עזרת הכוח השני

הכול מושג רק על ידי כוח התפילה. הרי אם אני מהווה רצון לקבל, אינני מסוגל לעשות עם עצמי שום דבר, מפני שחסר לי הכוח השני: הרצון להשפיע. חייבים להופיע שני הכוחות שקיימים במציאות, כדי שאוכל להילחם, לקבל החלטות והכרעות.

הכוח הראשון, האגואיסטי, ניתן לנו מהלידה. אך כיצד נוכל לקבל את כוח ההשפעה שמגיע מהבורא? זאת כל הבעיה, ועל כך באה התפילה.

לשם מה נחוץ לנו הכוח השני? אם אני מרגיש חיסרון כלפי הכוח הראשון, האגואיסטי, אני מתחיל לחפש כיצד למלא אותו. וגם זה נקרא תפילה. אפילו גנב שמתכונן לגנוב ודואג אם הוא יצליח או לא – גם הוא בונה את התפילה באמצעות הרצון שלו להצליח. וגם עליה מגיע מענה כמו על כל חיסרון אחר.

כלומר, הבעיה היא לא הרצון, אלא למה הוא מכוון. זה לא צריך להיות רצון למילוי האגו שלי, שמתפתח בצורה טבעית ומאלץ אותי לפעול למען עצמי. כך מתפתח בצורה אינסטינקטיבית כל הטבע הדומם, הצומח והחי.

אך מדרגת האדם אינה קיימת בטבע כשלב בהתפתחות הטבעית. לא מדובר על האדם הגשמי של העולם הזה, שהוא בעצם המדרגה הגבוהה ביותר של הקיום החי, אלא על האדם הרוחני, שדומה לבורא, שיכול להתפתח רק בתנאי שבנוסף לכוח האחד – הרצון לקבל, יש לו כוח שני – רצון להשפיע. בזכות זה הוא נעשה דומה לבורא.

אז כיצד הכוח הזה יעבור לאדם אם הוא שייך לבורא בלבד? בצורה ישירה מעבר כזה הוא בלתי אפשרי. אך יכולה לקרות השפעה מסוימת, למשל מצד הבורא, בצורה סמויה או גלויה, כדי שהרצון לקבל שבאדם ישנה את צורתו, את התנהגותו, ובמקום לקבל ישירות, כפי שאופייני לטבע שלו, הוא יתחיל לפעול אחרת.

הרצון לקבל שחי באדם הוא שישנה את עצמו. ולא שיופיעו בו שני כוחות שמנוגדים זה לזה: הרצון לקבל של הנברא והרצון להשפיע של הבורא. הרצון להשפיע קיים רק בבורא, והוא יכול לעבור לאדם רק בזכות השפעת הבורא. ואז הרצון של האדם ישנה את צורתו, את הופעתו החיצונית:

או שהוא יתחיל להשפיע על מנת להשפיע, כלומר יגביל את עצמו מבלי לאפשר לעצמו להזיק לאחר ולנצל אותו, או שהוא יקבל על מנת להשפיע, כלומר, הוא יפעל כפי שפעל עד עכשיו, אך עם כוונה לגרום תועלת לזולת.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 21.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
המכונה שבידיו של האדם
איפה אפשר להשיג את החצי החסר של הכלי
רק לשנות את הכוונה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest