תחת אש צולבת

laitman_2010-03-15_9957_us-70.jpg

בעל הסולם, עיתון "האומה": "והתקווה היחידה היא – לסדר לעצמנו חינוך לאומי באופן יסודי מחדש, לגלות ולהלהיב שוב את אהבה הלאומית הטבעית העמומה בנו, לחזור ולהחיות אותם השרירים הלאומיים, שאינם פעילים בנו זה אלפיים שנה, בכל מיני אמצעים המתאימים להדבר".

שאלה: מה זאת "אהבה לאומית"?

תשובתי: אהבת אחים. לכל אומה יש אהבה משלה, מאחר והעמים באים משבעים השורשים של זעיר אנפין. בשורשים האלה ישנו מקום לכל עַם, ולכן בני האדם מרגישים את השייכות שלהם לשורש הכללי המשותף.

למרות האגואיזם והאינדיבידואליות שמתגלים היום בצורה מובהקת בכל אחד, לאדם בכל זאת קיים רגש של שייכות לעם מסוים. הרגש הזה אופייני לכל העמים, חוץ מהעם היהודי. הרי ישראל, זה אינו עַם, אין לו שורש בין שבעים השורשים. מכל העמים, שאִכלסו את בבל העתיקה, את ישראל הרכיבו בני אדם עם נקודה שבלב. הם נפרדו מהאחרים והתאחדו ביניהם הודות לניצוץ הזה.

כשהניצוץ בוער בפנים ומאחד אותם, הם חיים ברמה הרוחנית, מחוברים בנקודות שלהם לנשמה יחידה. אך כשהנשמה הזאת נשברת, הכלי שלהם נעלם, והם נופלים לרצונות הרגילים, לרצונות של אומות העולם. ואז ישראל, זה אינו עַם, מפני ששום דבר לא מאחד ביניהם, חוץ מהשׂנאה כלפי אחרים. רק הלחץ החיצוני מחזיק אותם יחד. אם הלחץ פוחת, הם מייד מתפזרים כמה שיותר רחוק זה מזה. טוב ונוח להם דווקא כאשר הקשר שלהם נחלש. אנחנו רואים את זה לפי היהודים שחיים בקרב עמים אחרים.

אז מתי ישראל יהפכו שוב לעם? רק כשיתאחדו סביב השליחות שאברהם הניח ביסוד שלהם: "ואהבת לרעך כמוך". ואת זה, צריך לעשות לא עבור עצמנו, אלא עבור העולם.

הרי אנחנו נמצאים בשלב של הגאולה האחרונה, התיקון האחרון, שחייב לכלול את כל העולם. בעל הסולם כתב על זה במאמרים "מתן תורה", ו"הערבות". ישראל חייבים להיות מלוכדים כדי שבאמצעותם הבורא יתקן את כולם.

מתוך הרצון לתקן את עצמם, ישראל מעלים מ"ן, בקשה, עבור העולם כולו, ואז מקבלים את האור העליון המחזיר למוטב. האור הזה עובר דרך "שבלונה" שנקראת "ישראל" ומקבל צורה נכונה של איחוד. משום שהאור בפני עצמו הוא מופשט, חסר צורה, וכאן הוא רוכש צורה שנקראת "משיח", ואז מתקן את כל הרצון הגדול של אומות העולם.

אם אנחנו פועלים באופן כזה, אז אנחנו "ישראל". ואם לא, אז אנחנו מקבלים צרות ומכות, גם מהאור העליון וגם מאומות העולם. כי אנחנו הרי נמצאים באמצע ביניהם. או שאנחנו מבצעים את תפקיד המתָאֵם, או שאנחנו גרועים מכולם וסובלים מכולם: ישירות מהבורא ובעקיפין דרך האחרים.

האור חייב למצוא לעצמו כלי, ועד אז הוא לא יירגע.

מתוך שיעור על עיתון "האומה", 08.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ישראל פנימי וחיצוני
משיח לאנושות כולה
לפני הגילוי האחרון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest