דף הבית / כנסים / "קומסומולסקיה פרבדה" – על הקבלה

"קומסומולסקיה פרבדה" – על הקבלה

statia-v-komsomol-pravde_150.jpg

להלן כתבה שהתפרסמה בעיתון "קומסומולסקיה פרבדה" לאחר הכנס במוסקבה:

מיכאל לייטמן: "העולם זקוק לקומוניזם אמיתי".
לשם מה משתדלים ללמד קבלה את רוסיה.
מאת: לריסה קפטן – 23.06.2011

זרם הקבלה שמקורו בישראל העתיקה, בהדרגה ובבטחה חודר לרוסיה. מלבד הקבלה של ה"פופ" שחובקת את שמנת החברה שלנו, ברוסיה ישנה גם קבלה דתית, בה "קדושים" מהדת היהודית קוראים בתורה ובספר "הזוהר" העתיק, מחפשים את המשמעות הסודית וחושבים את עצמם לנבחרים מלמעלה. על פי נתונים מסויימים, בין "האליטה היהודית – הקבלית" ישנם גם פוליטיקאים, אך פחות ידועים.

אך ישנו בנוסף גם, בצורה סמלית, סוג שלישי של קבלה – חינוכי, מדעי, שמקדם אותה מיכאל לייטמן, המייסד של האקדמיה הבינלאומית לקבלה. לא מזמן נערך במוסקבה כנס מקובלים בינלאומי, לשם הגיעו נציגים צעירים מאוד מרוסיה, ממדינות חבר העמים, גרמניה, קנדה, סין ואפילו מצ'ילה.

אם כבר לייטמן הגיע למוסקבה, החלטנו לשוחח עמו על הקבלה, ולא רק.

נאכל את עצמנו?

– ד"ר לייטמן, מדוע הקבלה מתקדמת במרץ לעבר רוסיה?

– אני לא חושב שהיא מתקדמת בפרט לרוסיה, היא מתקדמת לכל מקום. מכיוון שזהו ידע אוניברסלי על העולם שצריך להיות עכשיו, דווקא בזמנינו. האנושות התקדמה תמיד תחת התפתחות האגואיזם, שגדל מהרצונות שלנו. הודות לכך התפתחה הקדמה הטכנולוגית, התפתחו המשטרים. ואילו עכשיו האנושות נמצאת במצב של רוויה, מילוי, האגואיזם אינו מניע יותר את האנושות, ואין יותר התפתחות. אך בו בזמן העולם הפך להיות גלובלי, אנחנו נעשים יותר ויותר תלויים זה בזה.

אך אנחנו התרחקנו מהטבע. האנושות הופכת להיות גידול סרטני, ובסופו של דבר תאכל את עצמה ואת הטבע – ותמות. מה לעשות כדי שבכל זאת אנחנו נתפתח במסגרת הגלובליזציה שלנו על פי חוקי הטבע? כיצד אנחנו היום יכולים לשרוד? את זאת עוזרת לנו לגלות הקבלה.

– אך לא רק הקבלה, ד"ר לייטמן, תנועות חברתיות רבות, מדענים, פוליטיקאים, מנהיגי מדינות, "G8" ו"G20" – כולם חושבים על כך.

– אך הם אינם מוצאים פיתרון. מוצאה של הקבלה היא בבבל העתיקה: האנושות כולה התקיימה על פיסת קרקע קטנה בארם נהריים, היא הייתה מאוד מגוונת, אך סגורה בתוכה ואגואיסטית. תושבי בבל לא בנו ביניהם חברה גלובלית, אלא החליטו פשוט להתפזר, ועל ידי כך הרסו את הקשר ביניהם. ומימי בבל ועד לימינו הקבלה הייתה נסתרת.

עכשיו הגענו שוב לאותו המצב כמו בבבל העתיקה. האנושות כולה–היא בבל, אנחנו מתחילים להיות תלויים זה בזה, אך מה לעשות, אנחנו לא יודעים, ולמעשה אנחנו לא יכולים לפתור אפילו בעיה אחת – לא טרור, לא סמים, לא גירושין, לא חינוך הילדים. כבר לא מדברים על הכלכלה: אנחנו הגענו למחסור במקורות האנרגיה, מקורות המים. עלינו להבין מה זאת מערכת גלובלית, קשר אינטגרלי בינינו, מה עלינו לעשות הלאה? על כך מדברת הקבלה, זאת הפיסיקה של המערכת הגלובלית של האנושות.

– אך קבלה זו חכמה דתית, מיסטית. היסוד שלה הוא התורה, הספר העיקרי של היהודים.

– אני איני מסכים. הקבלה היתה קיימת עוד לפני כל הדתות, שעדיין מאד צעירות יחסית אליה – הן בסך הכול בנות אלפיים שנים.

יש לנו שני מיליון תלמידים ברחבי העולם, אלה הם אנשים מדתות ולאומים שונים לגמרי. אין ביניהם הבדל, הקבלה אינה קשורה לשום השלכות דתיות, מאפיינים, אמונות. זו אינה אמונה.

– הכנסיה האורתודוקסית מתייחסת בשלילה אל הקבלה, לדעתה, הקבלה מפיצה ציוני דרך שונים בתכלית, מהנצרות, ושלהתעניין בקבלה ולהשאר יחד עם זאת נוצרי זה בלתי אפשרי.

– לפי דעתי, זה מסיבת חוסר ההבנה של מהות הקבלה. קיימים סביבה המון מיתוסים. אך החל מאריסטו ואפלטון וכלה במדעני העידן האחרון בארצות הברית ואירופה, יש מספר רב של אנשים שמבינים מהי קבלה. קבלה היא לא חוטים אדומים.

כוכבים על חוט אדום

– כן, אצלכם אין חוטים אדומים, למרות שלפי הדעה הרווחת, הם נחשבים לסמל של מקובל.

– לא. אנחנו לא מאמינים בלחשים, קמעות, אביזרי דת. ואנחנו לא מוכרים מים קדושים, כפי שעושים מקובלים אחרים, לא מחלקים ברכות. על פי תפיסתנו, הקבלה היא מדע. תרשימים, נוסחאות, שלוקחות בחשבון קשרים גלובליים בעולם. ואילו האחרים עושים עסק על חשבון הקבלה.

– יש אצלכם כוכבים, כמו מדונה ודמי מור אצל ברג?

– הלימוד אינו מושך את הכוכבים. הרי אנחנו לא מבטיחים דבר לאדם. הוא כאילו רוכש מקצוע חדש, לומד להבין את העולם. את הקבלה לומדים לא לפי קמעות, אלא מתוך המקורות, ספר "הזוהר" שנכתב לפני אלפיים שנה, וספריו של המקובל של המאה העשרים, בעל הסולם. אני תלמידו של בנו. הייתי מזכירו, סגנו וממשיך דרכו.

אגואיסט נכון

– שמעתי את הרצאתך. אתה מציע להיות אגואיסטים.

– אגואיסטים נכונים.

– אך מצד שני, אתה קורא לכולם להתחבר …

– על האגואיסט להבין שעתידו תלוי בחיבור נכון עם היתר – כאשר כל תא, כל איבר בגוף, אינם קיימים לעצמם, אלא פועלים בהרמוניה. ואנחנו מתחילים להרגיש זה את זה כאחד שלם, בחיבור עם הטבע. זאת האנושות החדשה בהחלט.

– אתה מדבר על קרבת הנשמות, על הנעלה. אך דחפים יפים של הנשמה אינם יכולים לשמש יסוד לעולמנו המעשי. יסוד של עולם נוח – צריכה להיות כלכלה מפותחת. בלי זה איזה עתיד יש?

– כלכלה – חובה. אך בהתחשב בכך שבקרוב נמצה את כל העתודות, על הכלכלה להיות נבונה, לכל אחד צריכה להיות רווחה, אך לא יותר מכך. מכיוון ש90% מתוך מה שמיוצר בעולם, נחוץ רק כדי להשתעשע ולזרוק לפח, ועל ידי כך אנחנו מדללים את כדור הארץ ממשאבים ומלכלכים אותו. אם היינו עוסקים בשיפור נבון, היינו מגיעים לחיי שיתוף יפים, כשלכולם יש קיום נורמלי, ואילו רווחת יתר תהיה לא נחוצה. הטבע מתנגד שנהיה חברת צריכה.

– אלה הם חלומות ודיבורים על חברה אידאלית, אם לא על הקומוניזם. אנחנו כבר עברנו זאת. אך למעשה רבים מקנאים באוליגרכים, למרות ששונאים אותם.

– לא כולם יכולים להיות אוליגרכים. ככל שהם רבים יותר, כך יש יותר יריבות בעולם. אוליגרכים עסוקים בצריכה, ובתוכם ריקים לחלוטין. בודאי שהחברה עדיין לא הבינה זאת. אך משברים מביאים אותנו לצורך לבנות חברה מאוזנת. הקומוניזם האמיתי הוא לא זה שעליו כתבו מרקס, אנגלס ולנין.

– האם אתה מופיע רק לפני התלמידים שלך?

– אני הופעתי עם הרצאות באוניברסיטה הקתולית בשיקגו, הייתי בקשר עם הוותיקן, נפגשתי עם הסופים בהולנד, באנגליה. ברומא נערכה הרצאה גדולה שלי מול הבונים החופשיים. לפי דעתי, האנשים הרגישים ביותר נמצאים ברוסיה. האנשים המבינים ביותר, המרגישים לעומק נמצאים בדרום אמריקה, ספרד, גרמניה ורוסיה. כפי שאת יודעת, אין יחסים טובים בין ישראל לעולם הערבי, אך יש לי תלמידים בפלסטינה, ירדן ואירן.

– ישראל, שאתה אזרח בה, נמצאת במצב קשה לאחר הודעתו של אובמה על כך שעליה לחזור לגבולותיה. מה זה אומר לגבי ישראל?

– זה טוב מאד. זה יכריח את העם העקשן שלנו לחשוב על כך שעליו לשנות משהו, להיות דוגמא לאחרים באינטגרציה פנימית וחיצונית, מה שחסר לנו עדיין.

– להשלים עם השכנים?

– ראשית, להשלים עם השכנים, שנית, פשוט להסביר את עצמו כלפי העולם. עכשיו המדינה מתנהגת לא נכון.

הצעה מיוחדת לרוסיה

– מה דעתך על רוסיה של היום?

– רוסיה תמיד חיפשה את דרכה. לעם הרוסי ישנו דחף פנימי להתקרב, מה שאין לאינדיבידואליסטים אירופאים. שם הם רק מדברים על זכויות וחופש. על הדמוקרטיה שמקדמים בארצות הברית. אך דמוקרטיה במובן האמריקאי אינה בשביל רוסיה, ולכן, אצלכם היא לא תיקלט.

רוסיה הפוכה מהמערב. ולא כדאי לחקות אותו. רוסיה הייתה יכולה להראות לעולם, שעל האנושות החדשה להיות מאוחדת, לחיות בהתאם לחוקי הטבע. ואז רוסיה היתה זוכה לעוצמה, היתה למקור האור בעולם, לכך יש לה את כל הנתונים.

– ולפי דעתך, לרוסיה תעזור הקבלה?

הקבלה, היא שימוש של האנושות בחוקי הטבע, לא יותר מכך. אך ברוסיה מדובר מעט על נושאים שחשובים לאדם. צפיתי בערוצים רוסיים ונחרדתי. דבר כזה אין באף מקום. שליליות וריקנות. מה זה, מדיניות כזאת? בכל זאת, אצלכם העם משכיל, מאד יצירתי, כזה אני זוכר אותו לפחות.

ישנה דעה

"רב סובייטי"

מאת: אלכסנדר פרוחנוב, סופר

הקבלה הגיעה לרוסיה על כפותיו הרכות של מיכאל לייטמן. הוא פתח את ה"אוהל" שלו, והזמין לתוכו אנשים מפורסמים ברוסיה, סופרים, פוליטיקאים, מומחים למדעי המדינה. שוחחו עמו סרגי קורגיניאן, סרגי דורנקו וגם אני.

הקבלה של לייטמן – היא בכלל לא אותה הקבלה של חכמה מיסטית, על טבעית, שנקלטת בקושי ודורשת ניסיון דתי רב. לייטמן הגיע לרוסיה לא עם זה, אלא עם רעיון לחיבור בין בני האדם מול האתגרים הנוראיים שעומדים בפני האנושות.

צונמי ביפן, טורנדו באמריקה, מהפכות במדינות ערב, אסונות טכנולוגיים, שריפת יערות ופיצוצי המחסנים ברוסיה, כתם הנפט במפרץ מקסיקו – כל זה גם כך מאחד את כולנו על פני כדור הארץ, אך לייטמן הגיע עם רעיון לחיבור האנושות על בסיס האהבה, אחווה, הבנה הדדית. הרעיונות הללו נמצאים לא רק בקבלה, אלא גם בסוציאליזם, בנצרות, באיסלם ובתורות מוסר מודרניות.

בשיחה, אני ולייטמן לא נגענו בחכמת הקבלה, הוא לא ניסה לגייס אותי לסוכן מטעמו, אלא שאל מה לעשות מול האיום ואני חלקתי עמו את המחשבות.

השיחה עם לייטמן איפשרה לי להביע את הרעיונות הקשורים למשיחיות הרוסית, הנס הרוסי, הרעיון הרוסי האוניברסלי. היה לי מאד מעניין לשוחח עמו. ואילו בשיחותיי עם מראיינים רוסיים, שמגיעים אלי לעתים קרובות, אנחנו כולנו מדברים על כך, האם כדאי להוציא את לנין ממאוזולאום או לא, האם כדאי לנסר את הכוכבים האדומים או עדיין לחכות עם זה. הם נורא משעממים אותי, הדיבורים על כך.

במה שנוגע להתעניינות בקבלה של כוכבי עסקי השעשועים… שעשועי קבלה אינם שייכים בכלל לתהליכים רוחניים, שמתרחשים באנושות. הקבלה של הכוכבים היא פרימיטיבית. עסקי השעשועים בנויים על כסף, סקס, קיטש. הדברים הללו אינם מציעים שום לימוד – לא קבלי, לא נוצרי.

ידיעות קודמות בנושא:
ראיון לסוכנות החדשות EFE במוסקבה
ראיון לשבועון "סנוב"
"קומסומולסקיה פרבדה", על כנס מוסקבה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest