"תעשה במקומי!"

laitman_2010-11-10_8028_us-70.jpg

שאלה: האם ל"יצר הרע" קיימת תנועה עצמית?

תשובתי: "יצר הרע" והאור עובדים יחד, מפני שהאחוריים של האור, זה ה"יצר הרע". זה לא סתם איזה רצון, שעושה ככל העולה על רוחו. אין דבר כזה במציאות.

להיפך, הבורא בעזרת האור מעורר באדם כל מיני רגשות ותחושות או מצבים של חושך, והם אלה שנקראים "יצר רע". איזו תנועה למעשה יכולה להיות בעולם הזה? למי?! אף אחד אינו נע מרצונו העצמי!

רק במידה שהאדם יכול בצורה נכונה לזהות יצר "רע" ו"טוב" ולהימצא באמונה למעלה מהדעת, אז הוא מתחיל לגלות בתוכו את האפשרות להיות חופשי. חופשי ממה? מהבורא? מהיצר ה"רע" או ה"טוב"? להיות חופשי, זה שהאדם עצמו מסכים לבצע פעולה שמיושׂמת גם על ידי הבורא.

אין שום מציאות שהייתה מיושׂמת ומתממשת בעצמה. האור עובד על הכל באופן סופי ומוחלט ואין כאן על מה לדבר כלל. כל התוספת שנקראת "אדם", מסתכמת בכך שהוא מבין, מרגיש ומסכים עם פעולותיו של הבורא. אנחנו מוסיפים רק את הסכמתנו עד לכזו מידה, שהבורא מראה לנו: "תעשה במקומי!", ואנחנו עושים את אותו הדבר שהוא עושה. זה תלוי במידת ההבנה, גובה ההשׂגה.

אך למעט זה, איזו בחירה יש לי?… הכל נקבע מראש, כמו שנאמר: "לא ידח ממנו נידח". הכל נמצא תחת שליטתו המלאה. שום דבר אינו עובד, חוץ מהאור. אנחנו מוסיפים את ההזדהות שלנו עם האור, עם הבורא. ולכן, כדי להביא אותנו לכזאת הכרה, נברא "יצר רע", כמשקל נגד אליו, כדי שיהיה בנו רצון לומר דווקא: "אני לא רוצה!".

כך זה נעשה, בכוונה, כדי לתת לנו הזדמנות לחקור ולהבין מתוך העימות של רע וטוב, מתוך חוסר הרצון וחוסר ההסכמה שלנו, בדומה לילד עקשן המתנגד להוריו.

אך בהדרגה אנחנו חוקרים, מסכימים ורואים, עד כמה הכל מושלם. ואז, אפילו אם הבורא לא היה קיים, ולא הייתה שליטתו, הייתי רוצה שהכל ייושׂם רק כך, כפי שהוא עשה. זה נקרא "צדיק גמור", הוא מצדיק לחלוטין את הבורא. נקווה שנגיע לזה.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 12.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
במספריים של הטוב והרע
בהרמוניה זה עם זה…
החופש – הוא עבדות מרצון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest