המשבר – והפיתרון

המהומות שפורצות בכל מקום, שכבר הופכות למאיימות, מתגלות ומתנהלות בצורה ספונטנית ואף אחד אינו יכול לחזות את התוצאות של מה שקורה. כמו המשבר עצמו, כך גם גליו עוברים על כולם, ואף אחד לא נשאר רגוע. העשירים נאלצים לעזור לעניים, העניים מנצלים את התלות של העשירים בהם…

כמספר הכלכלנים בעולם – כך מספר הדעות הקיימות בנוגע לסיבות למשבר הכלכלי הנוכחי. אך אנחנו שוכחים שהמשבר אינו כלכלי, אלא תרבותי. לא קיים אף תחום שאין בו משבר.

המשבר פוגע בכל המערכות החברתיות שנוצרו על ידינו – בבריאות, בביטוח הלאומי, במשפחה, בחינוך ובהשכלה… אין ספק שהמשבר משך אליו את תשומת הלב בעיקר כאשר הוא התחיל להתגלות ככלכלי ופיננסי, מפני שבכך תלויה ההישרדות שלנו בצורה ישירה. אך כדי לגלות את הסיבות למשבר, חייבים לבחון אותו בשלמותו, כמשבר כולל של הציוויליזציה.

הסיבה למשבר היא אחת: מיום ליום, העולם נעשה יותר ויותר קשור הדדית, תלוי הדדית, מתוך עצמו, מתוך הטבע, ולכן מיום ליום הוא נעשה יותר מנוגד לקשרים החיצוניים ולמבנה החיצוני שאנחנו "הלבשנו" עליו, בצורה של מדינות נפרדות, חברות שונות, מערכות מנוגדות וכן הלאה. דווקא הפער שמתרחב מיום ליום בין האיחוד העולמי שהולך ומתגלה לבין הפירוד המבני שאנחנו יצרנו – הוא מהותו של המשבר שהולך וגדל.

איננו מסוגלים לעצור את גילוי הגלובליות והאינטגרליות העולמית הפנימית. זה נובע מהטבע האמיתי של העולם, שעליו איננו מסוגלים להשפיע. איננו יכולים להבחין בפער ההולך ומתרחב בין המבנה הפנימי של העולם, שבו מתגלה האיחוד שלו, לבין המבנה החיצוני, האנושי, שבו מתגלים הפירוד והניגודיות שלו. וזה מוביל אותנו למשבר רב-תחומי.

הפיתרון הטבעי לבעיית המשבר המתפתח, לניגוד שהולך וגדל בינינו לבין הטבע – הוא השגת החיבור ההדרגתי באנושות כולה, הערבות הכללית, האיזון בינינו לבין הטבע, הצריכה הנבונה.

זה מנוגד לטבע האגואיסטי שלנו, ולכן זה אפשרי רק כתוצאה מההשפעה החיובית הכללית המקיפה על כל אדם מצד הסביבה שלו.

לשם כך יש צורך לעצב מודעות חברתית ופרטית חדשה, שאליה אפשר להגיע באמצעות לימוד וחינוך כללי אודות הקשר הגלובלי והאינטגרלי שמתגלה בין כל בני האדם.

לשם כך, כל מדינה צריכה להחליט לבנות את הסביבה שתקיף את האדם, סביבת ההשפעה החינוכית. ליצור אמצעי תקשורת שייתנו במה למדענים ומומחים שמסבירים מהו העולם החדש הגלובלי, מהם חוקיו החברתיים החדשים, ומדוע יש צורך לציית להם על מנת לשרוד. זהו החלק הלימודי.

כמו כן יש ליצור חיבורים גדולים, וירטואליים וחוץ-וירטואליים, שימשכו את האנשים, שייתנו דוגמא לחיבור ולשמחה שבו. זהו החלק החינוכי.

אין ספק שלאחר הצעדים הראשונים בכיוון הזה, מייד נרגיש בבירור כיצד המשבר נסוג.

ידיעות קודמות בנושא:
שינוי טבע האדם בזמננו
המשבר נובע מחוסר ההתאמה לטבע
המשבר הזה הוא "אצבע אלוקים"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest