"שיכורים" מהאור

כל העבודה שלנו היא להגיע להשתוות הצורה עם האור. ביחס אלינו האור מתחלק ל-613 אורות ובונה בנו 613 רצונות. אך בסופו של דבר הרצון הוא אחד והאור הוא אחד.

העבודה שלנו היא להעניק לרצון לקבל תענוג את אותה הצורה שיש לרצון להשפיע של האור. ודאי שאיננו מסוגלים להפוך את הרצון לקבל לרצון להשפיע.

הרצון לקבל נשאר, אך אנחנו מגלים את הצורה שלו: את הרצון לקבל תענוג ממים, מלחם ועוד. כל אלה הן הצורות שבהן הוא רוצה לקבל מילוי.

לדוגמא, עבור צורה מסוימת של רצון, המילוי המורגש בו נקרא "לחם". עבור צורת רצון אחרת, המילוי המורגש בו נקרא "מים". בצורות אחרות של הרצון מורגשים המילויים שנקראים "בשר", "דגים", "מאכלים מתוקים", "מאכלים חמוצים", "מאכלים מרים" וכן הלאה. הכול תלוי בצורות של הרצון לקבל תענוג. וכך זה בכל דבר, אפילו בטכניקה: התדרים, הטווחים של האור – כל אלה הן הצורות של הרצון לקבל תענוג. החומר הוא רצון והכול נקבע לפי הצורה שהוא לובש.

אנחנו צריכים לתת לרצון לקבל שלנו צורות נכונות. לא מדובר על כך שאם אני רוצה "לחם", יהיה נכון יותר לרצות "בשר". "צורות נכונות" פירושו: באיזה אופן אני רוצה לקבל את המילוי שנקרא "לחם", "בשר" ועוד. באיזה אופן אני מבחין שבינתיים אסור לי להשתמש ברצונות הללו מסיבות שונות, מפני שבצורה כזאת אני לא אוכל להשפיע, להיות דומה לאור.

ישנם כאן שני מרכיבים. המרכיב הראשון הוא הרצון לקבל תענוג שמקבל צורה מסוימת. הרי אחרת זהו פשוט חומר חסר צורה, כמו שנאמר, שהכול בא מהעפר. העפר הזה צריך לקבל צורה מסוימת. הרי בו עצמו אין שום טעם. ואני צריך להרגיש את הטעם ברצון לקבל, בהתאם לגודל הרצון ולמגוון הצורות שבהן הוא יכול לקבל תענוג: אוכל, מין, משפחה, כסף, כבוד, שליטה, מושכלות – בהתאם לסולם הערכים המקובל בעולם שלנו.

חוץ מזה, ישנה צורה מיוחדת נוספת שמתלבשת על החומר הזה: הכוונה "על מנת לקבל" או "על מנת להשפיע". זה כבר נקרא "עבודת השם". בצורה הזאת אנחנו כבר מבחינים בין הנברא לבורא. ההבחן הפנימי הזה אינו נגיש לכל אדם. בדרך כלל האנשים מבחינים רק בצורה הרגילה שהרצון שלהם לובש: מה וכמה לרצות בהשוואה לאחרים. ובכך מסתיימים כל הבירורים שלהם. כלומר, הם לא מדברים על איכות הרצון ביחס לבורא.

על מנת להתעסק בהשכלה הרוחנית, הצורתית, ביחס לבורא – צריך להיות בתוך הרצון של האדם מרכיב פנימי מיוחד נוסף שבו הוא מבחין: האם זה קרוב להשפעה או רחוק ממנה, האם זה קרוב יותר לאמת או לשקר.

המרכיב הזה מתעורר בו בצורה של מה שנקרא "הנקודה שבלב" ואינו מאפשר לו להסכים עם הצורות הנוחות רק עבור הרצון לקבל תענוג. הוא חייב לפתח את היחס שלו לאור שמאיר לו מרחוק, בצורה שהוא לא יודע ולא מרגיש, אך האור הזה מעורר באדם חיסרון להגיע להשתוות הצורה עימו.

ואז האדם מתעלה בהדרגה מעל הרצון לקבל שלו בצורותיו השונות ומתחיל לדאוג לכוונה שבה הוא נמצא – על מנת לקבל או על מנת להשפיע, ולבדוק את עצמו בהתאם לצורה הזאת.

האור מעורר את האדם יותר ויותר, מביא אותו לקבוצה שדרכה הוא מתחיל להשפיע עליו, כלומר, דרך הרצונות/הכלים. משמע, שבסופו של דבר האדם נמצא במצב כל כך לא נוח ולא טוב, שבו הוא צריך לבחור אחד מהשניים: או שהוא לא רוצה לקבל על עצמו את הצורות החדשות (הרי זה תמיד קורה תחת לחץ, כמו שעושים צורות מבצק) או שהוא מבין ומסכים בלית ברירה, כתוצאה מהלימוד ומהשפעת הקבוצה, שהוא חייב לקבל על עצמו צורה חדשה.

ואז הוא כבר עובד בקבוצה ודורש מהאור שיעניק צורות חדשות לרצון שלו. בהתחלה הוא מצפה מהאור שהוא יביא לו כל טוב. הוא רוצה להפיק מהצורות החדשות של האור תועלת כלשהי עבור החומר שלו, הרצון שלו לקבל תענוג. זה נקרא "להשפיע על מנת לקבל".

לאחר מכן, בהדרגה, מתוך הייאוש מלהגיע למצב הרצוי, ותחת השפעת האור המקיף שמשפיע עליו דרך הקבוצה, הוא מגיע למצב שבו לא חשוב לו שום תנאי. זה נקרא "עבודה ללא תנאי" כשהעיקר בשביל האדם זה לקבל את צורות האור, צורות ההשפעה.

הוא לא יכול להבין בדיוק מה קורה איתו ולמה הוא עובר מצבים כאלה, אך מתוך טבע הצורות שעוברות עליו הוא מסכים ואפילו מתחיל לרצות שזה יקרה. הוא מתחיל לקבל את הכוח של "למעלה מהדעת", כאילו הוא השתכר מהאור והוא באמת רוצה לקבל את הצורות החדשות – העיקר שידע שההתקדמות אל האור מובטחת לו. את זה הוא מבטיח לעצמו על ידי ההשתתפות בקבוצה.

אם הוא מבצע הכנה נכונה: משתתף בקבוצה, משתדל לבטל את עצמו בפניה ולמשוך דרך הכלי המשותף הזה את המאור המחזיר למוטב, בלי לקבוע שום תנאים, וחוץ מזה לרצות את ביטול עצמו ואת השפעת האור עליו – אז שני סוגי המאמצים הללו שהוא משקיע בזמן הלימוד והעבודה בקבוצה, גורמים לו להצליח.

אחרת הוא יהיה במצב שעליו נאמר: "כסיל יושב בחיבוק ידיים ואוכל את בשרו". והוא יכול "לאכול את בשרו" במשך עשרות שנים – ולא להתקדם.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 13.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כמו עובר ברחם אמו
רצונות ותכונות
כיצד לא אממש את הרצון?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest