דף הבית / כלכלה / כסף / הכלא שלתוכו האנושות הכניסה את עצמה מרצונה החופשי

הכלא שלתוכו האנושות הכניסה את עצמה מרצונה החופשי

המין האנושי לא יוכל לשרוד אם לא נחסל את האגואיזם שקיים בינינו. רק זה יאפשר לנו להתייחס לכדור הארץ כאל הבית המשותף שלנו.

אנחנו יצרנו בינינו מערכת אגואיסטית של קשרים הדדיים, שנקראת "כלכלה ופיננסים". זוהי מערכת מאוד מדויקת ונכונה: אני יותר חכם ממך, הרווחתי יותר, אז מגיע לי יותר. אתה חלש יותר, עצלן יותר – מגיע לך פחות. "מכל אחד לפי יכולתו, לכל אחד לפי יגיעתו". זוהי הדמוקרטיה. זה הכול.

מה פתאום לתת לכל אחד לפי צרכיו? אני לא מוכן. כל אחד יתחיל להגיד מה הצרכים שלו ואנחנו נצטרך לספק לו אותם?! – ממש לא. לכל אחד לפי יגיעתו, בהתאם להשקעה שלו – זאת הצורה הבריאה…

רק שמתברר לנו, שזה לא מספיק. מתברר שבכך אנחנו מפרים איזשהו איזון בינינו. היום אנחנו כבר לא יכולים לגמור את החודש. מופיע בינינו איזשהו קשר חדש, שהורס את כל החישובים הכלכליים, את כל הרשתות הפיננסיות. ואנחנו לא יודעים מה לעשות עם זה!

אנחנו רואים שהאבולוציה מתפתחת באיזשהו כיוון חדש ומוזר: "אפקט הפרפר". כל אחד משפיע על כולם.

איך אפשר לשרוד בעולם שבו אתה תלוי בכולם וכולם תלויים בך? לקנות תת מקלע, לעלות על פסגה כלשהי ולשבת כך כל החיים, מבלי לעצום את העיניים, ואז אולי לא יירו בך? הרי זה בלתי אפשרי! כלומר, אנחנו צריכים להשתדל להגיע לסוג אחר של קשר בינינו.

אנחנו מגיעים למצב שבו לא רק שהאגואיזם שלנו מחסל את הסביבה הסובבת אותנו, אלא הוא גם מתחיל לבלוע את עצמו: מחסל את המשפחה, את השלווה, את החיים.

כתוצאה מהיחס האגואיסטי שלנו כלפי העולם, אנחנו בונים לעצמנו בית סוהר: עבודה – בית, בית – עבודה. זה הכול. חוץ מזה אני לא קיים בשום מקום. לזה אני מוסיף קצת טלוויזיה, המבורגרים, וזהו, זה כל הקיום שלי. אחרי העבודה אני יושב מול מסך הטלוויזיה, ובזמן העבודה אני יושב מול מסך המחשב. אני חי בין שני מסכים, ואין יותר שום דבר.

לא נוכל יותר להסדיר את החיים שלנו אם לא נשדרג את היחסים בינינו ליחסים כלל-אנושיים. זאת כל הבעיה.

מתוך ישיבת תוכן בנושא הערבות, 25.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
במלחציים של הקשר ההדדי הכללי
התקוות האבודות
הכלכלה המאוזנת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest