תרגילים בהשפעה

כנס WE! העולמי בניו-ג'רזי, שיעור מס' 5

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מטרת החברה": "ובכדי להגיע להשפיע לה', מוכרחים מקודם להתחיל להשפיע להאדם, שזה נקרא "אהבת הזולת".

הטבע שלנו הרי מנוגד לחלוטין לאהבה לזולת. אני אוהב רק את עצמי. כל החשבונות שלי, גם ההכרתיים וגם התת-הכרתיים, מבוססים אך ורק על התועלת האישית. כיצד לשבת, כיצד להסתכל, כיצד לחשוב, מה לראות, את כל זה אני מעביר דרך המסנן של האגואיזם שלי, כשאני משאיר רק את מה שיכול לגרום לי תועלת או להוות איום. הכול צריך לשרת רק את טובתי, כזה הוא הטבע שלי.

אך אני צריך להשיג את ההשפעה הכוללת, האהבה הכוללת, את הכוח הנצחי של הבורא, את החיים הנצחיים. ולשֵם כך נחוצים תרגילים מקדימים בקבוצה. ולכן הרב"ש ממשיך: "…ואהבת הזולת לא יכולה להיות, אלא בביטול עצמו". האחד מגיע במקום השני. ההשפעה והקבלה אינן יכולות לחיות זו לצד זו.

יש לי 613 רצונות, ובכללות, הרצון שלי פועל רק למען עצמי. זהו המצב ההתחלתי. ולאחר מכן אני מתחיל לחתוך ממנו "חתיכה אחר חתיכה", כשאני מתחיל מהרצונות הקלים ביותר ועד לקשים ביותר. כך אני מתקן את עצמי צעד אחר צעד, ובמקום החלק האגואיסטי של הרצון מופיע אצלי הרצון להשפיע (>). וברצונות האחרים שלי אני נשאר בינתיים בכוונה למען עצמי (<). כך אני מתקן את החלקים שלי.

אך קיים כאן תנאי: אם תיקנתי בתוכי לפחות רצון אחד להשפעה, אז הרצונות האחרים כבר אינם יכולים להישאר בכוונה אגואיסטית. ולכן הם צריכים לעבור צמצום.

יש לי כלי גדול, ובהתחלה (1) הוא כולו מופנה לתועלת עצמית. קודם כל אני מבצע צמצום (2), ורק אז אני יכול לשנות את הרצון הראשון והקטן ביותר שלי, ולכוון אותו להשפעה לאחרים (3).

אם כן, היה לי רצון גדול. אני מבצע עליו צמצום, ואחר כך חותך את השִכבה הכי דקה שלי וממנה אני יכול לבצע השפעה. במקביל לכך, על כל שאר הרצונות בינתיים שורה צמצום. לאחר מכן אני חותך שִכבה שנייה ושלישית (a,b,c), ומתקן אותן בזו אחר זו.

באדם אחד לא יכולים להתקיים שני רצונות: רצון שמכוון לעצמו, ורצון שמכוון להשפעה. הרי הם מנוגדים זה לזה. כדי שאוכל לרכוש תכונת השפעה קטנטנה, כל שאר הרצונות חייבים להיות מצומצמים.

מתוך שיעור מס' 5 בכנס ניו-ג'רזי, 01.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אנחנו נתאספנו כאן…
לעשות כל מה שבכוחנו
כל זה שלך, קח את זה!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest