דף הבית / כלכלה / כסף / שנת המשבר המתמשך

שנת המשבר המתמשך

דעתו של וסילי קולטשוב, ראש המרכז לחקר הכלכלה במכון לתנועות חברתיות וגלובליות: "שנת 2011 הפכה לתקופה של ירידה באופטימיות. הדאגה לעתיד השתלטה על המדינות, השווקים במגמת הירידה, רמת החיים נפגעה, סבלנותם של העמים פקעה (מהפכות במדינות ערב), המשבר הכלכלי הופך לפוליטי.

המחצית הראשונה של 2011 הייתה כרוכה בבעיות בארה"ב, והמחצית השנייה עברה לבעיות באיחוד האירופי. למרות הבטחותיהן של הממשלות, ב-2011 הכלכלה העולמית לא הבריאה מהמשבר. רמת החיים בארה"ב ובאירופה המשיכה לרדת. 2011 הייתה שנה של משבר מתמשך. החדשות הבלתי נעימות עבור ממשלות רבות הן שהאנשים הבינו את האמת הפשוטה הזאת. במדינות ערב בהן לא נכפו שינויים מלמעלה, השינויים התחילו מלמטה.

המומחים אינם רואים סיבות לשיפור המצב ב-2012. הנתונים מדאיגים, וההתפתחויות הן בלתי צפויות. רק דבר אחד ודאי: אף לא אחד מצפה לניסים כלכליים בשנה החדשה. ודאי שהם לא יקרו בארה"ב ובאירופה. כוחה של סין, שהשקיעה רבות באיזון הכלכלה, אוזל.

ב-2011 המומחים הפסיקו לספק הערכות אופטימיות לגבי המשק העולמי. השווקים עברו מהתעוררות למיתון ולקיפאון.

אם השוק העולמי אינו מסוגל להעניק למדינות צמיחות חדשות, אז מה מפריע ליצור אותן בצורה מקומית בעזרת מדיניות שקולה?"

התייחסותי: זה מה שאנחנו מציעים: לבנות את החברה על בסיס עקרונות חדשים של חיבור, אינטגרציה, צריכה אופטימלית, חלוקה הוגנת ושילוב של זכויות ומחויבויות – כל מה שמוביל אותנו לקיום תנאי הטבע ולכן גם לשגשוג ולהתאוששות מכל סוגי המשבר (במשפחה, בחינוך הילדים, במערכת הבריאות, בסמים, בדיור, בתזונה, בחימום, בביטחון ועוד).

ניתן להשיג את כל זה באמצעות חינוך כללי מקדים. חייבים לקדם בממשלות את הצורך במימוש התוכנית הזאת. זאת משימתנו לשנת 2012.

ידיעות קודמות בנושא:
הפרספקטיבות הבלתי משמחות של 2012
שטיגליץ: העולם על סף כאוס חדש
הכלכלה מאבדת את יציבותה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest