דף הבית / חינוך, ילדים / פדגוגיה רב שכבתית

פדגוגיה רב שכבתית

laitman_2010-11-23_8284.jpg

שאלה: המקור של המידע יכול להיות המנחה, ויכולים להיות התרגילים שדרכם הרעיונות הופכים למוחשיים. מהו היחס של המרכיבים הללו בקבוצה של הלימוד האינטגרלי? האם הכול צריך להיות מועבר בצורת משחק או שמקור המידע יכול להיות גם המורה?

תשובתי: בהכרח! המורה צריך להיות גם בלימודים העיקריים, גם בהפעלות החינוכיות וגם בלימודים המעשיים, כי כולם, ללא יוצא מן הכלל, חייבים לקבל חינוך.

זה לא משנה שישנם כאלה שבבית הספר לא יכלו לשמוע אף שיעור, יצאו משם רק מפני ש"זרקו" אותם והלכו לעבוד באיזה מפעל או בשוק. לא משנה!

כל בני האדם חייבים לקבל השכלה אינטגרלית בצורה מינימאלית, בצורה של חוקים, בצורה של כללים שנלמדו בעל פה, שעליהם הם חוזרים בהדרגה אם הם נמצאים ברמה כזאת. הם צריכים לחזור על כל הכללים ולדעת אותם בעל פה, עד שתחת ההשפעה של כל מיני הבעיות והמקרים בחיים, הכללים האלה יתחילו להתעורר בתוכם לחיים ויראו שזה באמת כך, כלומר, יתחילו להיות מופעלים ויתחילו להראות להם את השימוש האמיתי שלהם.

באמת, קיימות כאלה שכבות באוכלוסייה, שמבינים הכול ברמה שלהם: מתנור לסיר, מסיר לשולחן, משולחן לגינה וחזרה. אנחנו חייבים לעבוד איתם. בהתאם לכך צריך להכין כל מיני סוגים של חומרי לימוד ואביזרים, החל מתמונות פשוטות כמו לילדים קטנים. האנשים האלה לומדים יותר מקליפים, סרטי וידיאו, הצגות או סרטים פשוטים כמו סדרות. העיקר, שהם יפנימו את החוק האינטגרלי, את המצבים העיקריים של הטבע.

וישנם כאלה אנשים שמתקדמים מהר יותר, ולהם כבר אפשר להגיש את האלמנטים התיאורטיים של ההשגה. והם יסכימו איתם על בסיס המסקנות הלוגיות שלהם.

אבל בעיקרון, זוהי פדגוגיה רב שכבתית שצריכה להתאים את עצמה לכל המגזרים, לכל שכבות האוכלוסייה, גם לפי הדרגות הסוציאליות וגם לפי הדרגות השׂכליות, או אפילו לא לפי רמת התפתחותם, אלא לפי הנטייה הטבעית שקיימת אצל האדם להשגת החומר (פיזיקה, שירה, וכדומה). קיימות פיזיקה ושירה אפילו ברמה של כובסות.

האנשים שעוסקים בהרכבת הקבוצות חייבים להתחשב בזה. ובהתאם לכך אנחנו צריכים להכין סוגים שונים של חומר לימוד, סוגים שונים של הלימוד עצמו, כל מיני דוגמאות שונות, אירועים, פעילות, משחקים, הכול באופן נפרד וספציפי.

מתוך שיחה מס' 15 על החינוך האינטגרלי, 26.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לימוד אינטגרלי בסגנון של כל אחד
יישור לאינטגרליות
גישה מיוחדת לעיצוב הקבוצות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest