דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מתנה עבור לב שבור

מתנה עבור לב שבור

laitman_2010-12-28_0906_us-70.jpg

האדם אינו מסוגל להבין מהי הכוונה על מנת להשפיע (לשמה), הרי אנחנו תמיד נמצאים בטבע אחר, ההפוך מההשפעה – ברצון ליהנות. ומה שנראה לנו כהשפעה בעולם הזה, זוהי רק צורה אחת של אגו העושה את עצמו משפיע, בכדי לקבל עוד יותר בדרך עקיפה ממי שכבר נתן לו.

ולכן לא ברור לנו מהו הפירוש של המילה "לשמה" – השפעה טהורה ללא שום רווח לעצמי. בעל הסולם אמר בספר "שמעתי", מאמר "לשמה זהו אתערותא דלעילא. ולמה צריכים אתערותא דלתתא?": "כי אין זה בשכל אנושי להבין איך אפשר להיות דבר כזה בעולם". ולכן, אם האדם באמת עובד כדי להגיע להשפעה, הוא מתחיל להבין עד כמה המטרה הזו היא בלתי מציאותית. כיצד ייתכן שהוא יפסיק לחשוב על עצמו ותופיע בו איזו מחשבה, פעולה, רצון, המכוון "החוצה", מבלי להסתכל בכלל על הרווח העצמי?

"…כי כל מה שנותנים לאדם להבין, שאם יעסוק בתו"מ ישיג משהו, מוכרח להיות שם תועלת עצמו, כי אחרת אין האדם מסוגל לעשות משהו. אלא זהו הארה הבאה מלמעלה, ורק מי שטועם זה (כלומר מקבל מלמעלה), הוא יכול לדעת ולהבין…" שעכשיו הוא קיבל. ועד אז לא יכול להיות לו שום חוט מקשר, אפילו הבנה והרגשה מינימאלית ביותר של מהי השפעה, "לשמה". "ועל זה נאמר "טעמו וראו כי טוב ה'". כלומר בהתחלה צריכים "לטעום", לקבל בהרגשה, ולאחר מכן תוכל כבר להבין.

אז בשביל מה להשקיע יגיעה ולהשתדל לבצע את עצות המקובלים, אם שום דבר לא יעזור עד שהבורא לא ייתן לנו טבע אחר? האם לא פשוט יותר לחכות עד שתקבל אותו? "והתשובה היא, כמו שאמרו חז"ל "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה" (אבות פרק שני כ"א). זאת אומרת, על האדם מוטל לתת את האתערותא דלתתא, היות שזהו בחינת תפלה. כי תפלה נקרא חסרון, ובלי חסרון אין מלוי". עלינו לרכוש רצון שיהיה מוכשר להתמלא בתכונת ההשפעה.

אך כיצד אני יכול לבקש משהו שלחלוטין איני מכיר ושלא נמצא בי, משהו שמעולם לא טעמתי ולעולם לא חשתי בו צורך? "נמצא, זה שצריכים עבודת האדם בכדי לקבלת מה' את הלשמה, הוא רק בחינת חסרון וכלי. והמלוי, אף פעם האדם יכול להשיג מעצמו, אלא זהו מתנת אלקים. אולם התפלה צריכה להיות, תפלה שלמה היינו מעומק הלב. שפירושו, שהאדם יודע מאה אחוז, שאין מי בעולם שיכול לעזור לו, אלא ה' בעצמו". כלומר צריך להשקיע את כל מה שיש לך, להגיע ללב שבור, לא לקבל דבר, ורק אז סוף סוף תשמע בעומקי ליבך השבור, בתוך הייאוש שלך, ממלוא הכוחות שהשקעת, שרק הבורא יכול לעזור לך. "…ואז הקב"ה שומע תפילתו".

ראו כמה מאמצים צריך להשקיע וכמה ייאוש עלינו לחוות, על מנת לעבור ממצב למצב. אני משיג וקולט יותר ויותר שאיני יכול, איני מסוגל, איני רוצה! כך אני יורד שלב אחר שלב, חודר עמוק יותר ללב, עד שאני מגיע לתפילה האמיתית.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם מספר שמעתי, 05.07.2011

ידיעות קודמות בנושא:
המטרה שלי היא לרצות
רוצה לראות את עצמי בהשפעה
לראות ולשמוע את המערכת העליונה

One comment

  1. חיה רוזנברג

    תודה עבור התשובה שקבלתי שרק תפילה מעומק הלב אחרי כאב רב בידיעה ברורה שרק הבורא הוא שירפא אותי ויתן לי את התשובה ורק ע"י "לשמה" כלומר ע"י השפעה וחשיבה על הזולת ולא עלי ודרך החברים התקדם לעבר הבורא מדרגה אחר מדרגה כי "אין עוד מלבדו"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest