דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / סינרגטיקה – מדע על כללי הכאוס

סינרגטיקה – מדע על כללי הכאוס

דעה: "התפתחותם של המדעים המודרניים מאופיינת בשאיפה לאינטגרציה, לחיבור של שיטות שונות ולמציאת חוקיות משותפת. הסדר במערכות יכול להיות מאוזן או לא מאוזן. בסדר המאוזן, הפרמטרים של המערכת זהים לאלה של הסביבה. בסדר הלא מאוזן, הפרמטרים שונים. גם המערכות החברתיות והכלכליות מתוארות באמצעות פרמטרים.

הסדר המאוזן הוא יציב יותר, טבועה בו היכולת להתמודד עם הפרעות. היכולת לחזור למצב המקורי היא תכונתן של מערכות בעלות ויסות עצמי.

מקורו של הסדר הלא מאוזן הינו מלאכותי, הוא קיים רק הודות לאספקת אנרגיה מבחוץ. הרי חוסר האיזון במערכת מזרים חומרים ואנרגיה, וכדי לשמור על הסדר, צריכים לתקן את הנזקים מבחוץ. אם נפסיק להזרים אנרגיה למערכת – היא תתאזן.

בפיזיקה השאיפה לאיזון ידועה כעיקרון הפעולה המינימלית, בביולוגיה – חוק ההישרדות, בכלכלה – חוק ההיצע והביקוש. מהותו היא שהמערכת שואפת לשינוי באופן שמצמצם את ההפרעות החיצוניות. היא רוצה לצאת מהשינויים עם מינימום אופטימלי של הפסדים. כל העקרונות נועדים לווסת את יציבות התופעות ומתקשרים להתארגנות.

המדע שמלמד את תהליכי הארגון העצמי הוא הסינרגטיקה – תורת הפעולות המשותפות. הקיברנטיקה חוקרת את יציבות המערכות באמצעות השימוש במשוב השלילי, ותורת המערכות הכללית – באמצעות עקרונות וארגונם (דיסקרטיות, היררכיות וכדומה). הסינרגטיקה, לעומת זאת, חוקרת את חוסר השוויון שלהן, את חוסר היציבות שלהן כמצבים טבעיים, כדרכי התפתחותן הרבות והלא קבועות מראש.

הסינרגטיקה חוקרת את חוסר הוודאות ואת הדרכים החלופיות של התפתחות העולם הלא מאוזן. הסדר העתידי נוצר מכאוס בהתפתחות.

ממצבה הנוכחי של המערכת (נקודת ההסתעפות) קיימות דרכי התפתחות רבות. בהמשך כולן מגיעות למצב היציב הבא (נקודת המשיכה).

בסינרגטיקה חוקרים את תכונותיהן של ההסתעפויות והמשיכות, את חוקיות ההתפתחות של מערכות פתוחות בעלות ארגון עצמי, ואת המעברים מכאוס לסדר ומסדר לכאוס".

ידיעות קודמות בנושא:
נקודת פיתול – נקודת שבירה, בחירה, הסדר
גלובליזציה
מבוי סתום או פריצה למימד חדש?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest