דף הבית / חינוך, ילדים / ייחודיותה של המציאות האינטגרלית

ייחודיותה של המציאות האינטגרלית

שאלה: בפסיכולוגיה ההתנהגותית קיים מה שנקרא "משולש ההבנה ההדדית". שניים מהקודקודים שלו הם התקשרות וסימפתיה, והשלישי הוא המציאות המשותפת. בחינוך האינטגרלי ההתקשרות נעשית במעגל. הפסיכולוגיה ההתנהגותית יוצאת מנקודת הנחה שככל שההבנה ההדדית גדלה, גדלה גם הסימפתיה. ועכשיו מתעוררת השאלה על המציאות המשותפת. האם המציאות המשותפת היא היא האינטגרליות?

תשובתי: אנחנו צריכים להתקיים בה. לא בעצמנו, אלא מחוץ לעצמנו, באותה המציאות המשותפת שאנחנו יוצרים, מפני שדווקא היא מהווה את המציאות האובייקטיבית. כל מה שיש בעולם הוא סובייקטיבי, כלומר, שקר מוחלט. אני משקר לעצמי שאני בונה את עצמי בעצמי. זהו עולם לגמרי לא ריאלי, שאותו המצאתי לעצמי.

לפעמים אני משוחח עם מישהו ומתפלא: עד כמה אנחנו תופסים את העולם בצורה שונה. אני מדבר על דבר אחד, והוא רואה תמונה שונה לגמרי ומדבר על משהו אחר. והוא כנה לחלוטין, בדיוק כמוני, מפני שכל אחד מאיתנו יוצא מתוך תחושותיו האישיות.

כך שאנחנו חייבים להתעלות מעל זה, אל הרצון המשותף, אל השכל המשותף, אל הלב והמוח המשותפים, ולהתבונן בעולם מתוך אותה דמות ה"אדם" המשותפת שמציגה את המכלול של כולנו. ואז נראה אותו בצורה אחרת: לא בצורה אינדיווידואלית ולא בצורה שעוותה על ידי התכונות הפנימיות הראשוניות שלנו.

אם כמה שיותר אנשים יתאספו לאותה המערכת המשותפת של ה"אדם" (הדמות הקיבוצית של ה"אדם") ודאי שנראה תמונת שונה לחלוטין של העולם, של היקום, של עצמנו. והיא תהיה מאוד שונה ממה שאנחנו רואים היום.

הרי תמונת העולם שלנו תלויה בתפיסתנו הסובייקטיבית, והפסיכולוגים יודעים זאת היטב.

אנחנו צריכים פשוט להראות, שאם אתה לוקח את הרצונות והתכונות הפנימיים שלך ומשווה אותם עם האחרים, עם אותה דמות האדם הקיבוצית שנוצרה ביניכם, כגוש אחד שלם – הרי שמתוכה אתה מתחיל לראות עולם שונה לחלוטין.

כאן אתה מתעלה מעצמך ומתרחק מהגוף שלך ומתכונותיך הפנימיות עד כדי כך שאפילו הגוף שלך כבר לא מהווה עבורך איזשהו דבר חשוב. לגמרי ייתכן, כמו שאנחנו רואים מתוך הניסיון, שתתחיל להתייחס לגוף שלך כאל משהו זר, כמו בהמה שקיימת לידך. כשאתה יוצא לתוך אותה דמות ה"אדם" המשותפת, אתה רואה שהגוף שלך קיים ברמת החי. ודמות האדם הכללית שייכת לרמת האדם.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
במקום החיבור הפיזי
האמת נמצאת בחיבור בינינו
ההסכמה – מעל לכל הניגודים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest