דף הבית / כנסים / עולם גלובלי אינו מתחלק לחלקים

עולם גלובלי אינו מתחלק לחלקים

photo_rav_gh70_039.gif

כנס הקבלה העולמי במוסקבה, שיעור מס' 1

פועלים עלינו שני כוחות: כוח המכה אותנו מאחור וכוח המושך מקדימה. חכמת הקבלה אומרת שבהתאם לכך יש לנו שתי אפשרויות להגיע למטרה.

אם נעשה כך, שהכוח המושך אותנו קדימה יהיה גדול מהכוח הלוחץ עלינו, אז נתקדם בנוחות, במהירות, בהבנה וברצון. ואז נפרסת לפנינו דרך נעימה וקצרה מאד לתיקון עצמי ולגילוי מצבנו המושלם. ובמקרה הזה נראה את המצב הנוכחי כנקודת מפנה, כקרש קפיצה לקפיצה מאד מועילה וטובה למעלה.

אך אם לא נשתוקק קדימה בעצמנו ולא נעזור לכל השאר, לאנושות כולה, אז הכוח השלילי ידחוף אותנו קדימה על ידי היסורים. וברור שהם יכולים להיות מאוד גדולים, גלובליים, אם ניקח בחשבון את כל הקשר ההדדי בינינו בעולם המודרני.

בצורה כזאת, אנשים שמרגישים היום משיכה קדימה, צריכים גם להבין איזו אחריות מוטלת עליהם כלפי העולם כולו. וכאן טמון גם הפרס שלהם: להשתוקק למטרה, להוביל קדימה – זאת מטרה ענקית, נעלה.

זאת הסיבה לכך שאנחנו עכשיו בונים באינטרנט פורטל מיוחד, ואוספים לשם כמות עצומה של חומרים. אנחנו שומרים על קשר עם המון עובדים סוציאליים, פוליטיקאים ומדענים שעוסקים במחקר המצב השוטף של החברה ושל העולם בתחומים שונים. ואנחנו רואים עד כמה כולם מודאגים מהמתרחש.

המדענים חוקרים את מצבם השוטף של עתודות האנושות – את מה שנשאר לרשותנו (גז, נפט, מים, פחם, מתכות, מים, אדמה – כל מה שכדור הארץ מספק לנו), והם כולם מבוהלים, מכיוון שאנחנו נמצאים על גבול המיצוי של העתודות שלנו. על כך התפרסמו וממשיכים להתפרסם המון מאמרים שאותם אנחנו אוספים עכשיו. זה חומר רב ביותר.

ישנו גם חומר רב על חינוך. הרי אנחנו הגענו לכך שאנחנו לא מסוגלים לחנך אדם. לתת לו השכלה כלשהי אנחנו מסוגלים, למרות שלא ידוע אם לאחר מכן הוא ימצא עבודה. אך אנחנו לא יודעים ליצור בן אדם, כלומר מילד קטן, מה"חיה" הקטנה שהוא נולד, לחנך אדם, שנמצא באיזון, בקשר טוב עם האחרים, כפי שדורש היום עולמנו הגלובלי. צריך להסביר נכון לאנשים, מה זאת אומרת "גלובלי" – במילים אחרות, קשר הדדי מוחלט.

אני התחלתי את לימודי ואת עבודתי מחֵקר מערכות ביוקיברנטיות, כלומר מערכות של הגוף: כיצד הוא שומר על עצמו, על האיזון הפנימי, על הומאוסטסיס עם הטבע הסובב ובתוכו. זאת מערכת מדהימה. על הידע זה מתבססת הרפואה: בעזרת בדיקות וסקירות הרופאים בודקים נתונים שונים של הגוף: אילו מהם נמצאים באיזון הדדי, ואילו לא. הם הרכיבו טבלאות מיוחדות שמראות כיצד קיימת, ובאיזה מצב, נמצאת המערכת הפנימית שלנו: תמיכה על הלחצים וטמפרטורות שונות, התאמת אלקטרוליטים שונים, חומצות וכן הלאה. מדובר על מערכת עצומה של נתונים הדדיים.

אותו הדבר קורה היום גם לחברה העולמית שלנו. כבר בלתי אפשרי לחלק אותה למדינות נפרדות כפי שהיה נהוג קודם לכן. אך מבחינה פסיכולוגית אנחנו עדיין לא מוכנים לכך, לא מבינים זאת.

חובה עלינו להתפתח ולהבין את המערכת הגלובלית, להבין את הקשר המאוזן שעליו המערכת הזאת צריכה לשמור. איזון זה מספק לנו הרגשת חיים נורמליים.  ברגע שחלק כלשהו בגוף הכללי של האנושות יוצא מקשר נכון עם האחרים – מיד מופיעות המחלות. הן יכולות להתעורר בתוך מערכות שונות ולהגיב בצורות שונות ביותר. אנחנו עדיין לא מבינים זאת, המדענים רק מתחילים לחקור מנגנונים גלובליים.

על ההתנהגות של מערכות אנלוגיות, מערכות גלובליות ומערכות סגורות, אנחנו לומדים מהטכנולוגיה. ובחברה האנושית, אם אנחנו רק מתחילים לתאר זאת לעצמנו – מתגלה חוסר התאמה משווע למה שיש לנו נכון להיום. אך הטבע לאט לאט מניע אותנו למבט גלובלי על העולם.

מתוך שיעור מס' 1 בכנס במוסקבה, 10.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חדשות בשידור חי: שלוש עשרה דקות על העיקר
חלוקת העבודה
המשבר שאחרי המשבר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest