דף הבית / חינוך, ילדים / מונרכיה או דמוקרטיה

מונרכיה או דמוקרטיה

שאלה: האם שאלות של אינטגרליות החברה או אירועי חדשות אקטואליים למיניהם יכולים להוות נושא לדיון בכיתות החינוך האינטגרלי למבוגרים?

תשובתי: כל זה תלוי בקבוצת האנשים, במידת ההכנה שלהם: באיזו מידה בשלה ההבנה שלהם, עד כמה יש להם כלים לאנליזה וסינתזה של הידיעות שלהם, של היחסים שלהם, עד כמה הם יכולים להתעלות מעל עצמם, להתנתק מהאינטרסים האישיים שלהם ולהסתכל על הדברים בצורה אובייקטיבית.

אבל בגדול, ודאי שאנחנו צריכים לברר שאלות מהסוג הזה. אנחנו צריכים לפתוח את הדמוקרטיה בפני כולם בצורה מבוררת, ולהראות עד כמה המבנה הזה הוא אגואיסטי לחלוטין, ולא כדאי להתגאות בו. פעם היה מולך מלך אחד וכולם היו נכנעים לרצון של אדם אחד – לא חשוב כמה טיפש או חכם הוא היה, אבל זה היה אדם אחד. ועכשיו זה נקרע למפלגות רבות, שרוצות "לאכול" את כל השאר. זה לא אותו פרלמנט שצריך להיות. כלומר, ודאי שיש כאן הרבה בעיות.

פעם המדענים והפילוסופים היו מנהלים את העם. לפחות היה להם ערך והם היו יועציהם של המלכים. למלך היה את הצבא ואת הכסף – הכול ביד אחת. אך על מנת לנהל את האוצר ואת הצבא הוא נעזר במספר אנשים חכמים. וזה היה הרבה יותר קל ופשוט: לא היו גנבות מהאוצר, והטעויות שאפו למינימום.

הכול היה באותם ידיים. למלך אין ממי לגנוב – הכול שלו. וכדי לקבל החלטות, היו לו כמה יועצים חכמים. זה הכול. ודאי שעדיין היו מאבקים קטנים מאחורי הקלעים, אך במנות מינימליות. לכן הכול היה הרבה יותר יציב והחזיק מעמד למשך דורות בהשוואה לפרלמנט של היום.

כל החופש הזה שיש היום – הוא חופש מקסימלי מאחריות. ובכלל, זאת בעיה גדולה להבין את מושג החופש.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 13.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
משחקים בדמוקרטיה
דמוקרטיה או שקר של האגואיזם
הכול מתוקן על ידי חינוך של מבוגרים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest