Game over

laitman_2011-04-30_1872_w-70.jpg

שאלה: אנחנו מציעים להושיב אנשים על ספסל הלימודים וללמד על חוקי המערכת האינטגראלית. מי יממן את הלימודים האלה ויספק את כל הנחוץ לאותם ההמונים?

תשובתי: תחשֵב את התוצאות הריאליות של העשייה של התעשייה המודרנית העכשווית. למעשה, היא רק הורסת את העולם, מבלי שתביא תועלת כלשהי. אנחנו בסך הכל מבזבזים את המשאבים ולא מייצרים שום דבר טוב, שום דבר שווה ערך. אנשים פשוט מחליפים ביניהם כל מיני שטויות, לא יותר.

בעבר התעשייה התבססה על הסכימה: "כסף – סחורה – כסף", ואילו היום, הסחורה נעלמה מהסכימה הזאת: אנחנו מוכרים כסף תמורת כסף. זה "המסחר" שלנו היום: אנחנו מעבירים ניירות זה לזה.

הסחורה היחידה שבאמת חשובה, שייכת לתחום של הנחיצות ההכרחית. האדם זקוק למקום מגורים נורמאלי, ולמוצרי מזון, וכמו כן בטחון בזה, שזה יהיה לו גם היום וגם מחר. כאן צריך רק להבין, שכל המותרות מתבטלות. אתה תקבל מעבר לזה מילוי אידיאלי, אך לא את המילוי שדמיינת קודם לכן. ואנחנו נלמד אותך, כיצד לקבלו.

אנחנו נותנים לאדם להבין, שבחברה אינטגראלית, רק על ידי חיבור עם האחרים, הוא ימצא מילוי אידיאלי בכל מה שמעבר לנחיצות ההכרחית. הרי כבר אין בכוחו בין כה וכה למלא את עצמו בכל מיני שטויות של העולם שלנו.

שאלה: איזה מודל כלכלי יתמוך בחברה כזאת?

תשובתי: מודל מאוד פשוט. הרי כל התעשייה המודרנית, כל משרדי עורכי הדין וכל המכונים הפיננסיים מתעסקים באשליות, מחליפים ביניהם ניירות. ויחד עם זה הם כולם קיימים בזכות המשאבים המופקים מכדור הארץ ושמתבזבזים בהצלחה. תשאיר אותם ללא מעשׂ ותספק להם מזון, זה יעלה לך פי כמה זול יותר. כי למעשה הם מייצרים רִיק ולא תועלת, אוויר ולא תוצרת. החלפה הדדית של דברים שאין בהם כל צורך, רק מביאה לבזבוז. חוץ מכמה פריטים בסיסיים, כל השאר זה צעצועים, שלמענם אנחנו מרוקנים את כדור הארץ.

חברה צרכנית, זה משׂחק:
– אמרו בטלוויזיה: צריך לקנות.
– נו אז תקנה.

בעיניים פקוחות לרווחה אתה רץ לחנות ומפעיל שרשרת, שבתורה מפעילה אותך. כך אנחנו יוצרים הר שבסופו של דבר יקבור אותנו תחתיו.

אלפי שנים האנושות התפתחה, בכך שהתבססה על הנחיצות ההכרחית. הרוב המכריע של בני האדם חי ללא מותרות, אפילו הבגדים הועברו מדור לדור. אך הנשף בן מאה השנים של התקופה המודרנית הרס את כדור הארץ. בין אם נרצה בכך ובין אם לאו נצטרך להפסיק אותו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, 25.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לא משבר, אלא פריצה
קצת קרוב יותר אל האור
לתת לעולם פתרון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest