דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לחתוך מעצמך את פרעה

לחתוך מעצמך את פרעה

הפרעה שבך צריך לגדול. בהתחלה הוא קטן, איזה מין מלך זה? יוסף מרגיש שהוא יכול לשלוט על כל ה"מצרים" שלו, על כל האגואיזם שלו, לטובתו. הוא חוזה את העתיד ויודע מה צריך לעשות. האגו שלי פורח ואני מגיע ל"שבע שנות השובע". ואפילו כשמתחילות "שבע שנות הרעב", עדיין אינני מרגיש את זה. אני מוכר את מאגרי המזון שלי לפרעה. זה מביא לי רווח שרע למצרים, אני מוכר אותם לפרעה עם כל מה שיש להם. וישראל בארץ שלי, בארץ גושן, כלל אינם סובלים – אין שם רעב.

תראו באיזה סדר המצבים האלה צריכים להתגלות באדם, בזה אחר זה, עד שהוא יתחיל להבין שפרעה הוא מלאך המוות שלו ולא ניתן לעשות איתו כלום. ואז הוא מתחיל להכיר בכך שכל זה מגיע מאותו המקור, מהבורא, ושפרעה מקרב אותו לבורא והוא העזר כנגדו.

מהקבלה כבר אינני מקבל תענוג וגם מההשפעה עדיין אינני מקבל תענוג, ומה נשאר לי אז? – אין לא את זה ולא את זה! זה נקרא "ויזעקו בני ישראל מן העבודה". יצאתי מהקבלה האגואיסטית ואינני רואה בה שום שמחה. "הערים היפות האלה" טובות רק לפרעה, ולי הן אינן נותנות כלום. כלומר, כבר ניתקתי את עצמי מפרעה.

אך הערים האלה עדיין נשארו עבורי מסכנות. הרי לא קיבלתי תמורתן דבר. איפה ההשפעה? איפה ההשגה? – אין כלום. הרי אני רוצה את ההשפעה ואת ההרגשה הרוחנית בצורה אגואיסטית, אני רוצה להשפיע לתועלת עצמי. וכיצד להגיע להשפעה טהורה ללא כוונות רווח?

אני צריך להתעלות מעל ה"ערים המסכנות" האלה, שאני לא אחכה משום מקום לשום פיצוי תמורת מעשיי. ורק אז אני מוכן לעלות לדרגת האמונה שלחלוטין אינה קשורה לרצון שלי ולתכונות שלי היום.

אינני יכול להגיע בעצמי למצב הזה, אך נחוץ לי הרצון לגעת בו – להתנתק לפחות במקצת מהמחשבה על עצמי. וזאת בעיה גדולה. וכשאני בכל זאת מגיע לכך דרך הערים שיפות לפרעה ומסכנות לישראל, אני מתחיל להבין שאי אפשר להתקדם הלאה בשום דרך מלבד על ידי המכות מלמעלה. לעולם לא אוכל להתנתק מהאגו שלי ולשכוח על כל תוצאה שיכולה לצאת מההשפעה שלי.

אני כבר חושב על ההשפעה, אך כיצד לא אצפה שתבוא ממנה שום תועלת לעצמי? לשם כך אני זקוק למכות אמיתיות, שאסבול יחד עם פרעה מהשימוש האגואיסטי בהשפעה שלי. ואז מגיעות מכות מצרים, ועל ידן אני רוצה להתעלות למעלה מכל אינטרס אישי שלי, למעלה מכל תוצאה לעצמי מההשפעה שלי. כלומר אני מתחיל להשתוקק להשפיע על מנת להשפיע – מתעצבת בי הנחיצות להשתחרר מהאגו שלי. עשר המכות האלה מגלות לי את הדימוי של מה שנקרא גאולה. הרי אחרת לא אוכל לעבור למצב הבא.

הגלות והגאולה נקבעים לפי העדר ונוכחות הבורא. ועליי להבין: מיהו הבורא שיתגלה לי בגלות שלי ויוציא אותי לגאולה. לא חשוב, שיתגלה לי מצד החיסרון שלו, אך שתהיה לי איזושהי הרגשה שלו. בדיוק לשם כך מתרחשות המכות האחרונות.

כשמגיעה המכה, אני מרגיש כמה היא מועילה לי, הרי זהו גילוי מאוד חזק של הרע. אך מהצד השני, המכות האלה מאוד כואבות, והן עוברות עליי ממש כזעזועים נפשיים פנימיים. אולם הן מחזקות מאוד את האדם, בדומה למלח ש"משמר" את הבשר. המכות האלה מביאות רפואה.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 11.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
"ויבן ערי מסכנות"
האגו הרוויח עלינו לא רע
ההצלה תגיע כהרף עין

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest