דף הבית / כלכלה / כסף / האם ההרגל לחיות באשראי הביא את המערב למשבר?

האם ההרגל לחיות באשראי הביא את המערב למשבר?

Laitman_2011-09_8779.jpg

דעתו של רוסלן גרינברג, מנהל המכון לכלכלה של האקדמיה הרוסית למדעים: עד תחילת המשבר הפיננסי בשנת 2008, העולם חווה את "תור הזהב" של הקפיטליזם. הכלכלה צמחה ללא הפסק ובקצב מהיר מאוד. אך הצמיחה הזאת הייתה מלאכותית כיוון שהייתה מבוססת על מתן אשראי בצורה בלתי אחראית.

המדינה הפסיקה לדאוג למעמד הביניים, צמצמה את התמיכה בעניים והוסרו ההגבלות על גדילת ההכנסות של העשירים. יכולת הקנייה בקרב רוב האוכלוסייה ירדה בצורה חדה, ומשמעות הדבר הייתה שהכלכלה עודדה את גידול ההיצע של המוצרים אך לא היה למי למכור אותם.

כפי שאמר ברק אובמה, החל בעולם "עידן של חוסר האחריות": "תלווה, תקנה, תרוויח – תחזיר". הדבר עודד את האנשים ללוות כסף, לבזבז כספים שהם לא הרוויחו, כך שלא היה שום בסיס חומרי לרוב התחייבויות האשראי. בועות האשראי הללו היו חייבות להתפוצץ, וזה בדיוק מה שקרה. אחרי בהלת הצרכנות ההמונית, החלה התקופה של חוסר הוודאות כלפי מחר.

על מנת שהכלכלה תתפקד, האנשים חייבים לקנות והמשקיעים חייבים להשקיע כספים. רק בתנאים הללו הפעילות הכלכלית יכולה לגדול. במילים אחרות, כדי לצאת מהמשבר חייבים ביקוש גבוה, אך האנשים לא רוצים לבזבז כסף: "לא ברור מה יהיה, נמתין עם הקניות". וברגע שהמדינות מזרימות כסף לכלכלה, הגירעונות גדלים.

דרכה של ארה"ב נראית רציונאלית: התמריצים הפרגמאטיים של הגדילה הכלכלית על חשבון התקציב כבר מניבים פירות: הצמיחה הכלכלית חוזרת ונוצרים מקומות עבודה חדשים. נדמה שגם בגוש האירו אחרי דיונים קשים, הולכים לקראת האיזון הרציונאלי בין עידוד הצמיחה הכלכלית לבין מדיניות החסכנוּת הקפדנית.

התייחסותי: לא ההרגל לחיות באשראי הביא את המערב למשבר הכלכלי, אלא ההתפתחות הטבעית של חברת הצריכה המוגזמת (התפתחות האגו האישי והחברתי). תמריץ הביקוש והחסכנוּת יוכיחו בקרוב את חוסר הכשירות שלהם.

בעקבות התקופה הזאת אנחנו מבינים שרק כלכלה של צריכה מאוזנת, חסכנוּת, היפטרות מידיים עובדות מיותרות ומסחורה מיותרת, חלוקה צודקת של הכנסות הוגנות, הם שיביאו את העולם לאיזון, לאיחוד ולהצלה מכל המשברים.

ידיעות קודמות בנושא:
בקרוב: קריסה פיננסית של המערב
לא רק הכלכלה צריכה להשתנות
מבט פסימי על שנת 2012

One comment

  1. הצעה לכנס בברזיל, בסיום שיעור להציג קליפ שמתאר את הצורך בחיבור עקב מצב המשבר באופניו השונים. מעיין סיכום שהוכן וישאיר רושם ברובד אמנם נמוך יותר אך ייתכן והוא יקדם את ההפצה ל-99.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest