דף הבית / כלכלה / כסף / על סף תהום

על סף תהום

דעתו של David Galland: "המערכת הפיננסית של ארה"ב ושל המדינות המפותחות נמצאת על סף תהום. אם להתבטא בצורה מטפורית, כלכלנים ומומחים פיננסיים עולמיים רבים מתווכחים על המסלול שבו צריכה לנוע הספינה המדינית, מבלי לשים לב לכך שהיא כבר התנגשה בקרחון ובולעת לתוכה עוד ועוד מים.

כסף מכלום – זהו הניסוח הרך והקצר ביותר שמשקף את המהות האמיתית של המערכת הפיננסית האמריקאית נכון לרגע הנוכחי.

כך זה קרה, מפני שבמשך 40 שנה מאז שניקסון ביטל את תקן הזהב בשנת 1971, הבסיס החומרי של המערכת הפיננסית היה מורכב רק מהבטחותיהם של העסקנים הפוליטיים לא להדפיס יותר מדי.

העסקנים הפוליטיים התפטרו מכל ההגבלות ובלי לטרוח לחשוב על ההיגיון שבמעשיהם, השתמשו ביכולתם ליצור כסף מכלום כדי להתחיל להציג תוכניות פוליטיות פופוליסטיות, שכל אחת מהן הולידה צבאות חדשים של בירוקרטים.

אם ניקח בחשבון את העובדה שהדולר האמריקאי משמש כמטבע עולמי שעל ידו נמדדים חומרי הגלם החשובים ביותר, ובו נשמרות רוב הרזרבות של הבנקים המרכזיים בעולם, ניתן להגיע למסקנה שהבעיות האמריקאיות יתפשטו בכל המערכת הפיננסית הגלובלית.

יש לציין שגם ארה"ב וגם מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) מדשדשות כעת באותה ביצת החובות.

מבחינה עובדתית מתברר שבמהלך כל ההיסטוריה הקצרה שלה, המערכת הפיננסית האמריקאית לא חדלה להזיק לניסיונות ההתערבות בפעולת השוק החופשי, על מנת לזרוק עצם לבוחרים או להתנער מהבעיות הכלכליות שעל הפרק.

אם כן, ניתן להניח שכלי התקשורת המובילים, שמתמקדים בתנודות היומיומיות של שוקי המניות או במשחק הפוליטי חסר התועלת של וושינגטון, מחמיצים את תחילתה של קריסת המערכת הפיננסית העולמית.

היום, מדינות העולם השקועות בחובות, שרזרבות המטבע שלהן מורכבות מהדולר ומהאירו שיכולים להתאדות בכל רגע, נאלצות לפנות לדבר היחיד שהם יודעים: הדפסת כספים חדשים וחובות חדשים. התפרים של המערכת הגלובלית מתחילים להיקרע, היא מתקרבת לאסון, ואינה מוצאת אלטרנטיבות ריאליות".

ידיעות קודמות בנושא:
העולם מתפרק לאשכולות
העולם על סף מלחמות מטבע
עולם הכסף המזויף

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest