דף הבית / כללי / משועבדים לצריכה המופרזת

משועבדים לצריכה המופרזת

החברה המודרנית נכנסה לשלב ההתפתחות הבא: חברת הצריכה המופרזת. צריכת היתר היא צריכה מעבר לצרכים הרגילים. זוהי צריכה מזיקה, שמובילה לירידה חדה בערך המוצר.

צריכת יתר היא תופעה מוכרת מימי קדם, אך אם פעם צריכת היתר הייתה נחלתם של אנשים מעטים, הרי שהיום היא הפכה לנורמה בקרב ההמונים: לצרוך יותר ממה שניתן לעכל.

הצריכה המופרזת מבטלת את ערכו של המוצר הנצרך: המזון נאכל חלקית ונזרק, הטכנולוגיה מנוצלת רק חלקית, ומושלכת לפח מייד ברגע שבו מופיעה טכנולוגיה מתוחכמת יותר. המידע אינו נספג, ולעיתים קרובות אינו אמת, אלא שקר, ואמצעי התקשורת מתגלים כשטחיים.

הייצור פועל לא לטובת צרכי בני האדם, אלא לטובת פחי הזבל, ששם כמות הדברים שלא נצרכו עד הסוף, שלא נאכלו עד הסוף, שלא נוצלו עד הסוף – הם כמעט באותה הכמות שמיוצרת. כמות המוצרים הממוחזרים גדולה בהרבה מכמות המוצרים הנצרכים.

כל זה מזיק בצורה ישירה לגוף האדם, למנטליות של האדם, לאישיות האדם, לאדם בכללות. צריכת יתר של מזון ומוצרים מביאה למחלות גופניות. צריכת יתר של מידע ותקשורת – למחלות נפש.

האדם תלוי יתר על המידה במנגנונים המכאניים: הוא מפסיק לחשוב בחופשיות, מפני שמעמיסים עליו מידע כפייתי וחסר חשיבות, הוא מפסיק ליהנות מתקשורת עם אנשים, מפני שהוא מתקשר יתר על המידה, הוא מפסיק ליהנות מיצירות אומנות, מפני שהוא נמצא בסביבה של חיקויי אומנות מזויפים. האנושות חולה, משתעממת ומתה, מפני שהיא צורכת יתר על המידה.

הכללים והמנגנונים של צריכת היתר נכפים על ידי כללי הייצור והשוק. כוחות תעשייתיים עצומים מספקים מוצר ענקי שעולה עשרות מונים על צרכי האנושות.

בחיפוש אחר דרכים לשיווק המוצר, התעשייה והשוק ממציאים הסבות חדשות למוצרים המוכרים, על מנת לגרום לצרכן השבע לעניין כלשהו. כתוצאה מכך, הייצור עובר למשטר של מצב לא צפוי, מסובך, לא יציב בפנימיותו.

חוסר היציבות, שקשור להופעת הטכנולוגיות החדשות, היעילות יותר, גורם לצמיחה בלתי מבוקרת של דפוסי התנהגות רבים, ולצמיחה לא מוצדקת בכלל של מבחר הסחורות המיוצרות.

השוק המוצף יתר על המידה בסחורות נעשה מסובך מדי, מאבד את יציבותו, ונאלץ להגדיל את התפוקה ותפוקת היתר של הפרסום על מנת להיפטר מהייצור המופרז.

צריכת היתר מולידה מערכת מורכבת של קשרים חברתיים וכלכליים, הופעת מוצרים חדשים או צריכת יתר של מוצרים קיימים, וגורמת לצמיחה, לפעמים מוגזמת, של תהליכי צריכת היתר, ושל גלים שניים של צריכת יתר.

על ידי ייצור מוצרים חדשים, הכלכלה כוללת אותם בתוך מעגל צריכת היתר ובו בזמן ממציאה מוצרים נגדיים, שמאזנים את צריכת היתר של המוצרים הראשונים, ויוצרים מעגלי צריכת יתר חדשים.

למשל, צריכת יתר של מזון מולידה ביקוש למוצרים, תרופות ושיטות רפואיות שמסייעות להרזיה. צריכת יתר של תקשורת גורמת לצורך בשקט ומנוחה, שהופכים למצרך יקר ערך. צריכת יתר של מוצרים סינתטיים מגדילה את הביקוש למוצרים טבעיים, וכן הלאה.

החברה הצרכנית מתפתחת לחברת צריכת היתר. זאת חברה שבה החוקים המשפטיים, הפוליטיים והמוסריים מתחלפים בהדרגה לטובת צריכת היתר, והממשלה רשאית לצרוך יתר על המידה מכל השאר. מרחב המחיה של צריכת היתר רווי יתר על המידה בסחורה, בשירותים, בתקשורת בתשלום. במרחב הזה אפשר לסחור גם בחופש, במצפון, בגוף ובחיי אדם. בסופו של דבר האדם מתחיל להיות תלוי במוצרים ובסחורות, להיות נטול אידיאלים ולהיכנס לעבדות חדשה, עבדות גופנית ורוחנית.

חברת צריכת היתר היא מבנה חברתי בלתי יציב. היא אינה מוצדקת כלכלית, אתית ופסיכולוגית. התהליכים שמתרחשים בה הם חסרי משמעות, מפני שאין טעם לייצר כדי לזרוק, לצרוך כדי להישאר לא מרוצה, לתקשר כדי להישאר בודד.

וזה אומר, שבעולם הגלובלי יימצאו הכוחות שיהרסו את החברה הזאת, ויובילו אותנו למצב חדש. ייתכן שהוא יהיה מצב רעוע עוד יותר.

מקור:

www.sociology.net.ru/files/Consum_Thesis.pdf
ידיעות קודמות בנושא:
חברת הצריכה המופרזת
בואו נעשה סדר
ושוב על ההכרחיות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest