דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כשכבר מיצינו הכול

כשכבר מיצינו הכול

בעל הסולם, עיתון האומה: "כל תנועה וכל מצב, שקבלה האנושיות בהנהגת המדיניות, אינו אלא שלילת המצב שמקודם לה; וזמן קיומו של כל מצב מדיני הוא, עד שיתגלה מתוכו החסרונות והרשע שבו; ותוך כדי גילוי להליקוים שבו, נמצא מפנה מקומו למצב חדש המשוחרר מהליקוים אלו. ונמצא, שאלו הליקוים המתגלים בהמצב ומחריבים אותו הוא כל כח הפיתוח של האנושיות, שהרי הם מעלים את האנושיות על מצב המתוקן יותר ממנו".

במהלך ההתפתחות של הטבע הדומם, הצומח והחי, החומר עובר למצבים מורכבים ומתקדמים יותר, כשהוא מגלה בכל פעם במצב הנוכחי בעיות וייסורים שהוא מוכרח לצאת מהם. הנסיבות תמיד מסתדרות בצורה כזאת, כך שבסופו של דבר תימצא הדרך היחידה לצאת לשלב ההתפתחות החדש.

לפי העיקרון הזה מתרבים התאים וגדלים היצורים. הם רוכשים שכל ורגש, נעשים מורכבים יותר מבחינה פנימית וחיצונית, ומשכללים את הקשר עם הסביבה. הכול כתוצאה מכך שבכל שלב ובכל דרגה של החומר, בכל התאים ואיברי הגוף, כל פרט ופרט וכל הכלל כולו מרגישים את הרע של המצב הנוכחי, ומתוך חוסר היכולת להמשיך לסבול אותו, הם עוברים למצב הבא.

אנחנו לא כך כך הרגשנו את זה בחיינו, מפני שאנחנו לא ממש שינינו את המצבים שלנו. הרצון האגואיסטי שלנו גדל בהדרגה, ובכל פעם היינו רוצים עוד משהו. אם היה לנו רע, היינו הולכים קדימה. היינו משנים את פני החברה האנושית, את מבנה המדינה, את המערכות החברתיות – אך לא חווינו שינויים פנימיים איכותיים. הרצון שלנו גדל בתוך חברות גדולות ששונות בצורותיהן, ובסך הכול, כמעט ולא הרגשנו מעברים חדים ממצב למצב.

אולם תקופת התנועה השקולה וההדרגתית הסתיימה. היום אנחנו עומדים לראשונה לפני עלייה למדרגה חדשה המנוגדת למדרגה הנוכחית. ההתפתחות היום צריכה לגרום לנו להרוס לחלוטין את המגמה הקודמת של חיינו. זה יוכל לקרות כתוצאה מצרות וייסורים גדולים, שיהפכו את החיים למרים ממוות, או שזה יקרה בצורה הכרתית, אם נעצב בתוכנו הרגשה כזאת. כך או אחרת, אנחנו צריכים להרגיש שעדיף לנו המוות על פני חיים כאלו. רק אז נהיה מוכנים לקבל את המצב החדש, ההפוך מהנוכחי.

אותו הדבר קרה במעבר מדרגת הדומם לדרגת הצומח ומדרגת הצומח לדרגת החי. גדילת האגואיזם הכמותית מגיעה לסיומה הטבעי ואנחנו רואים שבדרגה הזאת אין יותר מה לממש, הכול כבר מוצה.

והרי אם הרצון שלנו אינו נע קדימה, אם הוא אינו מתחדש בכל רגע, אנחנו לא מרגישים את החיים. זה כמו שהגוף אינו יכול להסתדר ללא חילוף חומרים. עם ירידת המטבוליזם, הגוף יורד לדרגת הצומח ולאחר מכן לדרגת הדומם. החיים הם שינויים, וכמות השינויים תוך יחידת זמן מסוימת מהווה את מהות החיים.

אולם היום, הרצון האגואיסטי מפסיק לגדול, ולכן החיים כבר אינם חיים עבור רבים מאיתנו. אנשים רצים לסמים, לטרור ולמלחמות – רק כדי להרגיש את החיים. אחרת החיים הופכים למוות, וזה הדבר הגרוע מכל עבור האדם. בהתחלה אנשים בודדים מתאבדים או מתמכרים לסמים, ולאחר מכן, כשהייאוש מחלחל להמונים, מתחילים להיווצר עימותים ומלחמות, שהם מביאים לנו את הרגשת השינוי לה חיכינו זמן רב כל כך. השינוי הזה מורגש בנו כחיים, גם אם הם עלולים להסתיים בעוד רגע.

בהתאם לזה עלינו לחקור את המגמות העכשוויות. מצד אחד, אנחנו צופים בירידה: האטת הקצב, האטת ההתפתחות, אובדן התקוות לעתיד, ומהצד השני כבר מתגלה הווקטור החדש, ההפוך מהנוכחי, שמכוון אותנו לעבר האיחוד, שיתוף הפעולה, הערבות ההדדית, עד לאהבה בינינו. מתגלים לנו אותם החוקים והעקרונות האופייניים למערכת האינטגרלית והגלובלית שמתגלה לנו כעתיד האנושות. המצב הזה מתבהר מיום ליום.

הטבע לא סתם ממית אותנו ושולל מאיתנו מוצא כלשהו. אנחנו בהחלט יכולים לרכוש את המצב הבא שלנו, שנקרא "ערבות הדדית", אם נרצה לקבל את שיטת הקבלה. אם נקבל אותה, נזכה לחיים. אחרת, נישאר גוססים. כך שיש לנו לאן להתקדם.

זהו אותו "הר סיני" שלמרגלותיו אנחנו מוצאים את עצמנו היום. עבדנו טוב את הפרעה שלנו ועכשיו אנחנו עוברים לשלב חדש, שהוא למעשה לידה חדשה.

היום איננו יכולים להמשיך במגמה הישנה ולסדר את החיים בדרכים הישנות. וזה נפלא. כי לאמיתו של דבר, זוהי עזרה. עד היום הייתה חשיבות רבה לכסף, אולם באים זמנים אחרים: העני והמיליארדר יהיו חסרי אונים במידה שווה. וזה יסייע לשניהם לעבור לשלב הבא.

כך יקרה בכל התחומים שבהם האדם עוד תולה תקוות מהסוג הישן. בדרגה הקודמת הוא יגלה יותר ויותר שלילה ואפסיות – ואז הוא יוכל לחפש בצורה בטוחה יותר ולהפנים את המסר ואת הטבע של הדרגה הבאה, דרגת המדבר שנמצאת מעל דרגת החי.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון האומה, 08.09.2011
ידיעות קודמות בנושא:
הצריכה היא לא העניין
מחליפים תוכנה
הערפל מתעבה, אך הכיוון כבר ברור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest