דף הבית / חינוך, ילדים / מה לעשות בזמן הפנוי

מה לעשות בזמן הפנוי

שאלה: משפחות רבות מקדישות את זמן הפנוי לקניות משותפות וכדומה. מה יעשו אותם אנשים שיישאר להם הרבה זמן פנוי?

תשובתי: ודאי שהמצב יהיה שונה מאוד ממה שקורה היום.

היום האדם עובד 5-6 ימים בשבוע. הוא עסוק עד כדי כך שלא נשאר לו זמן לבית. הוא מנצל את ימי החופש לעיסוקים שונים בבית, וכמובן לקניות. איך הוא עוד יכול להעביר את זמנו אם לא בקניונים ובסופרים?… זוהי המנוחה של האדם המודרני, במקום ללכת למוסדות תרבות למיניהם.

אבל כל צורות ההתנהגות הללו יגוועו, ואנחנו רואים את זה מתוך הניסיון שלנו. כל זה יוחלף בעיסוקים אחרים לגמרי. המצבים הפנימיים של האדם ינצחו, מפני שדווקא הם יקבעו את עיסוקיו החיצוניים.

אנחנו רואים איך בקבוצות שלנו האנשים נוטים להתקשר זה לזה, בצורות של קריאה, דיון, משחקים למיניהם, מוזיקה, תיאטרון… כלומר, כל הקבוצות שנוצרות במקומות השונים מתחילות פתאום ליצור בתוכן סביבה תרבותית ענקית. ורואים שזה נולד בהם באופן טבעי, זה נובע מתוך הצרכים הפנימיים שלהם.

אני חושב שהדבר העיקרי שבו יעסקו בני האדם הוא ההשתוקקות להביע את עצמם כמה שיותר בכל צורות הביטוי האנושיות, כדי להראות דרכן את ההרמוניה הפנימית החדשה שלהם, את הקשר ביניהם. ככל שהאדם יתעלה מעל עצמו, הטרנספורמציה שהוא חווה תמצא את הביטוי שלה דווקא בתרבות החדשה הזאת, על צורותיה השונות.

אני רואה את זה אפילו מתוך הדוגמא של ילדים קטנים שלוקחים, נגיד, גיטרת צעצוע קטנה, וכך הם רוצים להביע את עצמם. ודאי שהגיטרה מושכת אותם מפני שהם מחקים את המבוגרים, אבל הם גם מעוניינים להביע את עצמם. וכאן הם כבר משתדלים.

מתוך שיחה על החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הפרדיגמה החדשה של היקום
כשהחופש גרוע יותר מהשעבוד
קורס בחינוך הרמוני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest