דף הבית / כלכלה / כסף / שנת 2012 היא שנה קריטית לכלכלה העולמית

שנת 2012 היא שנה קריטית לכלכלה העולמית

laitman_2010-12-14_9651_us.jpg

מאמר דעה של מיכאל חזין, כלכלן:

זה לא נכון לחשוב שהמשבר נגמר. כפי שהוא התחיל בשנת 2008, כך הוא ממשיך. וכיום אין תיאור, פחות או יותר ברור, של המתרחש. אף אחד מהמומחים העולמיים לא יכול לתת תחזית לעתיד לבוא.

כיום רק ברור שמודל הכלכלה העולמית הישן, שמכוון לצמיחה קבועה, מיצה את עצמו, ולא יכולה להיות דרך חזרה אליו. המנגנון העיקרי במודל הזה הוא המרצת הביקוש דרך ניפוח האשראי. במילים אחרות, הביקוש גדל על חשבון הגידול בחוב. נתנו לאנשים יותר ויותר כסף. בהתחלה כעירבון להכנסות שלהם, ולאחר מכן, כשמימדי האשראי התחילו לגדול, המציאו את מנגנון המשכון.

כל הכלכלה חיה בדיוק בזכות זה. היצרנים ידעו שכמה שהם לא ייצרו, יקנו מהם הכול. כיוון שהאנשים יקבלו כסף בשביל זה. עתה חוב האשראי הגיע למסה קריטית, והפך להיות מובן שלא ניתן להגדיל אותו יותר. לא נותנים לאנשים יותר כסף, המנגנון נשבר.

שימו לב, באירופה קיים משבר חובות בשורה של מדינות. ביוון הוא התחיל, כאשר החוב הריבוני הגיע ל- 120% מהתוצר המקומי הגולמי. אותו המצב גם באיטליה. בארה"ב המשבר התחיל בשנת 2008, כאשר החוב הממוצע של משק בית אחד עלה מעל 130% מההכנסה השנתית שלו. עוד מספר מדינות מגיעות בימים אלה לסף הזה. עכשיו בכלכלה העולמית רק שתי מדינות עדיין לא נמצאות באזור השלילי, אלה הן סין וגרמניה. כמה זמן הן ישרדו – לא ברור. סין מלאה בבועות פיננסיות, ואת גרמניה יכולים להכריח לשלם בשביל כל אירופה.

ברוסיה, בזכות מחירי הנפט הגבוהים בשוק העולמי, נוצרה בזמן האחרון תחושה של רווחה יחסית. אולם זה רק למראית עין. תסתכלו על המצב של העסקים הקטנים והבינוניים, הם לא הרגישו על עצמם שום שיפור.

השנה הנוכחית תהיה שנה קריטית לכלכלה העולמית. ברוסיה המשבר הזה יתחיל מעט מאוחר יותר – בשנת 2013. עד שנת 2011 העניינים התפתחו אמנם במגמה שלילית, אבל בסך הכול לפי המודל הישן. עכשיו הגיע הרגע הקריטי. נראה שמנגנוני הצמיחה הכלכלית הישנים כבר לא עובדים, אולם אין עדיין מנגנונים חדשים. הם צריכים להופיע כבר בזמן הקרוב. ועד אז אנחנו נמשיך להתגלגל אחורנית.

הסכנה העיקרית עבור רוסיה היא בהיעלמות המנגנון שמחזיק את רמת החיים של התושבים – החלוקה מחדש של הרווחים מהנפט. אם כך, ישנן שתי אפשרויות להתפתחות העניינים. אם מחירי הנפט יפלו בשנה הקרובה, תושבי המדינה יהפכו במהרה להיות עניים הרבה יותר. בנוסף לכך ייווצר לחץ על היצרנים הרוסים מצד המתחרים מחו"ל.

אולם במקרה שמחירי הנפט יעלו, קיימת סכנה לירידת הכנסות התושבים. העניין הוא שמחירי מוצרי הייבוא החשובים ביותר עולים עוד יותר מהר, מאשר מחירי הנפט. לכן הכסף ממכירת הנפט יצא מהמדינה. פירוש הדבר, גם כן ירידת רמת החיים של התושבים. ולפי ההערכות שלי, התהליך הזה כבר התחיל.

התייחסותי: אולי כבר הגיע הזמן לעצב כלכלה חדשה כדי לקצר את הייסורים – כלכלה של צריכה חכמה עם חלוקה שוויונית של ההכנסות, תוך קיצור הדרגתי של הייצור העודף, כפי שמאלצת אותנו המציאות! אתם שוב מראים שהכלכלה אינה מדע, אלא אוסף של הנחות, ושהתיאוריות שלה התיישנו, ואין תיאוריות חדשות שהיא יכולה לתאר את העבר ולבנות את העתיד. אפילו אם נתאר את העתיד הזה, היא עדיין לא תוכל ליצור תחתיו בסיס כלכלי ולהראות את המעבר האפשרי אליו.

ידיעות קודמות בנושא:
הפרספקטיבות הבלתי משמחות של 2012
מבט פסימי על שנת 2012
רוסיה: המחירים ימשיכו לעלות, המשכורות ימשיכו לרדת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest