דף הבית / כלכלה / כסף / סופו של הקפיטליזם

סופו של הקפיטליזם

rav_2008-11-14_sl_img_7133_w.jpg

דעתו של הכלכלן מיכאיל חזין: "החל מסוף המאה ה-21, התפתחו דעות שמאלניות, תחת השפעתן החזקה של דעותיו של קרל מרקס, שיצר תיאור מערכתי וגלובלי של כל העולם, החל מהאדם הראשון. גם ההיסטוריה, גם הפילוסופיה וגם הכלכלה  – תורגמו לשפה "ישירה", אחידה, דבר שיצר תפיסה מאוד משכנעת ומושכת, שכל הזמן הלכה והעצימה את סמכותה עד לשנות ה-80 של המאה הקודמת.

ואילו לעולם הקפיטליסטי לא הייתה תפיסה שכזאת, ולכן הוא החליט ליצור אותה בתוך גבולות ההתנגדות האידיאולוגית שהחלה. אך הניסיון הזה כשל,  והדוגמא לכך היא המשבר הרעיוני הנוכחי.

כתוצאה מההתנגדות האידיאולוגית, העקרונות הבסיסיים לא התבססו על המבנים הפילוסופיים ההגיוניים, אלא הם שללו לחלוטין את העקרונות המרקסיסטיים: אם המרקסיזם נבע מסופו של הקפיטליזם, הרי שכל התיאוריה המערבית מבוססת על כך שהקפיטליזם הוא אינסופי. אך מאחר ותהליך הרחבת השווקים מוגבל על ידי גבולות כדור הארץ, הרי שהתהליך המדעי-טכנולוגי מוגבל בזמן, וחייב בהכרח להסתיים! משבר ההון, שנמשך מזה מספר שנים, אינו יכול להסתיים בשימור מודל ההתפתחות הקודם. בעבר התגברנו על משברים דומים באמצעות הריסת המתחרים, והייתה לנו עוד אפשרות להתרחב, אבל היום השווקים הפכו לגלובליים, ואי אפשר להרחיב אותם.

כל התיאוריות כללו את עיקרון האינסופיות של הקפיטליזם, וזאת הטרגדיה של המחשבה הכלכלית המערבית הנוכחית: בשפתה, המשבר העכשווי הוא משבר של סוף הפרדיגמה של התהליך המדעי-טכנולוגי, שלמעשה אינו ניתן לתיאור".

התייחסותי: וכאן נוצרת ההכרה בחוסר היכולת לתאר את המערכת הכלכלית החדשה בעזרת התפיסה הישנה, ואילו המחשבה האגואיסטית שלנו בינתיים אינה מאפשרת לנו לעבור לתפיסה חדשה. רק ההכרה בסוף המר תאפשר לנו לקבל את המודל החדש של החברה, של הייצור והצריכה האינטגרליים, השווים והחכמים, כפי שזה מתואר בחלק של חכמת הקבלה שנקרא "הדור האחרון".

ידיעות קודמת בנושא:
משבר האליטות הוא תופעה עולמית
העולם לא חווה משבר כלכלי, אלא אידיאולוגי
סופו של הקפיטליזם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest