איזה צל יש לך?

הנטייה להשפיע לאחרים נבנית באדם באופן הדרגתי במשך זמן רב. זה תיקון הכלים שלנו, שמתבצע כשאנחנו כבר מסוגלים לצמצם אותם לאחר שאנחנו רואים שכל החיים שלנו בתוך האגו לא מביאים אותנו לכלום. על ידי הלימוד והיגיעה שלנו, אנחנו מושכים על עצמנו הארה קטנה מלמעלה, ועל אף שאנחנו לא יודעים מהי ההארה הזאת, היא בכל זאת מתקנת ומשנה אותנו, ומביאה אותנו בהדרגה להרגשת חשיבות ההשפעה.

אני מתחיל להרגיש את הנטייה החוצה, לזולת, לחיבור עם האחרים, לראות אותם כחלקים של הנשמה שלי. זאת התוצאה של השפעת המאור המחזיר למוטב. השינוי הזה קורה מאליו, מבפנים, מתוך היגיעה בלימוד, בהפצה, בקשר עם החברים וכן הלאה.

ואז האדם מגיע להחלטה שהוא לא מסכים יותר להיות מקבל ולקחת יותר מההכרחי לקיומו. הוא מתחיל לשנוא את הקבלה האגואיסטית. ומהרגע הזה והלאה מתחילה להתפתח בו הנטייה להשפעה. וגם זה קורה על ידי המאור.

האדם רק משתדל, מעלה מ"ן (תפילה), דורש ומכריח את המאור לעבוד עליו. ובסופו של דבר המאור מבצע בו את התיקון, שלאחריו הוא מתחיל להרגיש בתוכו את הנטייה כלפי הזולת, את האהבה האמיתית, כלומר, לא אהבה שממנה הוא בעצמו נהנה. הרי האדם כבר בנה מחסום שאינו מאפשר לו ליהנות בצורה אגואיסטית, אלא ליהנות רק מנטיית ההשפעה בעצמה.

ההתפתחות של הנטייה הזאת באדם נקראת "שבעת ימי חג הסוכות", שבהם הוא מתחיל לקבל את ההארה מהאור המקיף המחזיר למוטב. האור הזה בונה באדם את תכונת הבינה, האמונה למעלה מהדעת, הסכך, הגג שנבנה מ"פסולת הגורן והיקב", כלומר מאותם הרצונות שקודם לכן הוא היה מזלזל בהם באגו שלו, כשהוא חשב שהם פסולת שאף אחד לא צריך אותה. ובתוך הרצון להשפיע הוא, להיפך, מרים אותם גבוה מעל ראשו.

וסוף כל סוף הוא מגיע למצב שבו הוא בודק את עצמו: האם כל הרצונות שלו מכוונים להשפעה? בשביל זה הוא בודק את ה"צל" שלו: האם הוא "צל דקדושה" או "צל דסטרא אחרא". הוא מסתיר את עצמו מהאור ודווקא על ידי זה הוא מגלה את עצמו, כדי שלאחר מכן האור ייכנס בו וימלא אותו בכוונה על מנת להשפיע.

בדיקת הצל ביום האחרון של חג הסוכות ("הושענא רבה") והבירור האם הוא שייך לקדושה או לסטרא אחרא (לצד האחר) – זאת קביעת היחס שלך כלפי האגו שלך וכלפי המעבר לחלל האחר, חלל ההשפעה.

אני סותם את עצמי כלפי הרצון לקבל שלי, ואני מוכן לקבל רק על מנת להשפיע, ובכך להפוך את הקבלה שלי להשפעה. אני והוא אוהבים זה את זה ולכן אני מקבל ממנו כדי להשפיע לו נחת רוח.

אך כל זה קורה כבר לאחר בדיקת הצל וכל התיקונים שמסמלים את חג הסוכות.

מתוך שיעור על מאמר של בעל הסולם מהספר "שמעתי", 19.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
"תאכל בשביל אבא, תאכל בשביל אמא"
ʺבצילו חימדתי וישבתי…ʺ
צל להסתרת האגואיזם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest