דף הבית / משבר עולמי / עידן השובע

עידן השובע

מתוך החומרים על עקרונות החינוך: "בימינו, הרצון ליהנות הגיע בכללותו למיצוי, והתפתחותו נעצרת. כתוצאה מכך, האדם מרגיש שובע מהתפתחותו, אינו מוצא משמעות במרדף אחר הנאות גדולות יותר, חש בריקנות ושוקע בדיכאון".

ללא ספק, אם הרצון האגואיסטי היה מתפתח כך גם הלאה, הוא היה מציג בפנינו דרישות חדשות יותר, והיינו מספקים אותו בשמחה ובהתלהבות. בלי עייפות ואכזבות היינו נמצאים במרוץ יומם ולילה. אך לרצון שלנו נקבע גבול במישור התענוג האגואיסטי. ולכן חלקה הגדול של האנושות מרגיש היום עייפות, חוסר כוח, חוסר תועלת בהתפתחות דומה. וזה לא מפני שנעשינו חכמים יותר, שנמאס לנו – לא, זוהי אך ורק התוצאה של סיום דרגת התפתחות הרצון שלנו, שאינו מסוגל יותר למלא את עצמו בצורה אגואיסטית.

כבר איננו חושבים על הישגים חדשים. לפני מאה שנה עוד עמדו בפנינו אתגרים כה רבים במדע: בטכנולוגיה, בתחום התקשורת, החלל, הביולוגיה, הגנטיקה, תוחלת החיים וכן הלאה. ואילו היום אנחנו אדישים לנוכח ההישגים אלה, איננו יודעים לשם מה צריכים אותם. אנחנו מתחילים להרגיש חוסר מילוי. למען האמת, המילוי תמיד היה חסר לנו, אך בכל פעם נפתחה האפשרות למלא את עצמנו בדרגה גבוהה יותר, ועוד יותר, ועוד … האדם תמיד חיפש ומצא לשם מה לחיות.

כך גם אנחנו מתרוצצים מתענוג אחד לאחר: לנסות משהו מתוק, לשמוע מוסיקה, ליהנות מזה, ליהנות מזה… אנו נמצאים בחיפוש בלתי פוסק אחר תענוגים. בנינו לעצמנו את הסביבה המתאימה בעזרת אמצעי התקשורת. התענוגים הקודמים מפסיקים להשפיע על האדם.

על פי הסימנים הללו, אנחנו חווים את שלב סיום ההתפתחות המבוססת על התחזקות האגו. מה יהיה הלאה? – איננו יודעים. ברור לנו רק שאנחנו מתחילים לשקוע בתוך דיכאון עמוק, ללא תחתית, בתוך ייאוש שלא היה כמותו. הרי אין לנו ממה ליהנות. זוהי הבעיה הגדולה ביותר בעולם. אם מישהו ימציא היום מקור תענוגים נוסף, הוא יוכל לשלוט באנושות. בקרוב יגיע הזמן שבו כל מי שיצליח להראות לאנושות אמצעי תענוג כלשהו, ירכוש שליטה מוחלטת בזכות השליטה שלו על האמצעי הזה. כולם ימהרו לשם, ירוצו אחריו.

הרי אנחנו יצורים שמרגישים צורך בתענוגים. אם אין תענוג, לא כדאי לחיות. האדם עורך חשבון: האם החיים מביאים לו יותר תענוג מאשר אובדן החיים? ואם לא, הוא הולך ומתאבד. זהו חשבון פשוט מאוד: חיסור של אחד מהשני ובדיקת התוצאה. ולכן, אם לא תיפתח בפני האנושות הצורה החדשה של התענוג, התענוג מההשפעה (מכיוון שלא ניתן יותר ליהנות מהקבלה), אזי גורלה נחרץ.

מתוך שיעור בנושא עקרונות החינוך הגלובלי, 21.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
האינטרנט כמנגנון שליטה
עוד לא מצאתם גלובוס אחר?
אדם או אוגר שמסתובב בתוך גלגל?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest