דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מי קרוב יותר למורה?

מי קרוב יותר למורה?

laitman_2008-04-25_3569-70.jpg

שאלה: מהי קירבה לרב, ומהו לימוד פה אל פה?

תשובתי: קירבה לרב אינה מסמלת שהאדם קרוב אליו פיזית, אין לזה כל חשיבות. קירבה לרב, זה כשהאדם מרגיש שהמורה כבר יכול ורוצה להעביר לו את כל מה שיש לו, אך רק  באותה המידה שבה האדם פותח את עצמו לצורך זה. הרי במגע, בתקשורת, חייבת להיות התקשרות בין המעביר והמקבל.

כלומר, מהתלמיד נדרשים שני דברים. דבר ראשון, האמונה בכך שהרב כל הזמן מעביר ושיש מה לקחת ממנו. דבר שני,  התלמיד צריך להבין שרק במידת הרגישות שלו למה שמגיע מהרב, הוא יכול לקבל.

הכל תלוי בתלמיד. רק בתלמיד! במורה למעשה לא תלוי דבר. מאידך, התלמיד צריך לכוון את עצמו לגמרי לקבלה. מה הכוונה לקבלה? להתקשרות. כלומר צריכות להיות לו מחשבות, רגשות, כיוונים, שדומים במשהו למורה, לפחות באחוז אחד. הוא צריך לרצות לקבל ולתפוס ממנו, הוא צריך להיות מכוון לאותו הזרם. ואז זה יצליח לו.

הלימוד מורכב משתי דרגות:

  1. "פה אל אוזן", תקשורת מילולית, שאני מדבר עם הפה, והתלמיד קולט ותופס באוזן.
  2. "פה אל פה", במילה פה הכוונה למסך משותף, שעומד בפה של הפרצוף הרוחני.

כשאנחנו מתקשרים באופן כזה, שהתלמיד לא רוצה או שעדיין לא יכול להיות בדרגה אחת עם המורה, אז הוא שומע. הוא יכול לשמוע מבלי שירצה בכך, מבלי להשקיע מאמצים של ממש. הוא יכול אפילו להיות נגד המורה, ובכל זאת במשהו ישמע אותו.

זה עדיין לא מסך אחד, אין צורך בהשתוקקות, זה לא איזה קשר משותף שהם מחוברים לפחות ב – 1%. אם הם מחוברים יחד, אז במידת החיבור הזה הוא מקבל מידע מפה לפה, כלומר במידת המסך המשותף הזה, ההשתוקקות הכללית. לזה צריך לשאוף. זו אינה עבודה פשוטה על האגואיזם, אך היא אפשרית, ואז כל מה שקיים ברב זורם אל התלמיד.

שאלה: האם יש לך אפשרות לבחור, מי יהיה קרוב אליך ומי לא?

תשובתי: אין זה תלוי במורה מי יהיה קרוב אליו ומי לא. מי שמעמיד את עצמו בדרגת תלמיד, הופך להיות תלמיד. לפעמים המורה מאוד רוצה שתלמידיו יהיו אנשים מסוימים, מפני שיש להם נטיות מיוחדות שאולי יכולות לסייע בהעברת הרעיון לאנושות בצורה מהירה ובהירה יותר, אולם האנשים האלה אינם מסוגלים, מזלזלים בהזדמנות ומחמיצים אותה.

מתוך שיעור במוסקבה על מאמרו של הרב"ש, 16.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מורה – הוא מורה דרך
העברת החכמה מפה אל פה
לימוד "פה אל פה"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest