דף הבית / משבר עולמי / סכסוך נצחי

סכסוך נצחי

laitman_2009-05-28_0097_70.jpg

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם": "כי אם נסדר את חלוקת הרכוש על פי הצדק, דהיינו, לתת למתרשלים ולתמימים חלק חשוב בערכו, עם הזריזים ובעלי המרץ – כי אז בעלי הכוח והיזמה הללו, ודאי לא ינוחו ולא ישקוטו, עד שיפילו את ההנהגה הזו,, המשעבדת את הגדולים, בעלי המרץ, ומנצלים אותם לטובת החלשים הללו. ואין על כן שום תקוה לשלום הציבור – הרי שהצדק סותר לשלום."

כל ארבעת המידות: "חסד", "אמת", "צדק" ו"שלום", נמצאות בקטטה מתמדת, ולא ניתן להשלים ביניהן. לכן אנחנו אף פעם לא נוכל ליצור חברה מאוזנת, מתוקנת ומצליחה, נטולת כוחות הרסניים שהיו רוצים לנער ולשנות אותה לטובתם. שוב ושוב אנחנו רואים, כיצד הסכמה סוציאלית שהושׂגה בעמל רב, מיד קורסת תחת לחץ של כוחות שפועלים בתוך החברה בכיוונים שונים.

צריך לראות בזה את יד ה' שבכוונה ברא את כל ההבדלים והפערים בינינו, כך שאנחנו אף פעם לא נוכל להתגבר עליהם ולהשיג שלום בחברה. להיפך, במידת גדילת הרצון האגואיסטי שלנו הפערים האלה גם כן רק יגדלו. נדמה לנו, שניתן ליישר אותם, לחלק יותר הטבות, לאפשר יותר הזדמנויות כדי שכולם יהיו מרוצים, גם הפועלים וגם בעלי הבתים, גם המתרשלים וגם הזריזים ובעלי המרץ… אך בסופו של דבר, אף חלק בחברה, ולו הקטן ביותר, לא יהיה מאושר מהמתרחש, ותמיד כולם ירצו שינויים. כל הפלגים והצדדים תמיד ישאפו לשינויים בחברה, ויתרה מכך, להרס שלה.

התכונה הזאת נבנתה בכוונה בטבע שלנו. גם אם אנחנו, יחד, נרצה לאזן ואיכשהו להסדיר את החיים שלנו בעולם הזה, להתקרב לזה לפחות במקצת…עדיף שלא ניפול לאשליה, האגואיזם שגדל לעולם לא יאפשר זאת. להיפך, ככל שהחברה האנושית מתקדמת הלאה, כך ההתקדמות הזאת יותר ויותר קשורה עם התפרצויות האגואיזם שמנצח בהכל. ההבדלים והפערים רק יגדלו, השׂנאה ההדדית והניגודים בחברה יגברו, ובסופו של דבר זה יביא לפיצוצים חזקים ביותר שיחייבו אותנו להתעלות מעל לאגואיזם שלנו, מעל לטבע שלנו. רק כך, ובשום פנים לא אחרת, נוכל להשלים את כל החסר ליישׂוּם המידות "חסד", "אמת", "צדק" ו"שלום".

אנחנו לא מבינים, איזה פרוד מסתתר בריבוי הצורות שלנו. עם עלייתה של מידה אחת, אז השנייה נכנעת, הן נמצאות תמיד בסכסוך וקטטה, עוטפות אותנו מכל ארבעת הצדדים, ואף פעם לא יתנו לנו למצוא לפחות מכנה משותף כלשהו. הן תמיד משפילות זו את זו. לשלמות אנחנו נגיע רק אם הן ישלימו זו את זו. דבר כזה יתאפשר לא בתוך האגואיזם, אלא מעליו.

איך ניתן לתקן את העיוות הזה שמגיע מהבורא כדי שכל אחד יקבל את הנחוץ לו לקיום לחיים ואז ייתן את כל כוחותיו לטובת החברה? כאן לא יעזרו שום אמצעים, הנמצאים ברשותנו. זה אפשרי רק בעזרת האור המחזיר למוטב.

הרי כל ההבדלים מגיעים מאין סוף ומתגלים אצלנו בצורה מנוגדת עקב השבירה. לכן אנחנו צריכים לתקן את השבירה ולחזור להשלמה באין סוף, רק אז אנחנו נרגיש את הקיום המושלם שלנו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם, 16.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כבר לא ברברים, אך עדיין לא אלטרואיסטים
אותם תווים, מנגינות שונות
צדקה לרווחת החזקים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest