דף הבית / חינוך, ילדים / לשנות את עצמנו

לשנות את עצמנו

laitman_2010-03-07_detsky-urok_9318.jpg

שאלה: מה תפקידה של המשפחה ושל המדינה בחברה החדשה, האם בכלל לא יהיה בהן צורך?

תשובתי: בואו נתאר לעצמנו את התמונה הסופית שאליה יביא אותנו הטבע.

הטבע יביא אותנו לכך שנחיה באופן רגיל בתוך המשפחה. המשפחה זה היסוד, וברמת החי היא אינה משתנה. צריכה להיות לנו משפחה, בית, ילדים – כל זה נחוץ.

בנוגע לעבודה, העבודה העיקרית עבור כולם תהיה חובת החינוך האינטגרלי. בזה תעסוק האנושות כולה.

המשפחה העתידית היא משפחה שבה הילדים יקבלו השכלה דרך הרשת הווירטואלית, ללא מבחנים, בלי שום לחץ. אבל על מנת לקבל חינוך אינטגרלי, הם יתאספו יחד בקבוצות. צריכות להיות קבוצות.

אנחנו בכלל לא זקוקים להשכלה בצורת הלימוד הפרונטלי, שהילדים המסכנים יושבים מול המורה, נאלצים להקשיב לו והוא עומד לפניהם כמו שוטר ושומר עליהם. זה דבר לא נכון.

הרי ההשכלה של היום היא ירושה מהזמנים שבהם היה צורך דחוף לעשות הסבה מקצועית מחקלאים לעובדי מפעלים. לכן, אספו את האנשים מהדשא ונתנו להם מספר מיומנויות: מעט קרוא וכתוב, מעט חשבון, כדי שהם יוכלו לעבוד ליד המכונה. מזה התחיל בית הספר שלנו, שנכון להיום ערער לחלוטין את מעמדו, אך קשה מאוד לשנות אותו.

בית הספר החדש יהיה בנוי על פי עיקרון שונה לחלוטין. ראשית, צריך לקחת בחשבון שההורים יבלו זמן רב בבית עם ילדיהם. הבעיה הגדולה טמונה בכך שהאישה אינה יכולה להישאר עם הילדים בבית. עליה לדעת מה הם לומדים וכיצד לעזור להם. צריך שיהיה לה פנאי לכך, הרי בו בזמן היא בעצמה צריכה ללמוד בבית הספר, באוניברסיטה, על מנת להיות מורה לילדיה, ואפילו יותר מזה, מחנכת לילדיה ולבעלה. עליה לחנך את המשפחה כולה. זאת בעיה אמיתית.

יתכן שאני מדבר בצורה מקוטעת מעט, כדי שתבינו על איזה שינוי קיצוני מדובר, מדובר על התיקון של המשפחה. כאן נבנית מערכת עצומה של יחסים חדשים לחלוטין. הטבע בכל זאת יאלץ אותנו להגיע לזה, מפני שעל ידי המשבר הוא יזרוק אותנו ממקומות העבודה, ואנחנו נמצא את עצמנו בבית. אנחנו בכל זאת נאלץ לשנות את החברה כדי להביא אותה לאיזון עם הטבע.

בכל מקרה, החינוך וההשכלה האינטגרלים יובילו לכך שההשכלה האינטגרלית תתממש דרך הרשת הווירטואלית, החינוך האינטגרלי יתקיים במסגרת החוגים, שבהם הילדים מתאספים בקבוצות קטנות של עשרה ילדים עם מורה/מחנך שיודע כיצד להפוך אותם לאחד שלם. עליהם ללמוד לשתף פעולה באופן אינטגרלי. עליהם להיות פסיכולוגים לעצמם, להבין, לבקר ולהצדיק אחד את השני. ילד שמקבל חינוך אינטגרלי מרגיש היטב את האנשים, מבין אותם, מכיר את טבעם, חולשתם, ובו בזמן משתף עימם פעולה.

זה דבר לא פשוט, אך היום אנחנו ניצבים בפתחו של השינוי העצמי. זה בלתי נמנע, אחרת אנחנו פשוט נהרוס את העולם הזה.

מתוך השיעור המקדים בכנס בליטא, 22.03.2012

ידיעות קודמות בנושא:
תחליף ללימוד המיושן
יתרון גדול עבור החברה שלנו
הדוגמא הטובה ביותר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest