דף הבית / אהבה / צל האגואיזם וצל הקדושה

צל האגואיזם וצל הקדושה

photo_rav_gh70_211.jpg

בעבודה שלנו יש 4 דרגות הוי"ה, כמו בכל השאר. בהתחלה האדם רוצה לנצל את הבורא בצורה אגואיסטית, אפילו בלי לדעת מה זה, ולנצל את החברה בצורות שונות. אחר כך הוא כבר רוצה לפחות מעט השפעה. את הרצון הזה נותן לו האור העליון שמשפיע תמיד על האדם ומעביר אותו דרך 4 דרגות ההתפתחות, על פי דרגות ההבנה וההרגשה.

ולמרות שהוא עדיין אינו מגלה את מצבו, ביחס לאור ההרגשות שלו כבר משתנות. כך הוא מגיע לזה שהוא מתחיל לדרוש תיקון. בודאי שגם זה עדיין בצורה אגואיסטית, והוא רוצה שיהיה לו טוב, חושב להרוויח לעצמו מכך שיגיע להשפעה. כלומר, כל זה רק בינתיים: "אני, אני, אני". אך הצל שמסתיר ממנו את הבורא, כבר משתנה לפי העביות שלו או לפי האיכות שלו.

קודם היה נדמה לו שהצל הזה רק מסתיר את הבורא. אך עכשיו הוא רואה, שזה כמו מבוגר שמשחק עם ילד ומאפשר לו לעשות משהו בצורה עצמאית כדי שהוא יגדל. ואז הוא מתחיל לאהוב את ההסתרה הזאת.

זה לא אומר שהוא רוצה להישאר בה, אך הוא מוכן לנצל אותה נכון. הוא רואה בהסתרה הזאת ביטוי לאהבה, ביטוי ליחס אליו מהאור, הבורא, הטבע. כך הוא מגדיל את השתתפותו המודעת בקבוצה, ומתחיל להתייחס בתשומת לב לכל רגע. הוא מתחיל לראות שהמערכת הזאת "נושמת" כל הזמן: או מתרחקת או מתקרבת, בהתאם ליחס של האור העליון. הסתרה גדולה או קטנה יותר. הוא נכנס ליחסי גומלין עמה, עובד עם ההסתרות הללו, עם האור העליון, עם הרצון, עם כל הארועים "המקריים" שקורים לו. הוא מתחיל לקשור את הכל לשורש אחד, ל"אין עוד מלבדו".

הצל שהסתיר את האור ושהיה נראה לו כצל דסיטרא אחרא, הופך לצל דקדושה. ועכשיו הוא רוצה לנצל את הצל הזה כך שהוא לא יעלם, אלא שיישאר כצל שמסתיר את הרצון ליהנות שלו. ואילו הוא רוצה לעבוד מעל הצל הזה. הצל זה הופך נחוץ עבורו והופך למסך אנטי אגואיסטי, שמתחתיו הוא מחזיק את הרצון האגואיסטי שלו. ועכשיו הוא בעצמו שולט בצל הזה ומשתמש בו רק על מנת להשפיע.

גם בזה ישנן 4 דרגות (הוי"ה שלמה): להשפיע על מנת להשפיע ואחר כך לקבל על מנת להשפיע. אך בכל השלבים הקודמים שהוא עבר, הוא למד מהאור העליון, שגילה לו מי הוא, את יחסו לאור. כמו תשע ספירות דאור ישר (מהבורא אליו), על מנת שהוא יגלה תשע ספירות של אור חוזר (ממנו לבורא).

כלומר, הוא לומד מההסתרות הללו כיצד עליו להסתיר את עצמו, את הרצון האגואיסטי הגס שלו, ולהפכו לבהיר, למשפיע! כך האדם בהדרגה מקבל על עצמו את ההסתרה כולה, מעביר אותה מתוך ההסתרה על הרצון האגואיסטי, למסך ואור חוזר, לכוונות על מנת להשפיע. את כל עובי הרצון שהיה נסתר הוא הופך לכוח ההשפעה, כוח האהבה לזולת.

והודות לכך הוא מתחיל להרגיש שאין כאן שום זולת! לפתע בדרך נס הוא מגלה, מתחיל לראות, בתוך האור החוזר שיוצא ממנו, שמה שהיה נראה לו זר, חיצוני ושנוא, הוא בעצם הפוך, ומסתבר כאהוב והכי קרוב.

האדם צובר את כל השינויים הללו ממדרגות ההסתרה (העלמות) שעבר, ובונה מהן את יחסי האהבה וההשפעה החדשים שלו. כך צל דטומאה של הרצונות האגואיסטיים הופך לצל דקדושה. וכל ההסתרות הללו הופכות לגילוי האהבה.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 16.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
לבנות מחדש את המסך השבור
לי עצמי זה לא היה עולה בראש…
מיראה לתפילה, מאהבה להודיה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest