לרכוש עצמאות

לנברא דרושים שני גבולות, שתי תכונות, שבלעדיהן הוא לא יוכל להבדיל בינו לבין הבורא. הנברא מרגיש רק את מה שנמצא בתוך עצמו, ולכן אין בורא מחוץ לנברא. רק הפעולה הראשונה, בריאת "יש מאין", הייתה כאילו חיצונית, ונבעה מהמהות הנצחית והשלמה. כל המקובלים מגלים את אותו המסר: שתכונת ההשפעה בראה את "הנקודה השחורה" של הנברא, כביכול מחוץ לעצמה.

כל יתר הפעולות נעשות כבר בתוך הנברא, באותה הנקודה עצמה, שבתוכה מתחיל להתפשט האור, ומתחילה להתגלות תכונת ההשפעה. בהשוואה עם תכונת ההשפעה, הנקודה משיגה את עצמה, ואת ההבדל בין תכונת הקבלה ותכונת ההשפעה.

כשהנברא משיג את הטבע שלו, טבע הרצון לקבל, הוא מרגיש כמובן דחף חזק ביותר לתיקון, להשגת שוויון מלא, כדי להידמות לתכונת ההשפעה ההתחלתית.

חלק מהתהליך הזה מתבצע בצורה מחויבת: שתי התכונות המנוגדות, שמשפיעות זו על זו, מזמינות את ירידת העולמות, עד שהיחסים ההדדיים שלהם מולידים משהו מיוחד, תכונה אמצעית, ניטראלית, שאינה שייכת לא לתכונת הקבלה ולא לתכונת ההשפעה, לא לתכונת הבורא ולא לתכונת הנברא.

בתוך הנברא, בין הטומאה לקדושה, מופיעה אז "קליפת נוגה", החלק הניטראלי. המציאות החדשה הזאת מקנה לנברא עצמאות ויכולת להביע את עצמו. יתר על כן, עכשיו הנברא לא רק שמסוגל, אלא גם חייב להחליט מה הוא מהווה בפני עצמו, למה הוא משייך את עצמו.

זה דורש ממנו עבודה מיוחדת. הרי את שני הכוחות המנוגדים הנברא חייב לקבל בשווה. אז כיצד ניתן להחליט מה טוב ומה רע?

הדילמה הזאת משתקפת גם אצלנו, היא מתגלה כמו אור מתוך חושך, כמו עִרפול חושים, כמו אמונה למעלה מהדעת, כמו משהו שמופיע וחומק. התכונה האמצעית הזאת מביעה את עצמה במחשבות וברצונות שלנו, עד שבסופו של דבר אנחנו רוכשים עמדה עצמאית, כדי לגלות בה את העצמאות שלנו לפי ההחלטה העצמית שלנו. וזה לא כך כך פשוט.

הטבע מכין אותנו לכך שנהפוך להיות עצמאיים מחוץ לו, מחוץ לבריאה. ואז נסתכל גם על הבורא וגם על הנברא ועל כל הבריאה מבחוץ. לכך מכינים אותנו שני הכוחות המנוגדים.

על בסיס התכונה האמצעית, אנחנו כוללים בתוכנו גם את הקדושה שנמצאת מעלינו, וגם את הטומאה שנמצאת מתחתינו, כדי להיבנות בצורה של פרצוף רוחני שלם. בתוך הפרצוף השלם, הבורא והנברא מתמזגים לאחד. זה קורה הודות לכך שאנחנו משתמשים בצורה נכונה בשני הכוחות האלה וכוללים בתוכנו את כל הבריאה.

מתוך שיעור על עקרונות החינוך הגלובלי, 27.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
עומק הנקודה
בין שמיים וארץ
לעמוד מול הבורא ולהיות כמו הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest