דף הבית / חינוך, ילדים / קורס בחינוך הרמוני

קורס בחינוך הרמוני

שאלה: היום כבר יש דרישה מצידם של הארגונים הממשלתיים והחברתיים לקורס של חינוך אינטגרלי למבוגרים. איך אתה רואה את המבנה של קורס כזה? מה אנחנו צריכים ללמד את האנשים כדי שהם ילמדו את אותה ההדדיות ההרמונית?

תשובתי: לדעתי, זה לא צריך להיות קורס אחד, אלא שילוב של תחומים שונים. האנשים יצטרכו לקבל מידע פרונטלי, לדון עליו בקבוצה, בכיתת לימוד, או בצורה וירטואלית, אבל יחד עם מורה – מומחה, שמסביר בצורה ברורה את החומר.

בראש ובראשונה צריך ללמוד את הפסיכולוגיה של האדם בדרגה הפשוטה והאלמנטרית, שאותה כל אחד מאיתנו מסוגל להבין: מי אני, מה אני, באיזו צורה אני חושב, פועל, מתייחס לאחרים. חייבים להסביר את הפסיכולוגיה של שיתוף הפעולה בין בני הזוג, בין בני הזוג לילדים, את היחס הנכון לילדים, חינוך הילדים, ניהול משק הבית – בהתאם לדרישות שהטבע מציב בפנינו: כמה אנחנו צורכים, וכמה אנחנו מחזירים. כלומר, אנחנו צריכים להכניס את עצמנו למסגרת שבה נהיה במצב מאוזן.

ודאי שכל אחד מאיתנו זקוק לדירה, משפחה, ביטחון, דאגה לבריאות, תזונה וכדומה. כל אלה הן הדרישות הבסיסיות שיש לכל אדם, ועליו להרגיש בטוח בנוגע אליהן, אם הוא ימלא את כל דרישות החברה.

כל יתר הדרישות נובעות ממעמדו של האדם: או שהוא עוסק בייצור, או שהוא עוסק בפעילות חברתית: לומד, או מלמד בעצמו את האחרים.

למעשה, האנשים יעבדו קרוב לשעתיים עד שלוש שעות ביום. ייתכן שמישהו יעבוד יותר ומישהו פחות – ללא קשר לשכר שהם יקבלו.

וכל יתר האנשים יעסקו רק ביצירת ההומיאוסטאזיס, האיזון של כל מערכת הפעילות האנושית על פני כדור הארץ שלנו. ואז אנחנו נראה חברה שונה. את כל זה יש להסביר ולתאר בהתאם לתחומים השונים. צריך להסביר את כל ההיסטוריה של האנושות כתוצאה מהתפתחות האגו שלנו, שהביא אותנו היום לרוויה מוחלטת שכזאת, עד שאנחנו כבר לא רוצים להתפתח יותר.

אנחנו כבר לא רוצים שום דבר בחיים. אנחנו מגיעים לדיכאון, לסמים, לטרור – כלומר, לדרגה הסופית ביותר – להתנוונות האגו שלנו. אנחנו כבר לא רוצים להתקדם לשום מקום, אלא להיפך, מתדרדרים מטה – לאלכוהוליזם, לשפלות, מפני שאנחנו לא רואים עוד סיכוי לעלות מעלה. כלומר, לאחר שהאגו שלנו הגיע היום לדרגת ההתפתחות המקסימלית, הוא מתחיל להתעגל ולקבל צורה אינטגרלית, ואנחנו לא מוכנים לכך.

לכן אנחנו לא מבינים מה לעשות הלאה, ולא מצליחים בשום פנים ואופן לסדר את משאבי האדמה, את רשתות התקשורת ואת ההתפתחות בכללותה.

הפרדיגמה הכללית החדשה, היחס החדש לחיים, צריך לאפשר לאדם לתקן את המשבר בכל תחומי החיים: במשפחה, בחברה, באקולוגיה, בכלכלה ועוד.

לאחר קורס השכלה כללי, יש לערוך קורס בחינוך אינטגרלי. קורס החינוך – הוא לימוד בקבוצות, שבהן האנשים ממש עובדים בפועל על מרכיבי הקשר השונים דרך דיונים ומשחקי תפקידים שונים.

הם יבנו את התפקידים כמו כל שחקן שיש באמתחתו מאות טכניקות שונות, שמהן הוא מרכיב תפקיד, דמות של אדם כלשהו. כך עלינו ללמד את האדם את חוקי ההתנהגות בעולם האינטגרלי. וזה לא ייראה לו מלאכותי, מפני שאנחנו נלמד אותו את הקשרים הנכונים עם האחרים, שמהם הוא לפתע ירגיש תחושת רוגע נעלה כלשהי, איזושהי שלווה, מילוי.

כל החללים שקודם לכן הוא היה ממלא על ידי ההישגים הכלכליים השונים בתחרויות הקפיטליסטיות – יתחילו להתמלא מכיוון אחר לחלוטין, על פי סכמה אחרת. והם יתמלאו כך שבמקביל לכך הוא ירגיש את עצמו בביטחון מלא. אף אחד לא ייכנס איתו לעימותים כלשהם.

לחלק הזה של הלימוד צריך לצרף קבוצות רבות. לדעתי, זאת תהיה פעולה רצינית, מעניינת ביותר, שבה יוכלו להשתתף גם הורים עם ילדיהם, גם בני זוג וגם שכונות שלמות. כאן אנחנו נתחיל לעצב את הצורה החדשה של היחסים החברתיים, את המבט החדש על החיים, על העולם, שבתוכו האדם יתחיל להרגיש את הגלובליות של הטבע, את האינטגרליות שלו, את ההרמוניה הפנימית שלו. אותה ההרמוניה הפנימית היא בעצם הדרישה הפנימית שלנו. את זה אנחנו רוצים להרגיש בחיים, את זה אנחנו מנסים להשיג בתחרות חסרת התועלת שלנו זה עם זה.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 11.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כשהחופש גרוע יותר מהשעבוד
אי אפשר לחכות
הערובה לבריאות האדם, המשפחה והחברה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest