דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / האור בכלי: לא סתם ממלא אלא ממש מחלחל

האור בכלי: לא סתם ממלא אלא ממש מחלחל

הבורא ברא רצון, רצון "עגול", כלומר רצון שעדיין אין לו שום הבחנות, ומילא את הרצון הזה באור. בעזרת הכוח שלו, בעזרת האור, הוא יצר את הרצון ומילא אותו באותו האור.

בצורה כזאת, בבריאה יש רק שניים: הרצון והכלי, הכלי והמילוי. האור נקרא "בורא", והרצון נקרא "נברא". רק הם קיימים בעולם אין-סוף. "עולם" ברוחניות הוא מצב, ולא התמונה שאליה התרגלנו בעולם שלנו.

אם כך, המצב ההתחלתי של הרצון והאור נקרא "עולם אין-סוף", מפני שאין בו גבולות והגבלות. לפי המידה שבה הרצון רוצה – יש לו. כל הרצונות שמרכיבים אותו מלאים. אז מה חסר? – רק דבר אחד: הרצון נברא, אך אינו מרגיש את עצמו. הוא קיים רק מפני שהאור מחזיק אותו. על מנת לפתח אותו, שירגיש מיהו באמת, מה יש לו, לשם מה נברא – צריך להכניס בו תוספת מסוימת. הרי כל עוד הוא סגור בתוך עצמו, אין לו הרגשה עצמית, אין לו מושג על הקיום של עצמו.

כדי להכיר את עצמו, הוא צריך כביכול להסתכל על עצמו מהצד, לראות את עצמו, לחשוב על החיים שלו. זה לא אופייני לבעלי חיים או לבני אדם שעדיין אינם מפותחים. רק כשהאדם מתפתח, הוא מתחיל לשאול שאלות: "מי אני ומה אני? לשם מה אני? מה מטרת החיים הללו?", הוא כבר מתעניין לא רק במילוי, אלא גם במשמעות של מה שקורה, משתדל להציץ החוצה מתוך המציאות שלו.

כדי לספק לרצון יכולת כזאת, האור צריך להיכנס לתוכו ולמסור לו את התכונות של עצמו. ואז הוא יתכלל גם מתכונת הרצון וגם מתכונת האור, ועל רקע הניגוד ביניהן הוא יתחיל לשאול את עצמו: "מהיכן אני? מדוע אני? לאן אני?".

אם בתוך הרצון לא מופיעה תכונה נוספת, הוא לא יהרהר על שום דבר, וידאג רק לצרכיו הפרטיים: לשמור על המילוי שלו ועל השלמות שלו. כך גם דרגות הדומם, הצומח והחי שואפות להתמלא ולשמור את עצמן בצורה האופטימלית. לכן הבורא צריך לחדור לתוך הרצון, לחלחל בו, ולתת לו את תכונת האור.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש "ביאור לפתיחה לחכמת הקבלה", 04.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
החישוב שעושה ממני אדם
2011 – זמן העלייה
בין שמיים וארץ

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest