דף הבית / חינוך, ילדים / גישה הוליסטית

גישה הוליסטית

laitman_42.jpg

שאלה: כשהיינו קטנים, ההורים שלנו חינכו אותנו שצריך להתייחס יפה אחד לשני. וגם היום אנחנו צריכים סביבה שתתמוך ברעיון הזה. אמרת גם, שאנחנו צריכים להתייחס יפה אל הטבע הכללי. מה זאת אומרת?

תשובתי: האם אנחנו לא צריכים לשמור על הדומם, הצומח והחי? האם אני לא צריך לאהוב את הטבע? "אהבת הטבע" זה נקרא שאני חי בו, ולא שאני חי כך שאני מנצל אותו כמה שאני מסוגל יותר, "בואו נשבור את ההר", "נייבש את הים", "בואו נעשה מה שבא לנו". אנחנו צריכים להתייחס לדברים האלה באיזון.

מדוע האקולוגים לא מצליחים לפתור את כל בעיית האקולוגיה, ואנחנו כן עומדים להצליח? מפני שאנחנו אומרים שהטבע נמצא באיזון, ובואו קודם כל נלמד על עצמנו מה זה נקרא להיות ב"איזון". בואו נרגיש בינינו מה זה נקרא להיות "מאוזנים", מה זה נקרא לשמור על הכול. ואני לוקח מסך כל הטבע, רק מה שאני צריך לצורך הקיום שלי בלבד, כמו החיות. לכן, אם נחנך את בני האדם באופן כזה, כחלק מהחינוך האינטגרלי שלנו, אז ודאי שהם יתייחסו נכון גם לאקולוגיה וגם לטבע הסובב.

אתה לא יכול לחנך את בני האדם רק ליחסים טובים ביניהם, אלא אתה חייב לחנך אותם גם ליחס הטוב והיפה לטבע הכולל, וגם למושג "הטבע". מהו המושג "הטבע"? אנחנו נמצאים בהתפתחות, מישהו מזיז אותנו, מישהו מניע אותנו, מאיפה זה בא, היכן הכוחות האלה שמפתחים אותנו? איפה המחר שלי? אני לא מכיר אותו, אבל יש אנשים שמגלים אותו, מרגישים אותו. אנחנו רואים הדרגתיות, סיבה ומסובב, אנחנו רואים עד כמה הטבע, על פי קודם ונמשך, הולך ומתפתח. עד כמה כל דבר תלוי באחרים. זו הנוסחה הכללית של הטבע שאיינשטיין כל כך רצה להגיע אליה.

הדברים האלה ידועים במדע, וגם ההשפעה ההדדית של כל חלקי הטבע זה לזה. אנחנו לא יוצאים מן הכלל. אם אנחנו לומדים על עצמנו איך אנחנו צריכים להיות מאוחדים, אז אנחנו גם צריכים להיות מאוחדים עם הטבע הכולל, וגם עם אותו חוק הטבע הכללי שהוא החוק שמפתח אותנו, וכל הטבע בכלל. הוא מפתח לא רק אותי, לא רק את החברה האנושית, אלא גם הצומח והחי מתפתחים, רק בצורה הרבה יותר איטית. כל היקום מתפתח, לאן – אנחנו לא יודעים, אבל העובדה היא שהוא מתפתח, הוא מתרחב, יש בו תהליכים שונים. אנחנו עדיין לא מגיעים להבנה שלהם, אבל זה לא מן הסתם.

ככל שאנחנו מתקדמים יותר ויותר, אנחנו רואים שיש חוקיות אדירה. וכל החוקים שאנחנו מגלים, בסופו של דבר אנחנו רואים שהם כנראה מחוברים יחד, רק איני מסוגל לראות את הקשר בין חוקי הביולוגיה, הזואולוגיה, הבוטניקה, האדם, הכוכבים והנומרולוגיה. איני יכול לראות את הקשר בין הדברים, אבל זה טבע אחד, אין בטבע חלוקה בין זה לזה. אז גם אנחנו צריכים בצורה הוליסטית, "הול" זה שלם, בצורה השלמה להתייחס לטבע, אנחנו חלק ממנו, הרי החיים כך מחייבים אותנו.

אני לא חסיד של אף שיטה, חוץ מהעובדות שאנחנו מקבלים מתוך המחקר. יש כאן כאילו שני כיוונים, אני יכול לפתח יחס יפה לחברה האנושית, ואז מהיחס היפה לחברה האנושית אני אומר "בואו נאכל ונשתה כי מחר אנחנו יכולים להרוס את כדור הארץ". או ההפך, כמו שאומרים אלה שעוסקים באקולוגיה, בשמירת הטבע, "לא אכפת לי מבני האדם, אלא העיקר זה שמירת הטבע". אני אומר – לא, זה צריך להיות עגול, זה צריך להיות אחד. יחס אחד חייב להיות להכול, כי האדם הוא חלק מן הטבע. ולכן חייב להיות אותו היחס גם לחברה האנושית, גם לאדם בתוך המשפחה וגם בתוך הטבע הכללי. חייבים להגיע לאיזון בין כל החלקים, כי זה מה שאנחנו לומדים שקיים בטבע, ובכך אנחנו מגיעים לשמירת החוק הכללי.

כמו שהפלנטות והכוכבים נמצאים באיזון ביניהם והם מסתובבים ומשפיעים זה על זה. וכמו שעל פני כדור הארץ, אם אתה עושה משהו בחלק אחד שלו אתה מקבל תגובה בצד השני, כך אנחנו צריכים גם להבין איפה אנחנו נמצאים. אנחנו צריכים כך להתייחס אל עצמנו. איני מבין כאן מה הבעיה.

מתוך שיחה מס' 11 על "החיים החדשים", 09.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
דיבור, מחשבה, מעשה
בונים סביבה עבור כולם
הסביבה היא כמו מורה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest