דף הבית / משבר עולמי / האסון והאופי הרוסי

האסון והאופי הרוסי

שאלה: בזמן האחרון אני מבחין שאתה מדבר הרבה על משבר נפשי פנימי. מקובל לחשוב שמי שבעיקר אוהבים לדבר על הנפש הם הרוסים. האם למדת זאת מאיתנו?

תשובתי: במקום תשובה, אביא את דבריו של עו"ד ולדימיר פסטוחוב, יועצו של יו"ר בית הדין החוקתי של רוסיה, והמנהל האקדמי של המכללה ללימודי משפטים ומדעי המדינה:

"המצב ברוסיה הוא בכי רע. האסון מתרחש מבלי שיבחינו בו. המדינה נעלמת, אך אף אחד לא שם לב. רוסיה אינה זקוקה למודרניזציה של התעשייה, אלא למודרניזציה של הנפש. בבסיסו של האופי הרוסי עומד הפטאליזם. הוא המקור לעמידותה של הרוח הרוסית, אך הוא גם הסיבה להתנהלות המתדרדרת של רוסיה. אדם רוסי מאמין ביד הגורל יותר מאשר בעצמו. רוסים אינם יכולים אפילו לחשוב על כך שהם יכולים להשפיע על משהו במדינתם הם. הרוסי תמיד יודע מראש שירמו אותו, הוא רגיל לקבל את השקר כמחוייב המציאות.

הרוסים הם פטאליסטים פעילים. הם אינם מחכים לרחמי הטבע, אלא מוכנים בעצמם לגזול ממנו את מה שמגיע להם. הפטאליזם הרוסי, המרדני, מכריח אותם ללכת קדימה ללא מבט לאחור וללא מחשבה. אולם הפטאליזם הרוסי אינו מועיל בחיי היום-יום. הרוסים אינם טובים בצעדים היסטוריים מחושבים, אך הם בהחלט מסוגלים למעשים היסטוריים גדולים. אף רפורמה ברוסיה לא הוחלה עד הסוף, אך מהפכות ומלחמות תמיד עברו בהצלחה.

הרוסים תמיד מוכנים למוות או למעשה גבורה, אך ארגון חייהם היומיומיים נראים להם כחידה לא פתורה. הפטאליזם הרוסי מוליד את אותן תכונות האופי הרוסי, שמבדילות את רוסיה מאירופה הליברלית: אגואיזם, חוסר אחריות, חוסר אמון בכולם ואפילו בעצמי. הפטאליזם הופך את הרוסים לאגואיסטים. הסָפֵק ביעילות מעשיהם עצמם גורם להם שלא להעריך פעולות של שיתוף. הם אינם רוצים לשתף פעולה זה עם זה.

אין רעיון זר יותר לעם הרוסי מאשר רעיון ההגבלה העצמית. האידיאל שלהם אינו חופש, אלא חירות. חוסר היכולת לשתף פעולה גורם להם לראות בסובבים אותם אויבים. הרוסים מניחים, שצדק קיים רק באגדות, ואינם יכולים להרשות לעצמם לנהוג ביושר, כי מישהו אחר יכול מייד להשתמש ביושר שלהם נגדם.

הפטאליזם מייתר את יצירת תחושת האחריות האישית. על מנת להזיז את ההיסטוריה הרוסית מהנקודה בה היא נתקעה, יש לשנות את האופי הלאומי. אבל כדי לשנות את האופי הלאומי צריכים קודם כל להתגבר על הפטאליזם הרוסי ועל חוסר האמון הכללי בכך שניתן לשנות משהו לטובה על ידי מאמצים משותפים ומתואמים של כולם.

לא פחות מהאמונה בא-לוהים, על הרוסים לרכוש בימים אלו את האמונה בעצמם, בכוחותיהם, בשכלם, ביעילותן של פעולות משותפות ומכוונות-מטרה לשינוי תנאי החיים שלהם. שום דבר לא ישתנה מעצמו. שום דבר לא ייפול מהשמיים. שום דבר לא ישתנה כל עוד העם הרוסי דבק בפטאליזם. אי אפשר יותר להתחמק מזה. הגיע הזמן לפעול!"
ידיעות קודמות בנושא:
רוסיה: ʺאנחנו אירופה?ʺ
רוסיה: הדרך לשגשוג או נאציזם?
תחייתה הרוחנית של רוסיה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest