דף הבית / כלכלה / כסף / מה האקולוגיה הייתה יכולה ללמד את גוש האירו

מה האקולוגיה הייתה יכולה ללמד את גוש האירו

דעה שפורסמה ב-NewScientist: "גוש האירו הוא רשת מורכבת, בדומה לרשתות הקיימות בטבע. הדבר מקנה לו תכונות שכלכלנים בוחנים לעיתים רחוקות, אך הן יכולות לעזור להבין את המשבר הנוכחי.

מהי רשת מורכבת?

הרשתות המורכבות כלולות ממרכיבים רבים שקשורים זה לזה ומשפיעים על התנהגות זה של זה. שינוי שנוצר על ידי רכיב מסוים בתוך רכיב אחר, מגיב כמו הד ברכיב הראשון.

ייתכן שהדוגמא המפורסמת ביותר של מערכת כזאת היא היחסים בין הטורפים לנטרפים. שבע עשרה המדינות של גוש האירו כפופות בדיוק לאותם המנגנונים.

הרשתות המורכבות נשלטות על ידי איזון בין קשר הדדי שלילי בעל השפעה מייצבת (למשל, שיעורי הריבית) לבין קשר הדדי חיובי שמערער את יציבות האווירה (למשל, הערעור ההולך ומתגבר של האמון בשווקים).

כיצד זה עוזר להבין את המשברים הכלכליים?

בתנאים מסוימים, אחד הסוגים של הקשר ההדדי יכול להיות כל כך חזק, עד שהוא יאלץ את המערכת להשתנות ויכניס אותה למצב שונה. למשל, מספר בעלי החיים יכול להצטמצם לפתע, והכלכלה יכולה להתדרדר למיתון.

רגעי משבר כאלה הם בדרך כלל בלתי צפויים. ישנם מודלים ממוחשבים שיכולים להראות כיצד מערכת יכולה להשתנות, אך הם אינם מקובלים על רוב הכלכלנים.

האם אפשר להבין מערכות מורכבות בצורה טובה כל כך עד שאפשר יהיה לשלוט בהן?

על יציבותה של המערכת (ההתנגדות לשינויים) משפיעים מגוון המרכיבים של הרשת, וכן הצפיפות והיציבות של הקשרים (החיבורים) שלהם. ככל שיש יותר קשרים, כך המערכת גמישה יותר: אם אחד המרכיבים ייכשל, האחרים יעשו את עבודתו. אך לכל גמישות יש גבול. ברגע שעוברים סף מסוים, ריבוי חיבורים גורם למערכת להיות יציבה פחות, מכיוון שמקרה בודד של חוסר הצלחה יכול ליצור אפקט דומינו. כל הבעיה היא: כיצד למצוא את האיזון הנכון שלהם.

האם אפשר לומר שעצם החיבור של 17 אזורי מטבע לאזור אחד קבע מראש את קריסת המערכת?

כן. דווקא בשל כך משבר החוב של יוון הפך למשבר של גוש האירו כולו, על אף שרק 2.5% מהתוצר המקומי הגולמי של האיחוד האירופי שייכים ליוון. העלייה בחוב של יוון הביאה לצניחה מהירה באמון בשוק אגרות החוב הממשלתיות של יוון. הנושים של יוון נמצאים בעיקר בגוש האירו, ולכן, השווקים החלו לאבד אמון גם בשותפיה האחרים החלשים יותר, למשל איטליה.

האם אפשר היה להימנע מהמשבר?

גרמניה ויתרה על רעיון אגרות החוב האירופאיות, כדי לא לסחוב על גבה את החלשים. זאת הייתה החלטה פזיזה. דוגמאות ביולוגיות הראו שאם מרכיב חזק של מערכת רוצה להישאר בטוח, עליו להשקיע בהגנת החלשים, כמו בקן של נמלים.

אם היווצרות החיבורים מסוכנת כל כך, לשם מה נחוץ האירו?

רשת מורכבת עושה את הכלכלה ליעילה יותר. היא גם מאפשרת להסתגל לבעיות: למשל, למדינות האחרות קל יותר לעזור ליוון ולבנות יחד עימה הגנה חדשה כנגד חדלות הפירעון.

פשוט, מדי פעם, המערכת צריכה להקריב את יעילותה, על מנת להיות יציבה יותר (לשם כך צריך לקצץ את החיבורים או לשלם על אמצעי ההגנה). בעצם, טבעם של קשרים מסוימים הוא יותר פוליטי מאשר כלכלי, ואותם, למעשה, בלתי אפשרי לקצץ.

מדוע הכלכלנים מסרבים להבין זאת?

בודדים כבר מתחילים להבין שקל יותר לכבות מספר שריפות קטנות מאשר שריפה אחת גדולה. הסקטור הבנקאי הפך לקרן אור בממלכת החושך של גוש האירו, שמנהיגיו בינתיים אינם מציבים את האינטרסים המשותפים בראש מעייניהם".

ידיעות קודמות בנושא:
אכן, משבר מערכתי
מבט על הגלובליזציה
הפיתרון הפשוט של הבעיות הכלכליות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest