנחנו רואים איך היום בעיות שנולדות במדינה אחת, מועברות בכוונה או בטעות הלאה ומדביקות אחרים, כמו וירוסים.

בצורה כזו, הבעיות של המובטלים לא מסתכמות בשכר מינימום, ארוחות חמות ובגדים חמים מיד שניה. מה גם שהחברה לא יכולה לכלכל אותם כך במשך שנים. עוברת שנה, מקסימום שנתיים, ודוחים אותם: "תסתדרו לבד". בינתיים אין עוד הרבה אנשים כאלה, אבל מה יהיה אם המונים יישארו ללא עבודה?

הבעיה כאן איננה פיננסית, למרות שהאנשים האלה לא יסתפקו בסיפוק הצרכים החיוניים בלבד. הרי כשיהיו רבים כמוהם, הם יצברו כוח בבחירות, וגם בהפגנות ובמהומות. אנחנו כבר רואים למה זה עלול להפוך. הדוגמאות הן מול עינינו. "האביב" יכול להיות לא רק ערבי, אלא גם אירופאי, אמריקאי או אחר.

מתוך שיחה מס' 7 על החיים החדשים, 4.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לא אבטלה, אלא התפנות לעבודה האמיתית
במה יעסקו המובטלים?
האבטלה באיחוד האירופי הגיעה לשיא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest