הצרות של פרעה

שאלה: כשמנסים לצאת ממצרים, כלומר מתוך האהבה העצמית, מקבלים מכות שאפשר להתמודד איתן רק על ידי פנייה לבורא לקבלת עזרה. אך יש גם את האגואיזם החומרי, הארצי, שמקבל מכות בדרגה שלו, כמו בעיות במשפחה, בריאות, פרנסה וכן הלאה. כיצד צריכים להתייחס אליהן?

תשובתי: בכל בעיה שתתעורר בחיים שלי, אני צריך קודם כל לראות בה הפרעה שהגיעה מהבורא. וגם אם כואב לי, עליי בכל זאת להתעלות מעליה באמונה מעל הדעת. למרות הכול, אני יודע שעליי לעשות חשבון מעל ההפרעה, ולא תחת משקלה, ולשמור על קשר עם מי ששלח אותה, עם הבורא. ובנוגע לתגובות שלי, אז בתחום העולם הזה עליי לפתור את כל הבעיות בשיטות המקובלות: בנק, עבודה, משפחה, בריאות, להכול צריכים לדאוג, כפי שדואג אדם בעולם שלנו.

בצורה כזאת אתה בונה יחס דו-צדדי לבעיות:

  • מצד אחד אתה קובע שהן מגיעות מהבורא, ורק איתו יש לך עסק. אתה רוצה שיהיו לך ההפרעות האלה מכיוון שהן מאפשרות לך להתעלות מעל הדעת, ולשמור על הקשר עם הבורא. ואז בעצם אתה מתייחס נכון להפרעות, אתה מתחיל לאהוב ולכבד אותן. כמה שהן לא יציקו לך, כמה מלח שלא יפזרו על הפצעים, כמה שלא ימרטו לך את העצבים, דווקא זה עוזר לך להתעלות מעליהן.
  • ומהצד השני, אתה פותר את הבעיות השוטפות, כפי שנהוג בעולם הגשמי.

ביחס שלך צריכים להיות שני הצדדים הללו. אתה מייחס את הבעיות לבורא, ויחד עם זאת אתה רוצה לעבוד איתן. איננו מוציאים את פרעה מחיינו, אלא נהנים מצרותיו. הרי רק בעזרתן אנחנו יכולים להתנתק, להתרחק ממנו ולעלות יותר גבוה. פרעה הוא החלק היקר ביותר שלי, הלב שלי, הנקודה הרגישה ביותר שלי, הילד שלי, המיתר הדק ביותר בי.

שאלה: אך פרעה מתנגד לחיבור החברים. מה הקשר כאן לבעיות גשמיות?

תשובתי: גם הן מסיטות אותך מהעבודה הפנימית. לא במקרה מקובלים רבים סבלו מבעיות דומות. הבורא בכוונה שלח להם מחלות ובוז מצד הסובבים אותם, על מנת לספק להם מקום להתגברות. בסופו של דבר, כל זה הוא תוצאה מהכבדת הלב של פרעה. בהדרגה מתגלה בך הרצון, ובהתאם לכך אתה עובר בעיות כאלו או אחרות, באחרים או בך.

שאלה: האם עליי לבקש עזרה במקרים כאלה? הרי הבורא עוזר רק בדבר אחד: בחיבור.

תשובתי: נכון. והבעיות מפריעות לך בזה. כשאתה חולה, קשה לך להתרכז באהבת החברים. קרוב לוודאי שאתה שוכח מזה. כלומר, צריכים לבקש עזרה. הרי אין עוד מלבדו. הכול נובע מהבורא, רק דרך ערוצים שונים.

עליך להגיע למטרה, ואילו הגוף שלך, ה"חמור" שלך חולה, ואינו יכול לשאת אותך. מה לעשות? להשאיר אותו למות? אך אתה זקוק לו בדרכך. מדוע אתה תופס את העולם הזה בניתוק מהעבודה הרוחנית? אפילו ההפרעות הקטנות ביותר יכולות לסייע לעניין אם עובדים איתן נכון. מה שלא יקרה לנו, חשוב לזכור, שזה נובע ממקור אחד, עד שבאמת נרגיש את עצמנו בגלות הרוחנית.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 13.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הפרעה בתור עזרה
המכות האחרונות של פרעה
כאשר שאלותיו של פרעה מעיקות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest