דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / מה זה בידך, מטה או נחש?

מה זה בידך, מטה או נחש?

מתוך ספר "שמעתי", מאמר "מטה ונחש": "ויען משה ויאמר, והן לא יאמינו לי וכו'. ויאמר אליו ה', מה זה בידך, ויאמר, מטה. ויאמר, השליכהו ארצה ויהי לנחש, וינס משה מפניו" (שמות ד').

"ויש לפרש שאין יותר מב' מדרגות, או קדושה או ס"א, ומצב של בנתיים אין. אלא, מאותו המטה בעצמו נעשה נחש אם משליכין אותו לארץ. וזה ענין השאלה "מה זה בידך". כי יד פירושו השגה מלשון "כי תשיג יד". "מטה", היינו שכל השגותיו בנויים על בחינת מטה בחשיבות, שהוא סוד אמונה למעלה מהדעת. (שבחינת אמונה, נבחן לעיני האדם לבחינת מטה בחשיבות, לבחינת שיפלות)".

ישנו בירור אחד מאוד עדין ותמידי, שהאדם צריך לבצע כדי להתקדם בדרך תיקון הנשמה, שנקרא "מטה ונחש". אתה יכול לבדוק את עצמך כך: אם יש לי רצון חזק לעשות דבר מסוים וברור לי שזה לטובת עצמי, ואני בעצמי מודע לכך שכך מתבטא האגו הבוער אצלי בפנים, באותו הרגע שאני מבין את זה, אני צריך להשתדל להתעלות מעל זה.

ועל אף שיש בתוכי רצון גדול לדון את החבר, כדי להחליט האם להתרחק ממנו או להתקרב אליו – למעלה מכל זה אני צריך לעשות יגיעה ולעלות מעל כל השנאה, הדחייה, הייאוש והדרישות שיש לי מהאחרים: מהחברים, מהמורה ומהבורא, וללכת באמונה למעלה מהדעת. אני צריך להבין שבדיוק אותם התנאים שניתנו לי הם אותו ה"מטה" שאני צריך להרים ולקחת ביד ואז הוא יהפוך לסמל לאמונה שלי ולעזר בהתקדמותי.

ואם אני זורק את המטה ארצה, לפי הרצון שלי, הוא הופך לנחש.

אני צריך לעשות בירור כזה, כדי שארגיש בתוכי את שתי הנקודות הללו שנמצאות בי כל הזמן וסותרות זו את זו. האגו שלי בוער ורוצה לשפוט את כולם: את החבר, את המורה, את הבורא. והטענות והכעס שלו צודקים לחלוטין, הוא באמת מתרעם נגד כל אחד מהם. אך למעלה מזה אני עובד על כך שאני אוהַב אותם, אצדיק ואשפיע להם מכל ליבי הפתוח – באמונה למעלה מהדעת.

כשאני מרגיש את שתי הנקודות האלו יחד, זה אומר שאני מאזן את עצמי בצורה נכונה במצבי הנוכחי. ומנקודות כאלו נבנית הדרך שלי אל מטרת הבריאה.

ובדרך הזאת אני אראה שכל פעם משתלטים עליי חשבונות חדשים וביקורת חדשה, בירורים חדשים של היחסים ביני לבין הסביבה, כדי ששוב אחשוב שאני צודק והם לא. העבודה הזאת מתחילה מייד ברגע שהקבוצה מתארגנת. ואז, או שהאנשים ילכו באמונה למעלה מהדעת, או שהם יטבעו בבירורים האלה וילכו אחרי הנחש, כשהם זורקים את המטה שלהם ארצה, כלומר במקום אמונה למעלה מהדעת, הם ילכו באמונה בתוך הדעת או למטה מהדעת. ואז יישאר רק לחכות מתי הם יתעוררו, וזה יוכל לקחת זמן רב מאוד, ואף אחד לא יודע מתי זה יקרה.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 13.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מקצוע אמיץ – לוכד נחשים
להפוך נחש למטֶה…
הוויכוח הבלתי-מתפשר של הבורא ופרעה בתוכי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest