דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שותפים במלחמה עם פרעה

שותפים במלחמה עם פרעה

המקובלים ממליצים לנו לא להתחכם הרבה, כיוון שכל השכל שלנו הוא אגואיסטי ורק יכול לעצור בעדנו, אלא להשקיע יותר כוחות במעשה. ברור שבמחשבות וברצונות אני אשאר באגו שלי ובמעשה אני יכול לבצע השפעה. ולא חשוב שאני משפיע משום שאני מתכוון לקבל מזה תועלת לעצמי, הרי אחרת לא הייתי משפיע דבר. אך אם אני מבצע את המעשים שהמקובלים ממליצים לי עליהם, זה אומר שיש בכך כבר תוספת רוחנית. זה כבר לא רק למען עצמי, אלא יכול להיות שזה יביא איזושהי תוצאה רוחנית שאינני יכול לחשוב עליה בצורה ישירה. ב"דרך עקיפה" כזאת זה עובד.

כלומר, ההתקדמות שלנו אינה מתרחשת בצורה ישירה. ועל ידי כל העבודה שאנחנו מבצעים, אנחנו בונים ערים יפות לאגואיזם שלנו, שהופכות לערים מסכנות לישראל ("ישר א-ל", מי שהולך ישר אל הבורא).

וכאן נסתר מכשול נוסף. אם הייתי עובד בשביל פרעה, והייתי בונה עיר בשבילו, אך הייתי רואה שאני באותו הזמן מגיע בהדרגה לתכונת ההשפעה, האמונה, האהבה, האיחוד, החיבור, כ"תופעות לוואי" של העבודה האגואיסטית שלי, אז זה היה עוד טוב ומובן! הייתי יודע שבהיותי מקווה לרווח אגואיסטי, אני ארכוש בהדרגה רצונות להשפיע.

אך זה לא קורה כך! לא רק שאני לא רוכש רצונות להשפיע, אלא אני רואה הפסד כפול! באגו שלי אני רואה שהרווחתי ערים יפות שלא רציתי בהן, אך לא הייתה ברירה. ועבור ישראל שבי הפסדתי כפליים, במקום להתקדם, קיבלתי ערים מסכנות.

אילו ליד הערים היפות של פרעה היו צומחות גם ערים יפות לישראל, היה פורח "עסק" רוחני מצליח, זה היה טוב. אך אין שום דבר כזה! אני רואה שהאגו שלי, הפרעה שלי ניצח, וההשתוקקות שלי לבורא הפסידה ורק הרחיקה אותי מהבורא.

ואז אני מתבלבל ומגיע למבוכה, מה זו הדרך הזו?! בעזרת מה אוכל להתקרב להשפעה? וכאן מונחת אבן מכשול שיכולה לעצור את האדם בדרך. הרי החל מהנקודה הזאת והלאה האדם צריך להתקדם לקראת התפילה, הצעקה שלו לבורא. הוא יבין שלא הוא בעצמו יכול להילחם עם פרעה ולהוציא את עצמו מתחת עול העבדות, אלא נחוץ כאן כוח שלישי.

קודם הוא לא הרגיש את הנחיצות בבורא ולכן היה שוכח ממנו. הוא חשב שזה משהו נלווה, נוסף, שמתגלה בסוף הדרך, אך לא חשב שיש בכך נחיצות עליונה. וגם לפי הסיפור עם משה אנחנו רואים, שהבורא הוא זה שאומר לו: "בוא אל פרעה", הבורא בעצמו מתגלה אליו דרך הסנה הבוער. כלומר מצד האדם קיימים עדיין מכשולים עצומים שמפריעים לו להתקשר עם הבורא ולפנות אליו, כדי לעבוד יחד כשותפים נגד פרעה.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 12.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כיצד לומדים לעוף
"ויבן ערי מסכנות"
לחתוך מעצמך את פרעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest