דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / את הסוד האסור אפשר לגלות לכל תינוק

את הסוד האסור אפשר לגלות לכל תינוק

שאלה: מדוע בעל הסולם כותב בהקדמה לתלמוד עשר הספירות על החלק האסור בחכמת הקבלה שבו המקובלים יכולים לגלות את מה ששייך ל"טעמי התורה", אבל אסור לגלות את אותו החלק ששייך לשלוש הספירות הראשונות של "ראש הפרצוף"?

תשובתי: אפילו אם המקובלים יספרו על משהו ש"אסור", אנחנו בכל מקרה לא נבין שום דבר. זה כמו שאפשר לדבר ליד תינוק על כל דבר מבלי להיזהר, מפני שהוא בכל מקרה לא ישמע ולא יבין שום דבר, הוא אינו קושר את המילים האלה עם שום משמעות. זה דומה לקריאה שלנו בספר הזוהר: נדמה לנו שכל מילה מובנת בנפרד אבל כולן מתחברות למשפט אחד חסר משמעות עבורנו.

"סתרי תורה" זה לא מידע שמוסתר מאיתנו בצורה קפדנית. פשוט השכל שלנו, שנמצא בינתיים בדרגה הבהמית הרגילה, אינו מסוגל לתפוס אותם. לכן עבורנו זה נשאר בגדר סוד, כמו כל המציאות. בבקשה, היא גלויה לפניך, תסתכל! אף אחד לא אשם שאין לך כלֵי קליטה, חושים, תפתח אותם ותראה את המציאות. אותו הדבר נוגע גם ל"סתרי תורה".

אנחנו לומדים ב"תלמוד עשר הספירות" את מה ששייך לראש של עולם האצילות, ראש דאריך אנפין, ויודעים שיש שם "רדל"א" (רישא דלא אתיידע), חלקים של ה"מוח" שלו (מוחא דאוירא, קרומא דאוירא) שמסתירים מאיתנו את האור העליון. אבל אנחנו לומדים במערכת הזאת את כל מה ששייך ל"טעמי התורה" ולא ל"סודותיה". ההבדל הוא, שה"טעמים" מתייחסים למחשבות של הנברא ואילו "סתרי התורה" מתייחסים למחשבות של הבורא.

ובכלל לא היה כל טעם להזכיר את זה, אם לא היו אנשים שטוענים שכביכול אסור ללמוד את חכמת הקבלה מפני שזה סוד. אין בה שום סודות. להיפך, חכמת הקבלה מגלה לנו את המציאות! והיא לא מגלה איזה "סודות אסורים". כדי לגלות את הסודות אתה צריך להגיע לזה בעצמך, להכין את הכלים שלך, את הרצונות שלך, את כלֵי התפיסה. אם תכין את כל הרצונות שלך ששייכים לשבע הספירות התחתונות (ז"ת) בכל גובה הסולם הרוחני, אז תתחיל לגלות את החלק העליון שלהם (ג"ר). אתה תהיה מוכן לגילוי הזה ותגלה בעצמך את הסוד הזה.

כל מדרגה מתוך 125 המדרגות מתחלקת לשני חלקים: לחלק עליון ולחלק תחתון (ג"ר וז"ת). את החלק התחתון של כל מדרגה ניתן להשיג, וזה נחשב לזכות גדולה של האדם אם הוא משיג אותו, כי כך הוא מגלה את פעולות הבורא כטוב ומיטיב. האור הזה, שמתלבש מתוך הראש בגוף של ה"פרצוף" הרוחני, נקרא "טעמים", כמו שנאמר: "טעמו וראו כי טוב השם".

אבל את החלק העליון, את ראש המדרגה, אנחנו בינתיים לא מגלים. אפשר יהיה לגלות אותו לאחר שיתוקן החלק התחתון שלו, ה"גוף". אפילו הראש של המדרגה הנמוכה ביותר, מלכות דעשיה, נשאר בינתיים כסוד. אפשר לדבר על כל מה ששייך ל"גופים", על כל מה ששייך לנברא, לעבודה שלו ולתיקון שלו, אבל "אסור" לדבר על ה"סוד", על הראשים של כל המדרגות, כלומר, אי אפשר לדבר עליהם מפני שלא נוכל בינתיים להשיג את זה ורק נתבלבל. כי אנחנו מתחילים לדון בתחום שאותו אנחנו לא יכולים לתפוס, אין במוחנו תאים ותעלות כאלה שיהיו מסוגלים לתפוס את המימד העליון הזה. אבל בהדרגה אנחנו מתפתחים ומתקרבים לתפיסתו.

"לא לגלות את הסוד" פירושו: "לא לשים מכשול בפני עיוור", אלא לתת לו להתקדם בהדרגה עד שיוכל לראות… כך אנחנו מלמדים את הילדים בהדרגה, וכך גם אנחנו צריכים לגדל את עצמנו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 10.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
בקטע ההתחלתי של הדרך המרתקת
אין דבר פשוט יותר מאהבה
כיצד לרכוש את השכל מהעליון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest